شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مراسم ویژه یوم الله ۱۷ شهریور روز پنجشنبه هفته جاری بعد از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی (قدس سره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۶۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸ 06 September 2022

به گزارش تابناک قم، در این بیانیه آمده‌است: هفدهمین روز از ماه شهریور یادآور حادثه ناگوار و غم انگیز به شهادت رسیدن صدها نفر از انسان‌های آزادی خواه و بی‌گناهی است که برای رسیدن به آرمان مکتب مبین اسلام در حمایت از رهبر الهی خود حضرت امام‌ خمینی(قدس سره) قیام للّه کرده و مظلومانه در خون خود غلتیدند.

بیانیه حاکیست: جمعه سیاه و خونین هفدهم شهریور ماه، گام استوار و بلند مردم ستم دیده و سلحشوری است که برای برافراشتن پرچم حکومت اسلام و رهایی از فساد و ظلم و تباهی فریاد مرگ بر پهلوی سردادند و رسیدن به صبح روشن پیروزی را نوید بخشیدند.

بیانیه ادامه یافته‌است: به یقین خون‌های بر زمین ریخته در روز جمعه هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ که می‌توان آن را عاشورایی برای انقلاب نامید، بذر انقلاب را برای روییدن در بهمن ماه همان سال جان دوباره‌ای داد و سرعت انقلاب ایران را شدت بخشید.

در این بیانیه آمده‌است: کشتار بی رحمانه مردم مؤمن و مظلوم تهران در میدان ژاله به دستور شاه خائن و همچنین حمایت رییس جمهور وقت ایالات متحده از این جنایت هولناک رسوایی دیگری در پرونده سراسر ظلم و فساد این رژیم منحوس و اربابان آن در تاریخ ایران ثبت نمود.

بیانیه حاکیست: اینک در چهل و چهارمین سالگرد این قیام خونین یاد و خاطره شهدای عزیز و گلگون کفن این حادثه دردناک را گرامی داشته وکسانی را که خواسته یا ناخواسته در دام فریب تحریف‌گران جنایات ظالمانه حکومت پهلوی و نظام سلطه رسانه‌ای قرار گرفته و در پی تطهیر چهره کریه و سفاک بانیان آن دوران سیاه تاریخ هستند را به بازخوانی مجدد و دقت مضاعف در این واقعیات آشکار، توصیه می‌نمائیم.

در این بیانیه تاکید شده‌است: به همین مناسبت و در آستانه اربعین حسینی، مراسمی روز پنجشنبه هفدهم شهریور بعد از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی (قدس سره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار می‌گردد که از عموم مردم شریف و انقلابی قم دعوت می‌شود در این مراسم شرکت فرمایند.

حادثه تظاهرات ۱۷ شهریور که به «جمعه سیاه» معروف شد، به واقعه کشتار و شهادت تظاهرکنندگان در میدان ژاله (شهدا) در یکی از محلات جنوب تهران، توسط نیروهای نظامی ارتش شاهنشاهی شهرت یافت، این واقعه روز جمعه هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ و در جریان اعتراضات مردمی به رژیم ستمشاهی بود که در نهایت حضور یکپارچه مردم در سراسر کشور مقابل ستم های طاغوت به پیروزی انقلاب ایران در این سال انجامید.

 مقامات نظامی تلفات آن روز را جمعاً ۸۷ کشته و ۲۰۵ زخمی اعلام کردند اما انقلابیون و مخالفان شاه اعلام کردند که تعداد کشته شدگان به بیش از چهار هزار نفر می‌رسد و فقط در میدان ژاله ۵۰۰ نفر کشته شدند. 

امام خمینی(ره) نیز بعد از این رویداد تلخ، بیانیه‌ای صادر و با بازماندگان حادثه ابراز همدردی کردند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار