بررسی روزنامه های صبح اصفهان
تابناک: روزنامه های صبح اصفهان در روز پنجشنبه 15 اسفند به بررسی وضعیت نمایشگاه های اصفهان، وضعیت برگزاری جشنواره حسنات و مشکلات آن در پیدا کردن حامی و معضل افزایش سن ازدواج و علاقه جوانان به تجرد پرداخت.
کد خبر: ۱۰۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵ 05 March 2015

به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های صبح اصفهان در روز پنجشنبه 15 اسفند به بررسی وضعیت نمایشگاه های اصفهان، وضعیت برگزاری جشنواره حسنات و مشکلات آن در پیدا کردن حامی و معضل افزایش سن ازدواج و علاقه جوانان به تجرد پرداخت.


روزنامه اصفهان زیبا خبر از برگزاری نمایشگاه گنبدهای فیروزه ای در موزه هنرهای معاصر داد و نوشت: نمایشگاهی از آثار جشنواره هنری گنبدهای فیروزهای در موزه هنرهای معاصر در حال برگزاری است. آثار برگزیده جشنواره گنبدهای فیروزهای در این نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته ‏است.‏ گنبدهای فیروزهای اصفهان که زمانی مایه مباهات نصف جهان بودند، امروز در میان دود و ‏غبار گم شده اند، به نحوی که باید اصفهان را شهر گنبدهای خاکستری نامید؛ چراکه آلودگی هوا نه تنها میراث فرهنگی ‏را، که از آن مهمتر زندگی و سلامت مردم را به طور جدی به مخاطره انداخته است.‏ کمیته آب و هوای مرکز پژوهش های شورای شهر اصفهان به منظور افزایش آگاهی عمومی نسبت ‏به بحران آلودگی هوا و ایجاد دغدغه بیشتر در بین مردم و مسوولان امر در مواجهه با آن به برگزاری ‏جشنواره گنبدهای فیروزهای اقدام کرد.‏ این جشنواره با همکاری حوزه هنری استان اصفهان و همراهی روابط عمومی شهرداری و ‏سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان درباره آلودگی هوای اصفهان در چهار بخش کاریکاتور، عکس، شعر ‏و پوستر برگزار شد.‏ آثار برگزیده این جشنواره در قالب دو نمایشگاه شامل ‏عکس و گرافیک و کاریکاتور تا 16 اسفندماه در گالریهای شماره ۵ و ۶ موزه هنرهای معاصر اصفهان واقع ‏در خیابان استانداری مورد بازدید علاقه مندان قرار میگیرد.‏همچنین مراسم اختتامیه این جشنواره روز جمعه ۱۵ اسفندماه از ساعت۸:۳۰ صبح با ‏حضور مردم، مسوولان و هنرمندان در محل کتابخانه مرکزی واقع در خیابان باغ گلدسته برگزار میشود.‏

*****


روزنامه زاینده رود در مطلبی با بیان اینکه شورای شهر و شهرداری دست رد بر سینه جشنواره حسنات زد، نوشت: سید علی نکویی، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان در نشست خبری هفته فیلم حسنات اظهار کرد: جشواره فیلم حسنات 5 سال است که در هفته احسان و نیکوکاری برگزار میشود، که امید است این تلاشها مورد رضای خدا قرارگیرد.

وی افزود: جشنواره امسال را به دلیل عدم تأمین هزینهها نتوانستیم برگزار کنیم و هیچ سازمانی از ما حمایت نکرد که بتوانیم این جشنواره را با حداقل هزینه برپا کنم به همین جهت امسال به جای جشنواره حسنات، هفته فیلم برگزار میشود.

عضو شورای سیاست گذاری جشنواره حسنات با بان اینکه در جشنواره امسال از 6 خیریه برتر تجلیل میشود، ادامه داد: خیریهها دارای ویژگیهای منحصر به فردی هستند که مردمی بودن، حفظ کرامت انسانی و تنوع خدماتی که ارائه میدهند، از جمله آنها است.

وی گفت: جشنواره حسنات نمونه عینی و عملی کار این خیریهها را در قالب احسان و نیکوکاری به نمایش میگذارد.

بدون زاون قوکاسیان امکان برگزاری این جشنواره وجود نداشت

حسین ملایی نیز در این نشست ضمن تسلیت درگذشت زاون قوکاسیان به عنوان یار همیشگی جشنواره حسنات اظهار داشت: بدون وجود زاون قوکاسیان امکان برگزاری این جشنواره وجود نداشت.

وی افزود: حسنات یک موسسه خصوصی از جنس خیری است که جشنواره آ با کمترین امکانات برگزار میشد و از نظر کیفیت و مهمانانی که در آن حضور دارند از جنس جشنوارههای ممتاز است.

رئیس جشنواره حسنات ادامه داد: این جشنواره سال قبل با مشارکت شهرداری برگزار شد اما امسال نتوانست از حمایت آنها بهره مند شود.

وی گفت: امسال با شهرداری مکاتبه داشتیم، و همچنین با رئی کمیسیون فرهنگی شورای شهر که از این جشنواره حمایت کنند آنها هم پذیرفتند اما در عمل هیچ اتفاقی رخ نداد.

ملایی تصریح کرد: و بسیار متأسف هستیم که از این جشنواره ا کمترین توقعات مالی و هزینههای اجرایی و همچنین گستردگی موضوعات حمایتی صورت نگرفت، این جشنواره میتوانست با هزینه 300تا 400 میلیونی برگزار شود، که این هزینه با 10 برابر کیفیت بیشتر ارائه میشد.

وی در پاسخ به فرد مورد نظر برای جایگزینی زاون قوکاسیان چه کسی خواهد بود گفت: با تعدادی از هنرمندان در تهران در این خصوص صحبت کردهایم که فرد یا افرادی را جایگزین زاون قوکاسیان بکنیم، اما زاون قوکاسیان قطعا شخصیتی منحصر بفرد پر از ایدههای ناب بود.

بزرگداشت زاون قوکاسیان برگزار میشود

جانشین رئیس جشنواره نیز اظهار داشت: جشنواره فیلم کوتاه حسنات امسال نه در قالب جشنواره بلکه در قالب هفته فیلم به مناسبت هفته احسان و نیکوکاری از 16تا 18 اسفندماه در نگارستان امام خمینی برگزار میشود.

وی افزود: در این سه روز سه کارگراه تخصصی با موضوعات مختلف برگزار میشود که روز اول شکلگیری فیلم با حضور بهنام بهزادی، روز دوم کارگاه با عنوان فیلم کوتاه و حسنات با حضور امرالله احمدجو و روز سوم کارگاه پژوهش در سینما با حضور استاد محمود تهامی نژاد برگزار میشود.سعید عشاقی ادمه داد: در این جشنواره همچنین از 6 خیریه برتر تجلیل میشودو بزرگداشتی نیز برای دبیر هنری چهار دوره پیشین جشنواره یعنی زاون قوکاسیان برگزار میشود.

وی گفت: حدود 30 نفر از فیلمسازان را دعوت کردهایم ، هنرمندان زیادی علاقمند به حضور در این جشنواره بودند که ب علت کمبود بودجه نتوانسیم میزبان آنها باشیم.

جانشین رئیس جشنواره ادامه داد: ایدههای زاون قوکاسیان در جشنواره امسال نیز مورد توجه قرار میگیرد.

6 استان جشنواره حسنات را همراهی میکنند

دبیر اجرایی این جشنواره نیز در این شست اظهار کرد: رستگاری، نیک اندیشی، حقوق شهروندی و زاینده رود موضوعاتی است که در این جشنواره پیگیری میشود.

وی گفت: سمنان، خراسان جنوبی، آذربایجان، فارس و البرز استانهایی هستند که در اکران فیلمهای این جشنواره ما را حمایت میکنند.

*****


روزنامه نسل فردا با انتشار مطلبی تحت عنوان" تورم جوانی و معضلی به نام تجرد" نوشت: قصد ازدواج ندارم!اگر حوصله تان سر رفته تفریح دیگری برای خود پیدا کنید.من تا اطلاع ثانوی ازدواج نمی کنم..."

اینها صحبت های جوان سی ساله ای است که به شدت دربرابر درخواست ازدواج از طرف والدینش مقاومت می کند.در جامعه کنونی ما تعداد جوانانی که در سن ازدواج قرار دارند اما به دلایل گوناگون ازدواج نکرده اند افزایش یافته است.در این راستا معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: در حال حاضر با پدیده تورم جوانی مواجهیم که با برنامه‌ریزی درست در این حوزه، این سرمایه عظیم را بالفعل کنیم. شهیندخت مولاوردی در جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان با بیان اینکه در سال‌های اخیر کشور ما با پدیده تورم جوانی مواجه شده است، افزود: یک‌سوم جمعیت کشور در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند و به دلیل افزایش سهم جوانان در جمعیت، شاهد تغییرات فرهنگی و اجتماعی بوده‌ایم. او ادامه داد: در دوره جوانی به‌طور فشرده وقایع و گذارهای مختلفی رخ می‌دهد که در این زمان ما با تغییرات سریع و مهیج تکنولوژی و تغییرات اجتماعی مواجه بوده‌ایم. مولاوردی ابراز کرد: نسبت جوانان با سواد و شهرنشین که دسترسی به رسانه‌های جمعی دارند، سبب شده جوانان منشا تحولات اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژی باشند.وی ادامه داد: شاخص‌های حوزه جوانان درحال حاضر در سطح مطلوبی نیست و سازمان‌های مرتبط نتوانستند به وضعیت مطلوبی برسند. مولاوردی افزایش جمعیت کنونی کشور را نتیجه باروری‌های دهه اول انقلاب دانست و گفت: این جوانان در حال رفتن به سمت سالمندی هستند. او با بیان اینکه در دهه گذشته ارزش‌ها و نگرش به مساله خانواده و ازدواج تغییر یافته، گفت: درحال حاضر ما با باروری با تاخیر و افزایش درصد تجرد روبه‌رو هستیم.

از مشکلات اقتصادی تا ترس از مسئولیت پذیری

کارشناسان دلایل گوناگونی برای افزیش سن ازدواج بر می شمارند و معتقدند تجرد جوانان به دو دسته تجرد خواسته و نا خواسته تقسیم می شود.تجرد خواسته در شرایطی رخ می دهد که جوان مذبور شرایط مناسب برای ازدواج را دارد اما به دلیل عدم مسئولیت پذیری و یا دلایل مشابه نمی خواهد زندگی مجردی را رها کند و ازدواج کند و تجرد ناخواسته در شرایطی است که فرد از نظر فکری به بلوغ کامل برای ازدواج رسیده اما به دلایل گوناگون از جمله مشکلات اقتصادی و یا پیدا نکردن زوج یا زوجه مناسب ازدواج نمی کند.

دختر 26 ساله ای که ب تازگی در مقطع کارشناسی ارشد فارغ تحصیل شده می گوید:تا چند سال قبل میل به ازدواج داشتم و ترجیح می دادم زندگی مشترکم را آغاز کنم.اما در حال حاضر که هم شغل مناسب دارم و هم زندگی خوب و مفرحی دارم دوست ندارم ریسک کنم و آرامش کنونی ام را برهم زنم.وی می افزاید:از طرف دیگر وقتی میبینم آمار طلاق تا این حد گسترش یافته و حتی چند تن از صمیمی ترین دوستانم در آستانه جدایی هستند ترسم از ازدواج بیشتر می شود.چون قطعا مشکلات یک خانم مطلقه از مشکلات یک دختر مجرد بیشتر است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان:چهار عامل مانع ازدواج شده

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه 11 میلیون جوان آماده به ازدواج، در سنین 18 سال به بالا در کشور وجود دارند، افزود:چهار عامل، مانع ازدواج جوانان شده است.وی مشکلات اقتصادی را یکی از این عوامل دانست و افزود:بیکاری و شرایط نامناسب اقتصادی، باعث شده عده ای از جوانان رغبتی به ازدواج نداشته باشند.گلزاری عدم مسئولیت پذیری جوانان را دومین مانع در ازدواج آنان دانست و افزود:طبیعی است که پس از ازدواج، بخشی از آزادی های فردی سلب می شوند و بر این اساس ،عده ای از جوانان حاضر نیستند مسئولیت زندگی مشترک را بر عهده بگیرند.وی خاطر نشان کرد:بالا رفتن آمار طلاق و بحران های خانواده نیز باعث شده که نوعی از ازدواج هراسی در بین جوانان شایع شود که این امر هم از دلایل عدم رغبت آنان به ازدواج است. گلزاری در مورد گروه چهارم اذعان داشت:عده ای از جوانان انگیزه و امکانات کافی برای ازدواج را دارند، اما نتوانسته اند همسر مناسبشان را پیدا کنند.دکتر محمود گلزاری افزود: دولت در زمینه مسایل جوانان مثل همسریابی باید جدی‌تر وارد شود. او در ادامه گفت: با وجود آنکه خانواده در فرهنگ و دین ما مقدس است؛ اما اهتمام جدی در حوزه فرهنگی در این زمینه نشده است. سال‌هاست هنگام صحبت از آسیب‌های اجتماعی و مشکلات فرهنگی از خانواده حرف می‌زنیم و آمارها و ارقام آسیب‌های اجتماعی را بیان می‌کنیم. گلزاری اظهارکرد: درحال حاضر سن ازدواج افزایش یافته و همسریابی و همسان‌گزینی بسیار مشکل شده است. روش‌های سنتی کفاف نیازها را نمی‌دهد و روش‌های متناسب با فرهنگ ایرانی، اسلامی به درستی بررسی نشده است .

یک روانشناس:مشکلات تجرد قطعی بیشمار است

یک روانشناس به نسل فردا می گوید:افزایش سن ازدواج با تجرد قطعی متفاوت است.تجرد قطعی یعنی کسانی که امید به ازدواج ندارند و احتمال زوجیت در بین آنان بسیار کم است.هاله نجفی می افزاید: نگاهی به تحقیقات از مشکلات و آسیب­هایی که مجردان با آن روبه رو هستند خبر می دهد، بخشی از افزایش در رقم خودکشی مربوط به وضعیت زناشویی است. به عبارتی، ازدواج، خطر خودکشی را تقریباً به نصف کاهش می دهد؛از سوی دیگر بعضی جوانان به تجرد قطعی نرسیده اند اما ترجیح می دهند دیرتر ازدواج کنند.ابعاد گوناگون این مسئله باید بررسی شود.قطعا افزایش سطح تحصیلات،افزایش توقع جوانان،مشکلات اقتصادی و مسائل این چنینی در افزایش سن ازدواج موثر است اما جوانان باید بدانند با افزایش سن فرصتهای مناسب ازدواج کاهش می یابد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار