مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه با صادرات 350 هزار راس دام زنده به ارزش 80 میلیون دلار به کشورهای حوزه خلیج فارس جزو استانهای پیشرو در زمینه صادرات دام است.
کد خبر: ۱۰۶۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱ 06 October 2015
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه با صادرات 350 هزار راس دام زنده به ارزش 80 میلیون دلار به کشورهای حوزه خلیج فارس جزو استانهای پیشرو در زمینه صادرات دام است.

دکتر نادر پرور روز سه شنبه به مناسبت روز دامپزشکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان دام از شهریور سال 93 تا پایان شهریور 94 صادر شده است.

وی به قاچاق دام استان در گذشته به کشورهای همسایه بخصوص عراق اشاره کرد و گفت: این خطری برای نژاد گوسفند سنجابی و بومی منطقه محسوب می شد که خوشبختانه با ایجاد تمهیدات لازم در جهت صادرات مجاز دام از مبادی رسمی این مساله کنترل شد و علاوه بر ارزآوری برای استان ایجاد اشتغال نیز کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: 6 کشتارگاه صنعتی طیور و یک کشتارگاه صنعتی دام هم اکنون در استان کرمانشاه فعال است که مجهز به ماشین آلات پیشرفته می باشد.

پرور افزود: همچنین 12 کشتارگاه سنتی دام متعلق به شهرداری های استان کرمانشاه فعالیت می کنند که البته این کشتارگاه ها پروانه ندارند ولی زیرنظر دامپزشکی حداقل موارد لازم بهداشتی را رعایت می کنند.

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه با اشاره به عرضه گوشت به صورت غیرمجاز در کنار جاده های استان بخصوص در منطقه اورامانات از برخورد جدی با این پدیده خبر داد و گفت: در شهرستانهای روانسر، جوانرود، ثلاث باباجانی و اسلام آبادغرب به مغازه دارها از طریق دادستانی هشدار داده شده تا گوشت مورد نیاز مردم را از طریق کشتارگاه های مجاز تهیه نمایند.

وی تاکید کرد که مردم باید خطر بیماریهایی مانند تب مالت، هاری، کریمه کنگو و ... که از طریق دام به انسان منتقل می شود را جدی بگیرند و از مراکز زیرنظر سازمان دامپزشکی گوشت مورد نیاز خودشان را تهیه کنند.

پرور گفت: متاسفانه هم اکنون شاهد سیر معکوس قاچاق دام از سوریه و عراق به استان هستیم که با توجه به حضور تکفیری های داعش در این دو کشور و وجود بیماریهای مختلف دامی باید کاملا در این زمینه هوشیار بود.

وی با بیان اینکه ریاست کارگروه مبارزه با قاچاق دام در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمانشاه برعهده دامپزشکی است افزود: در این کارگروه نقاط بحرانی و مفسده خیز شناسایی شده که در این زمینه با نهادهای مختلف هماهنگی های خوبی صورت گرفته است.

پرور در پاسخ به این سوال که چه برنامه هایی در این زمینه در دست اقدام دارید گفت: با توجه به مرز مشترک 370 کیلومتری با عراق تشدید نظارتهای قرنطینه ای و بهداشتی در اولویت برنامه های دامپزشکی است و به عنوان نمونه از یازدهم مهر برنامه پایش باغ پرندگان و بازار پرنده فروشی های کرمانشاه را با نمونه برداری از سه هزار مورد در دست بررسی داریم.

وی با اشاره به شعار دامپزشکی با عنوان سلامت غذا از مزرعه تا سفره از برنامه ردیابی گوشت مرغ با استفاده از کد شناسایی خبر داد و اظهار داشت: که شهروندان می توانند با ارسال کد شناسایی مندرج بر روی بسته بندی های مرغ به سامانه 30008903 از تاریخ تولید و انقضا و همچنین مزرعه و کشتارگاه عرضه کننده مطلع شوند.

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه در پاسخ به تفاوت مرغ سبز و ارگانیک گفت: در پروسه تولید مرغ سبز که 42 روز طول می کشد آنتی بیوتیک و مواد شیمیایی مانند واکسن و مکمل های غذایی استفاده می شود اما در مرغ ارگانیک نه آنتی بیوتیک و نه مواد شیمیایی استفاده نمی شود که البته هم اکنون در استان مرغ ارگانیک تولید نمی شود و امیدواریم با گرایش بیشتر مردم به مصرف مرغ سبز در آینده نزدیک شاهد تولید این مرغ نیز باشیم.

پرور در پایان خواستار همکاری و توجه جدی دستگاههای مختلف از جمله صدا و سیما و اصحاب رسانه استان برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مردم در جهت مصرف صحیح دام و طیور شد و از همکاری سازمان دامپزشکی با آموزش و پرورش و ائمه جمعه و جماعت استان و نیز شهرداری ها در جهت آگاه سازی به مردم خبر داد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار