با امضای قرار داد نخستین طرح آبرسانی فارس با سرمایه گذاری بخش خصوصی بارقه های امید برای انتقال آب سد رودبال به شهرهای داراب ، زرین دشت وجنت شهر فارس دمیده و این طرح وارد فاز عملیاتی شد.
کد خبر: ۱۰۱۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵ 28 September 2015
تابناک فارس به نقل از روابط عمومی سازمان آب منطقه ای فارس: مهندس حمیدرضا دهقانی در این زمینه گفت: طرح انتقال آب به شهرستان های داراب و زرین دشت و جنت شهر از سد رودبال با 25 هزار متر مکعب حجم مخازن ذخیره و متعادل کننده و در طول مسیر 112 کیلومتر اجرا می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس با بیان اینکه این طرح با هدف تامین آب شرب مورد نیاز شهرستان های یاد شده انجام می شود افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر، برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی و کاهش یا خشک شدن چاه های آهکی در شهرستان های مذکور، این شرکت آب مورد نیاز این شهرستان ها را بر اساس این طرح، از سد رودبال تامین می کند که از این طریق سالانه 18 میلیون متر مکعب آب به این شهرها انتقال داده می شود.

وی ضمن اعلام اینکه جنس لوله های به کار رفته در پروژه فوق GRP با اتصالات جوشی است، قطر لوله ها در مسیر را از 400 تا 900 میلی متر عنوان کرد و در خصوص عملیات اجرایی انتقال آب به روش BOT نیز بیان نمود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و تصمیم دولت مبنی بر واگذاری طرح ها به بخش خصوصی، این طرح به روش BOT اجرا می شود.

در این روش؛ ساخت، بهره برداری و انتقال مالکیت به دولت از طریق بخش خصوصی صورت می گیرد و سرمایه گذار با هزینه خود پروژه را اجرا می کند و از منافع آن بهره مند می شود .

مدیرعامل آب منطقه ای فارس با اشاره به اینکه ظرفیت تصفیه خانه 850 لیتر در ثانیه است از پیشرفت 50 درصدی عملیات اجرایی تصفیه خانه تا کنون خبر داد و ابراز امیدواری کرد در مهر ماه عملیات اجرایی پروژه آغاز شود.

دهقانی افزود: مراحل انتخاب سرمایه گذار اجرای پروژه طی ماههای قبل و با اجرای مناقصه و برگزاری جلسات متعدد فنی با حضور نمایندگان شرکت آب و فاضلاب کشور، شرکت سهامی آب منطقه ای فارس و کنسرسیوم سرمایه گذار برگزار شده است.

هزینه اجرای این پروژه حدود یک هزار و 500 میلیارد ریال است.

شهرهای داراب ، زرین دشت و جنت شهر در شهرستان های داراب و زرین دشت و در شرق شیراز دراستان فارس قرار دارند .

سد رودبال نیز بر روی رودخانه رودبال در کیلومتر 25 جاده داراب - استهبان احداث شده این سد از نوع خاکی، سنگریزه ای با هسته رسی است و 83 متر ارتفاع دارد.

حجم سد رودبال 82 میلیون متر مکعب است. طول تاج این سد 485 متر است و قابلیت تنظیم 104 میلیون متر مکعب آب را در سال دارد.

این سد از طرف شمال به شهرستان های نی ریز و استهبان، از طرف غرب شهرستان های فسا و جهرم از طرف جنوب شهرستان داراب منتهی می شود .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار