رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی از نهایی شدن طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری 28 استان را در حالی اعلام کرد که از بین استان‌ها کمترین تعداد طرح‌ها در کهگیلویه و بویر احمد، رتبه آخر را دارد.
کد خبر: ۱۰۲۵۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱ 28 January 2022
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، احمد تشکینی از نهایی شدن طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری خبر داد و گفت: این طرح در 28 استان نهایی شده و به‌صورت هفتگی جلسه با وزیر صمت در این خصوص برگزار می‌شود و مقرر شده اطلاعات ذی نفعان در حوزه صمت در پرتال جدید وزارتخانه بارگذاری شود. البته تا اواسط اسفند ماه سال جاری پورتال آمایش صنعتی، معدنی و تجاری رونمایی می‌شود.
وی با حضور در جلسه تبیین طرح آمایش صنعتی و معدنی و تجاری که در استان گیلان برگزار شد، اظهار داشت: تدوین سند آمایش یکی از مهم‌ترین پروژه‌های دولت سیزدهم و وزارت صمت به شمار می‌رود که بر اساس توانمندی‌ها و ظرفیت‌های هر استان و شهرستان آماده می‌شود.
رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی که مسئول طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری است، هدف اصلی تهیه این سند را ایجاد‌ اشتغال و ارزش افزوده در حوزه صنعت، معدن و تجارت ذکر کرد و افزود: تهیه این سند برای 450 شهرستان در دستور کار قرار گرفته که در قالب سند شهرستانی، استانی و ملی تعریف شده است.
تشکینی در مورد واحدهایی که شامل طرح آمایش می‌شوند، گفت: طرح‌هایی که بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی و دارای زنجیره ارزش افزوده هستند و واحدهای راکدی که توانمندی بازگشت به چرخه تولید را دارند در قالب این طرح قرار می‌گیرند. ضمن اینکه احیای معادن راکد و توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی نیز از جمله واحدهای مشمول در این طرح است.
وی با بیان اینکه برخی واحد‌های صنعتی، بدون نقشه راه و زیرساخت مناسب در مناطق مختلف احداث شدند که باعث هدر رفت سرمایه شده است گفت: اجرای طرح آمایش نقشه راهی برای احداث صنایع در مناطق مختلف با توجیه اقتصادی است.
میراث طرح‌ها برای دولت جدید
همچنین جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان داد؛ از بین ۵۲ هزار و ۳۲۶ طرح در دست اجرا تا پایان آبان امسال، حدود ۴۵ هزار و ۸۳ طرح معادل ۸۶ درصد کل طرح‌ها کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ۵۹۰۶ طرح معادل 11 و سه دهم درصد بین ۲۰ تا ۸۰ درصد و ۳۷۸۰ طرح معادل دو و نیم درصد کل طرح‌ها بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.
اخیرا مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درباره بالا بودن تعداد طرح‌های با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۲۰ درصد گفته بود: برخی اهلیت نداشتند و فقط می‌خواستند زمین را نگه دارند تا گران شود که در این زمینه سختگیری‌ها و مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است. البته مسائل مربوط به تحریم و تامین نقدینگی هم موثر بود.
همچنین بیشترین طرح‌های در دست اجرا، طرح‌هایی با‌ اشتغال ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن است که ۳۲ هزار و ۷۱۵ طرح معادل بیشتر از نیمی‌از کل طرح‌ها را شامل می‌شود. ۱۴ هزار و ۷۲۶ طرح در دست اجرا نیز کمتر از ۱۰ نفر کارکن دارند و تعداد طرح‌های با ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و بیش از ۱۰۰ نفر کارکن نیز به‌ترتیب ۲۹۷۵ طرح و ۱۹۱۰ طرح بوده است.
مجموع  اشتغال پیش‌بینی شده در طرح‌های در دست اجرا نیز بیش از یک میلیون و ۴۳۳ هزار نفر است که بیش از ۵۹۰ هزار نفر از آنها در طرح‌هایی با ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن و ۵۵۱ هزار و ۸۷۵ نفر از آنها در طرح‌هایی با بیش از ۱۰۰ کارکن مشغول خواهند شد. مجموع سرمایه در طرح‌های در دست اجرا تا پایان آبان نیز بیش از ۱۸۱۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
در میان استان‌ها نیز از بین ۵۲ هزار و ۳۲۶ طرح در دست اجرا، ۴۱۱۹ طرح در یزد، ۳۶۳۱ طرح در خراسان رضوی و ۳۳۵۲ طرح در سمنان در دست اجراست که بیشترین تعداد طرح‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. اما از بین استان‌ها کمترین تعداد طرح‌ها در کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و گیلان با ۲۷۸، ۳۷۳ و ۴۴۸ طرح است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار