داد دامدار در آمد
خشکسالی های سالیان اخیر و عدم بارش طولانی مدت در سال جاری مهمترین صنعت استان( دامداری) را با چالشی جدی مواجه و دامداران را ناامید و دامداری را غیر موجه کرده است.
کد خبر: ۱۰۴۱۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ 24 April 2022

تابناک ایلام ، بهروز مردانی :: خشکسالی های سالیان اخیر و عدم بارش طولانی مدت در سال جاری مهمترین صنعت استان( دامداری) را با چالشی جدی مواجه و دامداران را ناامید و دامداری را غیر موجه کرده است.

عدم توجه به نیازهای این قشر در گذشته و نیز عدم پیش بینی چنین روزی عملا صنعت دامداری استان را در ورطه ی نابودی قرار و اشتغال و تولید استان را با مخاطرات جدی روبرو کرده است.

بطوریکه این روزها حال روز قشر دامدار استان اصلا خوب نبوده و با چالش های اساسی و مشکلات عدیده ای رو برو هستند. گرانی های سرسام آور و آشفته بازار علوفه و نهاده های دامی و ارزانی دام و نبود بازار فروش امان دامدار را بریده و دادشان را حسابی درآورده است.

این شرایط در مناطق جنوبی استان که قطب دامپروری استان را به یدک می کشد از وضعیت حادتری برخوردار است؛ چرا که خشکسالی در این خطه نمود بیشتری داشته و کشاورزی دیم غیر قابل برداشت و به نسبت افزایش بی‌رویه و غیرقابل کنترل قیمت کاه و علوفه را در پی و مهمترین منبع درآمدی و اشتغال منطقه را با بحران اساسی مواجه کرده است.

هر چند طی روزهای اخیر شخص استاندار وارد عمل شده و برای جلوگیری از افزایش آثار خشکسالی تصمیمات و تمهیداتی از جمله تامین علوفه، خرید مازاد دام و چرای دام در استان کردستان را اندیشیده شده است اما تجربه دوره های گذشته نشان داده در اجرای این موارد از قبیل پروسه خرید دام مازاد به درستی و اصولی عمل نمی شود و بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته تا کمک به دامدار و همین طور توزیع نهاده های دامی که معمولا به علت عدم وجود آمار دقیق دام موجود عادلانه انجام نمی گیرد.

  این وسط دلالان و سودجویان بیشتر سود خواهند برد تا دامدار واقعی و بلاخره اینکه چرای دام در استان دور دست مشکلات خاص خود دارد که ظاهراً برای دامدار جنوب استان مقرون به صرفه نخواهد بود.

بنابراین برای عملیاتی کردن موارد فوق و تصمیمات معقولانه تر عزم و اراده ای جدی لازم است که باید خود استاندار پای کار بوده و از نزدیک مشکلات دامداران حوزه جنوب را رصد و با تشکیل کارگروه های تخصصی و با نظارت‌های دقیق این بحران گریبانگیر دامداران را مدیریت و به ساحل آرامش برسانند.

خاطرنشان می شود نبود و گرانی علوفه و نهاده های دامی از یک سو و عدم خرید دام مازاد به قیمت مناسب از سویی دیگر مهمترین چالش این روزهای دامداران هستند و تا زمانی که به طور اساسی این دو مشکل مرتفع نشوند نمی توان انتظار داشت که حال و روز دامدار بهبود خواهد یافت./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار