جمعيت ايران در آستانه سرشماري سال 1385 وارد دريچه جمعيتي شد و در حدود سال 1425 بسته خواهد شد. در تاريخ جمعيتي هر کشور «از جمله ايران» دريچه جمعيتي يک بار باز مي شود و در زماني که باز است، فرصتي استثنايي براي تبديل اقتصاد در حال توسعه کشور، به اقتصادي توسعه يافته فراهم مي کند.
کد خبر: ۱۰۱۵۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷ 11 December 2021

تابناک ایلام، آرزو حاصلی ::در حدود نیم قرن است که سیاست های جمعیتی در کشور به فنا رفته است! از ابتدای انقلاب اسلامی در سیاستگزاری های جمعیتی، با طرح "تحدید نسل" و با شعار "فقط دو بچه کافیست" و " فرزند کمتر زندگی بهتر"، خطای آشکار صورت گرفت و مسئولان نیز بارها به این خطا اذعان نموده اند. لذا لازم است در طراحی، تصویب و اجرای سیاست های جمعیتی، آینده نگرانه عمل نمود تا مجددا خطای استراتژیک صورت نگیرد.

امروز مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت گفت: "تولدها در دهه ۶۰ به‌طور متوسط حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نوزاد بود یعنی یک گروه جمعیتی حدود ۲۲میلیون‌نفری که در سال ۱۴۲۰ سالمند خواهند بود."

سوالی که در پاسخ به ایشان و تمامی مسئولان، سیاستگزاران و برنامه ریزان حوزه های جمعیتی می توان داشت این است که برای این جمعیت 22 میلیون نفری در دوران دریچه جمعیتی چه برنامه ای داشتید؟؟


جمعيت ايران در آستانه سرشماري سال 1385 وارد دريچه جمعيتي شد و در حدود سال 1425 بسته خواهد شد. در تاريخ جمعيتي هر کشور «از جمله ايران» دريچه جمعيتي يک بار باز مي شود و در زماني که باز است، فرصتي استثنايي براي تبديل اقتصاد در حال توسعه کشور، به اقتصادي توسعه يافته فراهم مي کند.

در این زمان موهبت جمعیتی، اتخاذ سیاست های جمعیتی صحیح بیش از پیش مورد توجه است.

هدف اصلی سیاست های جمعیتی، ارتقاء شرایط زیستی و کیفیت زندگی مردم که ترکیبی از 9 شاخص «فراغت و فرهنگ»، «هزینه زندگی»، «ریسک و امنیت»، «زیرساخت»، «سلامت»، «آزادی»، «محیط زیست»، «اقتصاد» و «آب وهوا» است.
شاخص های کیفیت زندگی در برنامه ریزی جمعیتی اهمیت ویژه دارند بنابراین قابل تأمل است که برنامه ریزان، سیاستگزاران و مدیران، در هنگام نوشتن طرح جوانی جمعیت و تصویب آن تا چه اندازه به این شاخص ها توجه نموده اند؟

ايران تقریبا بی تفاوت وارد دريچه جمعيتی شد زمان به سرعت گذشت و اين دوره کوتاه به سرعت در حال کوتاه تر شدن است.

وضعیت کنونی نشان می دهد که مدیران و برنامه ریزان از اين فرصت ايجادشده تاريخی و تکرارناپذير در جهت توسعه کشور نتوانسته‌اند استفاده نمایند.

شاخص های کیفیت زندگی در سال های اخیر به شدت افول نموده، اما طرح جوانی جمعیت نگاشته می شود. ایران در حال حاضر با بحران‌ها و چالش‌های اقتصادی و اجتماعی زیادی روبروست و کیفیت زندگی افراد تحت تاثیر قرار گرفته است.

افزایش جمعیت بدون برنامه ریزی و بدون در نظر گرفتن امکانات و ظرفیت های موجود می تواند منجر به عقب افتادگی گردد.

و اما سؤال آخر؛ در صورت موفق شدن طرح جوانی جمعیت، چه برنامه ای برای استفاده از جوانان در جهت توسعه کشور دارید؟

لطفا همان برنامه را در فرصت باقیمانده (بیست سال) به کار بگیرید و بر نوشتن طرح های غیرکارشناسانه تمرکز ننمایید!

*متخصص سلامت باروری-استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار