به گزارش تابناک ایلام
ظرفیتهای مرز مهران باعث شده است مسئولان طرحهای مختلفی برای استفاده از این مرز جهت اشتغال و توسعه استان کم برخوردار ایلام پیشنهاد دهند که یکی از این طرحها طی سالهای اخیر طرح منطقه آزاد تجاری صنعتی مهران بوده است.
کد خبر: ۱۰۱۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴ 28 September 2015
استان ایلام یکی از مناطق مرزی غرب کشور است که از طریق مرز مهران به عنوان یکی از  مرزهای زمینی کشور برای صادرات کالا و تردد زوار با کشور عراق در ارتباط است.

ظرفیتهای مرز مهران باعث شده است مسئولان طرحهای مختلفی برای استفاده از این مرز جهت اشتغال و توسعه استان کم برخوردار ایلام پیشنهاد دهند که یکی از این طرحها طی سالهای اخیر طرح منطقه آزاد تجاری صنعتی مهران بوده است.

بعد از سفر هیئت دولت به استان ایلام در سال گذشته بحث منطقه آزاد تجاری مهران توسط مسئولان استان مطرح شد که رئیس جمهور نیز قول بررسی این طرح را داد و بعد از مدتها  این طرح در کارگروه مناطق آزاد کشور و بعد از آن نیزدر هیئت دولت تصویب رسید وحالا در مجلس برای تصویب نهایی و اجرایی شدن قرار دارد.

خروج ایلام ازبن بست اقتصادی درگروتصویب منطقه آزادتجاری مهران

مهندس «محمدرضا مروارید» استاندارایلام دراین زمینه گفت: با تصویب لایحه منطقه آزاد مهران در کمیسیون‌های اقتصادی و امنیت ملی در مجلس این طرح به‌زودی در صحن علنی مجلس برای تصویب نهایی به رأی گذاشته خواهد شد.

استاندار ایلام با تقدیر از نگاه ریز بینانه نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی افزود: با تصویب نهایی منطقه آزاد مهران در مجلس شورای اسلامی درهای توسعه و پیشرفت اقتصادی بروی مناطق کمتر توسعه‌یافته گشوده می‌شود و استان ایلام از بن‌بست اقتصادی خارج و ایران را در یک موقعیت استراتژیک برای رقابت اقتصادی با کشورهای منطقه قرار می‌دهد که این مهم به‌طور مستقیم در تأمین منافع ملی کشور مؤثر خواهد بود.

مروارید اضافه کرد: بدون شک راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران بیش‌ازپیش استان ایلام را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار می‌دهد و ره‌آوردهای بسیاری به‌ویژه در حوزه اشتغال‌زایی و رونق فضای کسب‌وکار استان به همراه دارد.

وی تأکید کرد: ایجاد مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی در ایران با برخورداری از معافیت‌های گمرکی و مالیاتی و سایر امتیازات قانونی، با توجه به عدم عضویت کشور در سازمان تجارت جهانی و عدم استفاده مطلوب از ظرفیت موافقت‌نامه‌های تجاری بین‌المللی و منطقه‌ای، می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و شکل‌گیری تولید صادراتی در کشور مؤثر باشد.

استاندار ایلام خاطرنشان کرد: این مناطق به‌شرط وجود زیرساخت‌های فیزیکی و قانونی مناسب، با معافیت حقوق و عوارض گمرکی مربوط به مواد اولیه و سایر کالاهای واسطه‌ای زمینه جذب سرمایه‌های خارجی را فراهم کرده و به ‌دنبال تحقق اهدافی همچون توسعه صادرات، انتقال تکنولوژی، ایجاد اشتغال، ایجاد درآمدهای ارزی و رشد اقتصادی است.

بر اساس این گزارش، رییس جمهوری 17 اردیبهشت امسال لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران را که پیش‌ازاین به تصویب هیئت دولت رسیده بود، به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. این طرح باید به تأیید نهایی نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی نیز برسد. مرز بین‌المللی مهران در 85 کیلومتری جنوب غرب ایلام از کانون‌های تردد مسافر و کالا به کشور عراق است. روزانه بیش از 500 دستگاه کامیون و تریلر محموله‌های کالا را از مناطق مختلف کشور به گمرک مهران منتقل می‌کنند تا پس از سیر مراحل قانونی از این مسیر به کشور عراق صادر شود.

سال گذشته بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار کالا از پایانه مرزی مهران به کشور عراق صادر شد که در مقایسه با سال ماقبل آن 42 درصد افزایش‌یافته است


پیگیر تصویب طرح منطقه آزاد تجاری مهران درمجلس هستیم

عمران علیمحمدی نماینده مردم ایلام در مجلس دراین زمینه گفت: برای تصویب نهایی طرح منطقه آزاد تجاری در مجلس از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و قطعا نمایندگان دنبال توسعه استانها هستند.

وی بیان داشت: مردم استان ایلام مدتهای بسیار زیادی است که در انتظار اجرایی شدن طرح منطقه آزاد تجاری هستند و حالا بعد از تصویب در هئیت دولت به مجلس رسیده است.

وی اظهار داشت: نمایندگان استان ایلام از هم اکنون رایزنی های گسترده ای را برای تصویب منطقه آزاد تجاری و صنعتی در مهران آغاز کرده اند.

این نماینده بیان داشت: باید امکانات و زیرساختهای مرز بین المللی مهران اعم از راه، خدمات رفاهی، فرودگاه، بهداشت و ...را گسترش داد و زمینه را برای اجرای طرحهای بزرگ  فراهم کرد.

علیمحمدی عنوان کرد: ظرفیت های ویژه و بسیار زیادی در مرز بین المللی مهران وجود دارد که از آنها استفاده مطلوب و چندانی صورت نگرفته  و راه اندازی منطقه آزاد تجاری  می تواند در توسعه استان ایلام به ویژه شهر مهران موثر باشد و بستر را برای کار و سرمایه گذاری فراهم کند.

وی افزود: راه اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران بدون شک تحول شگرفی را در زمینه سرمایه گذاری و اشتغالزایی استان ایلام ایجاد خواهد کرد.

احمدشوهانی دیگرنماینده حوزه شمالی استان در مجلس شورای اسلامی گفت: رایزنی ها برای بررسی خارج از نوبت لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران در مجلس آغاز شده است.

احمد شوهانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به حجم بسیار زیاد طرح ها و لوایح تقدیمی به مجلس تلاش می کنیم این طرح خارج از نوبت در مجلس بررسی شود چون بررسی عادی طرح ها در مجلس زمان بر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس برنامه این لایحه ابتدا در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد ارزیابی قرار گرفته و ممکن است در برخی کمیسیون های فرعی دیگر همچون امنیت ملی و برنامه و بودجه نیز بررسی شود.

شوهانی یادآور شد: بدنبال جمع آوری 50 امضای نمایندگان برای بررسی خارج از نوبت این لایحه در مجلس و معطل نشدن آن هستیم تا مدت زمان رسیدگی لایحه مذکور در مجلس کاهش یابد چرا که بررسی عادی این لایحه با توجه به طرح های مشابه و رقابت میان استان ها، ممکن است طولانی شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم در صورت جلب نظر نمایندگان برای بررسی خارج از نوبت تبدیل مهران به منطقه آزاد تجاری و صنعتی، تا پایان نیمه نخست امسال این لایحه به سرانجام برسد.

نماینده مردم شهرهای ایلام، مهران، سیروان، چرداول، ایوان و ملکشاهی در مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب منطقه آزاد تجاری مهران مهمترین فعالیت صورت گرفته برای برون رفت ایلام از محرومیت در طول تاریخ است که مزایای بسیار زیادی را برای این استان به همراه دارد.

شوهانی افزود: مناطق آزاد تجاری و صنعتی از 12 قانون مالیاتی و گمرکی معاف هستند و مردم ساکن در محدوده این مناطق از بسیاری مزایای آن همچون ورود و خروج کالا بدون تعرفه گمرکی برخوردار می شوند.

وی اظهار کرد: محدوده مناطق آزاد تجاری و صنعتی تا 100 کیلومتری آن منطقه امتداد دارد بعنوان مثال شهرهای خرمشهر و آبادان جزو مناطق آزاد محسوب می شوند ولی مردم ساکن شهر اهواز نیز از مزایای این مناطق استفاده می کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به فاصله کمتر از 100 کیلومتر ایلام از شهر مهران به احتمال زیاد مرکز استان نیز جزو محدوده مناطق آزاد قرار می گیرد که تحقق این امر رونق اقتصادی سراسر استان را بدنبال دارد.

شوهانی یادآور شد: تمایل و رغبت سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حضور در استان و مشارکت در اجرای طرح های زیربنایی و صنعتی با راه اندازی منطقه آزاد تجاری مهران بسیار بیشتر شده و ایلام بیش از پیش در مسیر پیشرفت و توسعه قرار می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد فرودگاه در مناطق آزاد تجاری ضروری است و مقام های استان ایلام باید روند احداث فرودگاه در شهر مهران را با سرعت بیشتری پیگیری و دنبال کنند

هیات دولت هفتم بهمن ماه سال گذشته با ایجاد منطقه آزاد تجاری در مهران که در سفر اوایل اردیبهشت سال 93 در سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان ایلام بعنوان وعده دولت به مردم این استان مطرح شد، موافقت کرد و این برنامه مهم دولت یازدهم، هم اکنون منتظر نظر نهایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار