وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ضرورت استقلال کانون وکلا، گفت: منظور از استقلال، نظارت حرفه‌ای و فارق از گروه بندی‌های سیاسی و معذورات اداری است.
کد خبر: ۱۰۲۶۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸ 05 February 2022

مریم سقایی در گفتگو با تابناک تهران، اظهارداشت: مفهوم استقلال تا کنون به صورت ساده بیان نشده است، به همین دلیل افراد در برخورد اول با این موضوع ذهنیت خوبی ندارند.

وی با بیان اینکه به دلیل اینکه مفهوم استقلال در سیاست بسیار تکرار شده است افراد آن را یک نوع خود مختاری تعریف می‌کنند، افزود: این تکرار مفهوم موجب سو تفاهم حتی برای کسانی که بر مسندی نشسته اند هم می‌شود.

این وکیل پایه یک دادگستری بیان کرد: هر وکیلی ممکن است پروند‌هایی با موضوعات گوناگون از جمله سیاسی، خانواده و یا اجتماعی داشته باشد و در رویا رویی با آن طبق قانون رفتار کند که گاهی اوقات به مزاج برخی آقا زاده‌ها خوش نمی‌آید، در این مورد است که استقلال وکیل بسیار حائز اهمیت است و در روند دفاع از اینچنین پرونده‌ها تنها عامل مهار کننده رعایت قوانین و نظامات وکالت بوده و از هیچ نوع ملاحظه سیاسی و اجتماعی که مبادا به حرفه و معیشت وکیل آسیبی وارد شود هراسی نداشته باشد.

سقایی با اشاره به اینکه وکیل مستقل در دامن کانون مستقل رشد می‌کند، گفت: مفهوم استقلال نوعی نظارت حرفه‌ای فارغ از گروه بندی‌های سیاسی و معذورات اداری است و صرفا آنچه به واسطه قسم بر وکیل الزام شده را بررسی می‌کند.

وکالت، تجارت و یا کاسبی نیست

وی با بیان اینکه سپردن امورحقوقی مردم به موسسات حقوقی بدون مدیریت و مسئولیت وکلا و توزیع پروانه وکالت تحت عنوان ظاهر الصلاح طرح تسهیل کسب وکار موجب تنزل در مفهوم عدالت به حد واژه‌های کاسب کارانه است، اظهارداشت: این کار مفهوم کلمه عدالت را با غلبه وجه مالی، سخیف می‌کند.

سقایی با عنوان اینکه درست است که وکلا از راه مراودات مالی با مردم در جهت انجام امور حقوقی خود امرار معاش می‌کنند، گفت: برخی مواقع حیثیت افراد قابل قیمت گذاری نیست و گاهی ناموس یک شخص در خرده فرهنگ‌های ما که تعداد آن‌ها کم نیست از جان او با ارزش‌تر است.

وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به اینکه اگر وکیل وجهی تحت عنوان حق الوکاله دریافت می‌کند نباید سبب این سو تفاهم شود که او تاجر و کاسب است، خاطر نشان کرد: درست است که مردم برای کار وکیل به او پول می‌دهند، اما وکیل اجازه خرید و فروش حق نمی‌دهند.

وی عنوان کرد: یک تاجر در کار فقط نفع مالی خود را میبیند، اما قراردادن شغل وکالت در این گروه و دادن مجوز‌های کسب و کار، حق مردم و واژه مقدس عدالت را در حد یک کالا و خدمات پایین می‌آورد.

سقایی خاطرنشان کرد: همانگونه که بار‌ها و بار‌ها توسط کانون تاکید شد، موسسات حقوقی که توسط اشخاص غیر وکیل تاسیس و اداره شده به دلیل عدم وجود قوه ناظر و مهار کننده نظام‌مند به کلونی فساد و کارچاق کنی تبدیل می‌شوند.

آزمون کانون وکلا انحصار کننده جوانان نخبه و جویای علم و اخلاق است

وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به اینکه آزمون کانون وکلا انحصار کننده جوانان نخبه و جویای علم و اخلاق است، بیان کرد: کانون وکلا حرفه و معیشتی را از کسی دریغ نکرده، تنها یک آزمون و حلاجی برای اطمینان از توانمندی علم و صبر افراد است.

وی با بیان اینکه برخی با نقد غیر منصفانه آزمون وکالت کانون وکلا این موضوع را وارد وادی سیاسی می‌کنند، افزود: کانون وکلا بدون هیچگونه سفارش و سلام رساندنی تنها با مدارک و تاییدات افراد را می‌پذیرند پس باید در برخورد با این آزمون منطقی برخورد کرد.

برچسب ها: وکالت ، مریم سقایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار