معیشت در صدر فهرست مشکلات و مسائل جامعه کارگری و بازنشستگان ایران قرار دارد.
کد خبر: ۱۰۴۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷ 02 October 2015
به گزارش تابناک مازندران همایش تجلیل از بازنشستگان شهرستان تنکابن پیش از ظهر جمعه با حضور رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در این نشست، معیشت مهم‌ترین دغدغه جامعه کارگری مطرح شد.
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، توجه به رفع مشکلات این قشر و اجرای قانون از الزام بیمارستان‌های تأمین اجتماعی به درمان بازنشستگان از مهم‌ترین موضوعات این همایش بود.
رئیس فراکسیون کارگری مجلس در این همایش با اشاره به فهرست مسائل و مشکلات کارگران در کشور توضیح داد: بحث معیشت متأسفانه هنوز مهم‌ترین دغدغه کارگران است بااینکه حقوق‌بگیران و خصوصاً حداقل بگیران باید موردتوجه همگان باشد.
علیرضا محجوب ادامه داد: اگرچه حرکت دولت در مسیر کاهش شتاب تورم است اما باید بدانیم آن‌ها که حقوق کوچک‌تر می‌گیرند دیگر تاب مقاومت ندارند و بیایید تورم را از فقرا بگیرید و به ثروتمندان هدیه کنید، چرا از جیب فقرا و کارگران از راه تورم به ثروتمندان می‌بخشید.
محجوب گفت: جامعه کارگری ایران ضمن تقدیر و تجلیل از ریاست جمهوری و گروه مذاکره‌کننده در خصوص تدوین برنامه برجام که قطعاً با دلسوزی‌های همکاران خدوم در مجلس شورای اسلامی پشتیبانی خواهد شد، اظهار امیدواری کرد که دولت تدبیر و امید در خصوص دستیابی به تورم تک‌رقمی که بارونق اقتصادی در سطوح مختلف جامعه همراه باشد هر چه سریع‌تر به موفقیت دست پیدا کند.
دبیرکل خانه کارگر و رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: در آموزه‌های اخلاقی و دینی بسیار در خصوص احترام به بزرگ‌ترها به‌ویژه سالمندان را شنیده‌ایم زیرا سالمندان امروز همان جوانان دیروزند که باهمت خود کشور را به‌سوی سازندگی و بالندگی هدایت کردند و حفظ حرمت سالمندان را باید با آموزش صحیح از دوران مدرسه شروع کرد.
محجوب در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به نشست‌ها و مراسم بزرگداشت روز تجلیل از بازنشستگان گفت: انتظار حضور تمامی بازنشستگان در مراسم، انتظار بجایی است و باید بتوانیم با جمع‌بندی نظرات، لوایح و مصوباتی برای رفاه بیشتر بازنشستگان را در مجلس شاهد باشیم.

همسان سازی حقوق بازنشستگان نیازمند توجه است

عضو گروه اجتماعی مجلس شورای اسلامی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری را نیازمند دقت و توجه سازمان تأمین اجتماعی دانست و تصریح کرد: عده‌ای زیادی از بازنشستگان بسیار کمتر از حقوقی که باید، دریافت می‌کنند.
وی اظهار کرد: اظهارات و برخی قرائن نشان می‌دهد که ما در اجرای این همسان‌سازی به جز شیوه پلکانی که در مورد حداقل‌ها اعمال‌شده است، در سایر موارد در سازمان بازنشستگی کشوری عمل نکردیم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر در مجلس، بابیان اینکه ما در سازمان تأمین اجتماعی دو نوع همسان‌سازی داریم، گفت: یکی از همسان‌سازی‌ها که از سال ۸۳-۸۲ مطرح بود، به این معنا بود که بسیاری از کسانی که از این سازمان مستمری دریافت می‌کنند دو سال آخر پایان خدمتشان ملاک پرداخت بازنشستگی‌شان باشد.
محجوب درباره صندوق تأمین اجتماعی نیز افزود: این صندوق یک صندوق بین نسلی است که انتظار داریم توسط مجلس، دولت و متصدیان حمایت شود زیرا این صندوق به همه نسل‌ها تعلق دارد و گردانندگان صندوق‌های تأمین اجتماعی باید صندوق را در خدمت کارگران بدانند و به تعهدات تاریخی و قانونی خود بر اساس قانون عمل و توجه کنند.
نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات بابیان این موضوع که مدیران صندوق تأمین اجتماعی باید خود را خدام ضعیف‌ترین‌ها بدانند افزود: پاسداری از تأمین اجتماعی یعنی اینکه پاسدار حقوق فقرا، کارگران، کشاورزان، کارمندان و بازنشستگان باشیم.

حقوق مستمری بگیران متناسب با تورم نیست

رئیس هیئت‌مدیره کانون کارگران بازنشسته مازندران نیز در سخنانی گفت: بر اساس ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی، حقوق و مستمری بازنشستگان تحت پوشش این سازمان باید هرسال متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند اما طی چند سال گذشته این قانون اجرانشده و تبعات آن مشکلات فراوانی برای بازنشستگان ایجاد کرده است.
نصرالله دریا بیگی افزود:۸۰ درصد بازنشستگان حداقل حقوق و دستمزد را دریافت می‌کنند درحالی‌که با این مستمری توانایی اداره زندگی خود را ندارند اما بر اساس قانون تأمین اجتماعی حقوق بازنشستگان باید متناسب با نرخ واقعی تورم افزایش پیدا کند به همین دلیل ما انتظار داریم هرگونه تصمیم‌گیری بر اساس مستندات روز و مطابق با واقعیت‌ها باشد.
عضو کانون کارگران بازنشسته قائمشهر، همچنین متوسط حقوق بازنشستگان را در مازندران ۸۱۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: متوسط حقوق امانت‌داران سازمان تأمین اجتماعی بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزارتو مان و این به معنی بی‌عدالتی در سازمان تأمین اجتماعی است.
رئیس هیئت‌مدیره کانون کارگران بازنشسته مازندران اضافه کرد: یکی از ایرادهایی که بر بدنه تأمین اجتماعی وارد است اجرا نشدن قانون الزام تأمین اجتماعی است
دریابیگی تصریح کرد: قانون الزام درمان در سال ۱۳۶۸ در مجلس مصوب شد و بر اساس آن بیمارستان‌های ملکی سازمان تأمین اجتماعی مکلف به ارائه خدمات به بازنشستگان شدند.
وی با انتقاد از اینکه این قانون از سوی بخش درمان تأمین اجتماعی عمل نمی‌شود، گفت: بیمه‌شدگانی که در بیمارستان درمان نشوند و یا داروی آن‌ها وجود نداشته باشد باید به قیمت‌های گزاف به دنبال خرید دارو و خدمات درمانی از سایر مراکز باشند که بر اساس قانون الزام درمان اخذ این هزینه‌ها از این قشر صحیح نیست
دبیر اجرایی تشکیلات خانه‌های شمال کشور تصریح کرد: کارگران و بازنشستگان به‌خوبی در عرصه انتخابات نشان دادند که حامی دولت تدبیر وامید هستند ولی علیرغم دل بستن به این دولت، ما برای گرفتن وام از بانک رفاه کارگران که سرمایه‌اش از عرق جبین کارگران است باید گردن‌کج کنیم.

فعالیت ۲۴ کانون کارگری بدون ساختمان ملکی

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی استان مازندران با اشاره به اینکه در مازندران ۲۴ کانون فعال در سطح استان وجود دارد گفت: بسیاری از این کانون‌ها فاقد یک ساختمان ملکی هستند و باید با حمایت سازمان تأمین اجتماعی بازنشستگان استان از حالت استیجاری خارج شوند.
وی همچنین اظهار داشت: به یُمن برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و اجرای قانون کار با نظارت وزارت محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارای ۲۳ کانون از شهرستان‌های رامسر تا شرق مازندران یعنی گلوگاه ثبت‌شده و این نهادها تلاش دارند تا در جهت رفع مشکلات معیشتی، اجتماعی، درمانی، بهداشتی و حقوقی آن‌ها قدم بردارند.
مسئول کانون بازنشستگان با اشاره به نیاز روزافزون کارگران به خدمات و امکانات رفاهی و آموزشی اظهار امیدواری نمود تا به‌زودی شعبه خانه کارگر در غرب استان به مرکزیت شهرستان تنکابن افتتاح شود.
در ادامه سید علی‌اصغر محمودی، مدیرکل تأمین مازندران در سخنان کوتاهی تصریح کرد: با احتساب افراد تبعی، جمعیت مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی استان ۲۳۳ هزار نفر است که از این حیث در جایگاه نهم کشور قرار داریم.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار