جای جای ایلام روایت گر ایثار و مظلومیت دلاور مردان این خطه خونرنگ است ،اما بمباران زمین فوتبال چوار در سال ۶۵و شهادت مظلومانه ورزشکاران و تماشاگران بازی دو تیم ایلام فوتبال ایلام و چوار را باید سند محکم‌ مظلومیت ایلام در جنگ هشت ساله نام نهاد .
کد خبر: ۱۰۴۱۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷ 27 April 2022

تابناک ایلام ::استان ایلام با ۴۳۰کیلومتر مرز با کشور عراق ،در دوران جنگ تحمیلی ،نسبت به دیگر استان های غربی کشور بیشترین نقاط درگیری نظامی را تجربه کرد .

 

استانی کوچکی که با تاسیس لشکر رزمی مردم پایه، با تقدیم سه هزار شهیدکارنامه درخشانی در ایثارگری ،مقاومت و رشادت از خود برجای گذاشت .

مردان غیور این دیار نه تنها در خط مقدم ،دژی نفوذ ناپذیر در مقابل یورش همه جانبه دشمن ایجاد کرد ،اما در پشت جبهه نیز در زیر بمباران و موشک باران دشمن به شهرها و روستاها صفحه طلایی به دفتر رادمردی های خود افزود .

 

استانی که در یک سو فرزندانش برای دفاع از مرز های شرف و ناموس کشور در پشت خاکریزها دلاورنه جنگیدند و در سوی دیگر خانه و کاشانه اشان بر سر دیگر اعضای خانواده آور شد

 

نه تنها از دیار خود کوچ نکردند ،بلکه میزبان آورگانی از دیگر استان های مرزی بودند ،جنگیدند و ایستادند،تا با رزم و مقاومتشان سند مظلومیت خود را به امضاء رسانند.

 

مظلومیت از این حیث که با گذشت دهه ها از پایان جنگ ،نه تنها متناسب با ایثارشان کرد رفاه و توسعه را دریافت نکرد ،اما تقویم جنگ نیز به خوبی راوی صحنه های درخشان بیشمار رزم وایثارشان نبود .

 

جای جای ایلام روایت گر ایثار و مظلومیت دلاور مردان این خطه خونرنگ است ،اما بمباران زمین فوتبال چوار در سال ۶۵و شهادت مظلومانه ورزشکاران و تماشاگران بازی دو تیم ایلام فوتبال ایلام و چوار را باید سند محکم‌ مظلومیت ایلام در جنگ هشت ساله نام نهاد .

 

سندی که سالها در سایه غفلت و تبعیض های ناروا مدفون ماند ،هرچند بعدها به همت دلسوزان و‌دغدغه مندان غبار فراموشی از چهره اش زدوده شد ،اما همچنان زوایای تاثیر گذار این رویداد تلخ اما بزرگ نتوانسته است برای مردم تشریح شود .

 

آنگونه که مقام معظم رهبری در دیدار با دست اندرکاران کنگره بزرگ سه هزار شهید استان به درستی به آن اشاره فرمودند ؛ابعاد این رویداد مهم باید برای ایران و جهان تبیین شود تا بر پایه آن مظلومیت کشور در جنگ نابرابر تحمیلی در معرض دید جهانیان قرار گیرد.

 

هر اتفاق ،رویداد و صحنه دفاع مقدس و ترسیم زوایای پنهان و آشکار آن از قابلیت ارزش آفرینی فوق العاده ای برخوردار است ،یادمان ها ی دفاع مقدس ،خاطرات رزمندگان و شهدای گمنام بزرگترین ابزار این ارزش آفرینی قلمداد می شوند.

 

باالفعل سازی ارزش های نهفته در آثار دفاع مقدس ،حفظ و انتقال آن به نسل های بعدی از قابلیت بالای تعمیق فرهنگ ایثار و شهادت برخوردار بوده و یادمان های دفاع مقدس بزرگترین گنجیه ارزشمند قلمداد می شوند ،از این روست که در مقوله حفظ ارزش ها و ارزش سازی در جامعه از جایگاه والایی برخوردارند.

 

اینک مسیولین با درک درست و منطقی این ارزش ها و تاثیر آن بر روند حفظ فرهنگ ایثار و مقاومت نگاه خود را معطوف به ایجاد و حفظ یادمان های دفاع مقدس در استان ایلام نموده اند .

 

یادمان زمین فوتبال شهدای چوار نیز گنجینه ای ارزشمند کشف نشده ایست که این سالها مورد توجه دستگاههای مسیول قرار گرفته است ،خصوصا اینکه تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر ضرورت تبیین جهانی این رویداد مهم ،انرژی مضاعفی را در دستگاههای متولی خلق نموده است

 

سوای ارزش آفرینی فرهنگی و تاریخ سازی رویداد چوار ۶۵که از ظرفیت بالای خلق گردشگری دفاع مقدس و ورزشی برخوردار است ،تلاش برای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای استفاده از ظرفیت های رویداد ورزشی چوار رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته است .

 

برگزاری جلسه تعیین تکلیف زمین فوتبال چوار از حیث متولی فرهنگی آن که با حضور مدیران ارشد دولتی و نظامی در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس را نیز باید در مسیر تحقق دغدغه های رهبری در زمینه رویداد ورزشی چوار در سال ۶۵معنا کرد .

 

آنگونه که در این جلسه تصویب شد ،زمین فوتبال چوار در زمره گنجینه های فرهنگی و آثار دفاع مقدس قرار گرفت تا بنیاد حفظ آثار استان با استفاده از ظرفیت دیگر دستگاههای عضو ،زمینه تبیین ارزش‌های این رویداد جهانی بر بستر یادمان زمین فوتبال چوار را فراهم آورد

 

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان ایلام در این جلسه گفت :سخنان رهبر معظم انقلاب همواره سرشار از نکات کلیدی راهگشای مدیریت کشور است .

 

سرهنگ محمدحسین فولادی اظهار داشت :کمتر پیش می آید که معظم له در سخنان خود به دفاع مقدس اشاره نفرمایند و این موضوع بیانگر نکات درس آموز نهفته در دانشگاه بزرگ دفاع مقدس است .

 

وی ادامه داد: رهنمود های رهبری معظم انقلاب مبین جهت گیری های ارزشمندی است که ایشان بعنوان چراغ راهنما در پیش روی مدیران کشور در رده های مختلف مدیریتی قرار می دهند .

 

سرهنگ فولادی افزود : رویداد مهم زمین فوتبال چوار که تبیین تاثیر گذاری ابعاد آن مورد تاکید رهبری معظم انقلاب قرار گرفته اند یکی از مهمترین گنجینه های ارزش آفرین دفاع مقدس قلمداد می شود .

 

فولادی بیان داشت :بازسازی زمین فوتبال چوار و ایجاد یادمان شهدای این رویداد ورزشی مستلزم همکاری و همراهی تمامی دستگاههای مسئول در استان است .

 

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تصریح کرد:بر اساس ابلاغیه معاون سیاسی و امنیتی استانداری از این به بعد زمین فوتبال چوار زیر نظر بنیاد حفظ آثار قرار می گیرد .

 

سرهنگ فولادی ادامه داد: یادمان های دفاع مقدس راویان مهم ایثار و مقاومت مردم استان محسوب می شوند ،قرار گرفتن زمین فوتبال چوار در کنار یادمان های دفاع مقدس بیانگر عمق ارزش هایی است که این رویداد در درون خود نهفته دارد .

 

وی تاکید کرد :امیدوارم در سایه حمایت دولت و همراهی دیگر دستگاه‌ها با ایجاد یادمان شهدای زمین فوتبال چوار ،بتوانیم در مسیر تحقق دغدغه های مقام معظم رهبری در خصوص تبیین ابعاد جهانی این رویداد مهم گامی محکم و تاثیرگذار برداریم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار