چهار سال از ساخت پروژه تقاطع غیرهمسطح شهر سرابله به عنوان مرکز شهرستان چرداول می‌گذرد، ولی به دلیل کمبود اعتبار این پروژه فقط ۳۰ درصد پیشرفت دارد.
کد خبر: ۱۰۲۱۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵ 11 January 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ بهمن ماه سال ۹۶ بود که کلنگ تقاطع غیرهمسطح سرابله و طرح ورودی این شهر به زمین زده شد که به گفته مسئولان این پروژه با اعتبار هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان باید ۱۸ ماهه تکمیل می‌شد.

اما عملیات احداث این پروژه در این ۱۸ ماه نه تنها به اتمام نرسیده بلکه بعد از چهار سال وضعیت خوبی ندارد و به حال خود رها شده است.

تکمیل این پروژه یکی از درخواست‌های مردمی است

یکی از شهروندان سرابله گفت: طول این پروژه به طور کلی ۳ کیلومتر با یک پل عادی است که خطر تصادف با افتتاح این تقاطع کم می‌شود.

علی عزیزی افزود: تقاضای ما این است که مسئولان حمایت کنند تا این پروژه تکمیل شود، تکمیل این پروژه یکی از درخواست‌های مردمی است.

او با اشاره به اینکه وضعیت پروژه‌های راهسازی در شهر سرابله مناسب نیست، گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته اقدامات قابل توجهی برای توسعه راه‌های شهرستان چرداول صورت نگرفته است.

طبق اعلام مسئولان پیشرفت فیزیکی این پروژه حدود ۳۰ درصد است و هم اکنون قسمت اعظم خاکبرداری انجام شده است.

تکمیل تقاطع غیرهمسطح سرابله نیازمند ۲۹ میلیارد تومان اعتبار

معاون مهندسی راه و شهرسازی ایلام بیان داشت: پروژه تقاطع غیرهمسطح سرابله مجدداً به پیمان رفته است چراکه قرارداد پیمانکار قبلی خاتمه داده شده است.

ذوالفقار دوستی نیا مطرح کرد: برآورد جدید برای تکمیل پروژه به میزان ۲۹ میلیارد تومان انجام شده و طی این هفته عملیات آن شروع خواهد شد.

او تصریح کرد: مشکل طولانی شدن پروژه‌های عمرانی از جمله تقاطع غیرهمسطح سرابله عدم اعتبار و تخصیص کافی برای اجرای پروژه است، قرارداد قبلی آن به دلیل کمبود اعتبار خاتمه پیدا کرد و پیمانکار جدید این پروژه هم اکنون انتخاب شده است.

او گفت: اعتبار پروژه از محل اعتبارات عمرانی و استانی شهرستان چرداول است که نسبت به هزینه اجرای پروژه‌ها ناچیز است.

دوستی نیا یادآور شد: علاوه بر این پروژه، پروژه‌های راهسازی دیگری از جمله بهسازی محور سرابله - پل سیمره و سرابله - آسمان آباد که یکی از مطالبات مردم است، نیز از محل همین اعتبار راه‌های اصلی شهرستان چرداول باید اجرا شود.

او گفت: در طول چند سال گذشته هزینه اجرای پروژه‌های راهسازی بسیار بالا رفته و مشکلات پروژه‌های نیمه تمام راهسازی را مضاعف کرده است.

معاون مهندسی راه و شهرسازی ایلام تاکید کرد: پیگیر این هستیم علاوه بر اعتبارات ناچیز استانی، اختیار این پروژه و تقاطع کارزان از شرکت ساخت بگیریم و بتوانیم از محل اعتبارات ملی نیز کمک کنیم.

۲۰ درصد اعتبارات پروژه‌های راهسازی تخصیص پیدا کرده است

او اظهار داشت: طول پروژه تقاطع سرابله حدود ۳ کیلومتر است، یک دستگاه پل زیرگذر به دهانه ۱۲ متر و طول ۳۵ متر و ۱۶۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و ۱۵ هزار متر نیز خاکریزی در این پروژه در حال انجام است.

دوستی نیا اضافه کرد: اعتباری که امسال از طریق کمیته برنامه ریزی شهرستان برای پروژه‌های راهسازی تخصیص پیدا کرده، حدود ۵۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است که تاکنون ۲۰ درصد آن تخصیص پیداکرده است.

ضرورت دارد که مسئولین ارشد استان برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام از جمله تقاطع غیرهمسطح شهر سرابله که نقش بارزی در کاهش تصادفات جاده‌ای و تسهیل در تردد در مسیر سرابله – ایلام دارد اعتبارات ویژه‌ای لحاظ کنند.

با تزریق اعتبارات لازم و بهره برداری به موقع از این پروژه مسیر ۳۵ کیلومتری سرابله – ایلام به ۲۷ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

استان ایلام دارای پروژه راهسازی متعددی است که به دلیل کبمود اعتبار سال هاست بلاتکلیف مانده‌اند، در حالی که این استان یکی از مناطق مهم مرزی کشور به لحاظ وجود مرز مهران برای صادرات کالا و تردد زوار محسوب می‌شود.

این استان به دلیل کوهستانی بودن به توسعه راه‌ها بیش از گذشته نیاز دارد، چراکه توسعه راه‌ها به رفع محرومیت‌های اقتصادی استان کمک شایانی خواهد کرد./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار