در حالیکه مقام معظم رهبری بر ضرورت تبیین ابعاد این رویداد تاکید ورزیده اند ،جای داشت اقدام بزرگ و فاخر برادران صیدخانی کارگردان سینمایی مستطیل قرمز که مدت ها پیش تر این مسیر نورانی و ارزشمند را آغاز کرده بودند ،در این کنگره ملی جایی برای معرفی پیدا می کرد ،آنهم نه برای دیده شدن خود ،بلکه برای اهداء افتخارات فرهنگی به پیشگاه سه هزار شهید ایلامی تا راهگشای مسیری شود برای تبیین حقایق مکتوم مانده ناشی از رویداد کم نظیر چوار 65!!
کد خبر: ۱۰۱۳۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹ 02 December 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::هفته هاست فضای استان ایلام مشحون از عطر ویاد شهداست ،شهدای والامقامی که عاشقانه به تعلقات دنیوی پشت کرده تا به خدای خود برسند ،سرداران نام آشنایی که جاودانه ایستادند تا ما با تاسی از درسی که آنان به ما آموختند در مقابل هر زیاده خواهی ،ایستادگی را هر چه زیباتر معنا ببخشیم.

آری ! هفته هاست که در راستای زنده داشتن نام ویاد سرداران وسه هزار شهید جاوید استان قهرمان ایلام ،با حضور پررنگ مرزداران غیرتمند ایلامی ،یادواره ها و اجلاسیه های متعددی برگزار شد و امروز نیز اختتامیه کنگره ملی سه هزار شهید والامقام این خطه با زیبایی هرچه تمامتر حجت را بر ما تمام کرد ،تا همواره مرهون رشادت های مردانی مردی باشیم که از خود گذشتند تا ما بمانیم !

اما ایلام قهرمان ،استان کوچکی که در هشت سال دفاع مقدس جاودانه ایستاد تا نامش را بر بلندای تاریخ پر فراز ونشیب ایران بزرگ ماندگار کند ،ایلامی که جاودانه ایستاد تا ایستادگی را معنای دیگر ببخشد ،ایلام کوچکی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی با ایثار و مقاومت خود در دوران دفاع مقدس یک دژ مستحکم بود !

تقدیم سه هزار شهید والا مقام آن هم در استان کوچکی همچون ایلام را باید به حق سند محکم و حقانیت مرزداری وغیرت این دیار نام نهاد ،حوادث کم نظیری در دوران دفاع مقدس در این استان به وقوع پیوست که کمتر کسی در داخل وخارج کشور از آن اطلاع دارد ، از سویی همین بی اطلاعی را می توان سند مظلومیت مردمان این سامان نامگذاری کرد .

حوادثی از جنس آغاز درگیری ها در استان قبل از شروع دفاع مقدس که به تعبیر مقام معظم رهبری آنان را در زمره السابقون دفاع مقدس قرار داد و حمله وحشیانه هواپیماهای رژیم بعثی عراق در بهمن ماه سال 65به زمین فوتبال چوار و به شهادت رسانیدن تعدادی از بازیکنان ،داور وتماشاچیان که ابعاد آن هنوز برای مردم کشور ناشناخته مانده است.

همانگونه که رهبری معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر دست اندرکاران کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام فرمودند"در این حادثه هواپیمای عراقی از نزدیک زمین فوتبال چوار را بمباران وتعداد ده نفر از بازیکنان ،داور  و تماشاگران را به شهادت رساندند .

حادثه بزرگی که جا دارد در ابعاد جهانی تبیین شود و این پیام مظلومیت شهدای ورزشکار ماست .کی باید این حقایق را بیان کند ،در این راستا هنرمندان ما وظیفه بزرگی بر عهده دارند ،برای بیان این حقایق باید ،فیلم ساخته وکتاب نوشته شود" !

نکته قابل توجه اینکه در راستای تببین حادثه کم نظیر بمباران زمین فوتبال چوارو شهادت بازیکنان آن در سال 65،دو کارگردان هم استانی به نام برادران صیدخانی دو سال  پیش در یک اقدام بزرگ فرهنگی  واز خودگذشتگی فیلم سینمایی "مستطیل قرمز " را ساختند . اقدام فرهنگی فاخری که می توان آن را برآورده کننده مطالبه مقام معظم رهبری در تبیین حقایق حنگ در استان ایلام ،به تصویر کشیدن مظلومیت مردم این دیار و مهمتر از آن رسوا کننده دستان پشت پرده وحامیان رژیم بعثی در این اقدام کم نظیر در صحنه نبرد عنوان کرد.

با وجود اینکه رهبری معظم انقلاب اسلامی بخش قابل توجهی از سخنان خود را به حادثه زمین فوتبال چوار اختصاص دادند ،انتظار می رفت که در کنگره ملی سرداران وسه هزار شهید استان ایلام ،حادثه زمین فوتبال چوار به عنوان سند مظلومیت استان برجسته سازی می شد .

در حالیکه برادران صیدخانی دو کارگران ایلامی بدون چشم داشت مالی و مایه گذاشتن از داشته های مادی خود از طریق ساخت این فیلم ،ابعاد این جنایت بزرگ رژیم بعثی وحامیان آنها ،حقانیت مردم استان و مظلومیت آنها را به تصویر کشیده و رسوا کننده مدعیان دفاع از حقوق بشر در عرصه بین المللی باشند.

امروز اختتامیه کنگره ملی سرداران وسه هزار شهید استان ایلام با حضور مسئولین لشکری وکشور در قاب شبکه های ملی تلویزیون قرار گرفتند تا برای اولین بار مردم ایران ببینند وقضاوت کنند آنچه که بر مردمان این سامان گذشت ،قضاوت کنند پایمردی هایی که مظلومانه در کوشه وکنار دیوارها ،تپه وماهورها و کانال های این استان باقی ماند ،حتی آزاد سازی شهرهای مقاوم آن و بمباران های پر شمار آن هیچ جایی در تقویم ملی کشور پیدا نکرد !

امروز کنگره شهدای ایلام تبیین کننده رادمردی ها ومقاومت مردان وزنان این دیار بود ،فرصتی برای پرده افکنی از حقایقی بود که سالهاست مظلومیت مردم این سامان را در پس توی بی توجهی ها و تبعیض ها حبس کرد ،اما انگار ایلام و حقایق مکتوم آن همچنان باید در چهار دیوار فراموشی ها حبس بماند ،چرا که نماد مقاومت ومظلومیت این استان ،یعنی بمباران زمین فوتبال چوار باید همچنان در چاردیواری ایلام باقی بماند.

در حالیکه مقام معظم رهبری بر ضرورت تبیین ابعاد این رویداد تاکید ورزیده اند ،جای داشت اقدام بزرگ و فاخر برادران صیدخانی کارگردان سینمایی مستطیل قرمز که مدت ها پیش تر این مسیر نورانی و ارزشمند را آغاز کرده بودند ،در این کنگره ملی جایی برای معرفی پیدا می کرد ،آنهم نه برای دیده شدن خود ،بلکه برای اهداء افتخارات فرهنگی به پیشگاه سه هزار شهید ایلامی تا راهگشای مسیری شود برای تبیین حقایق مکتوم مانده ناشی از رویداد کم نظیر چوار 65!!

پس انتظار می رفت در راستای برآورده شدن دغدغه های مقام معظم رهبری ،یعنی تبیین حقایق دفاع مقدس در استان ایلام و مظلومیت مردم استان که از سوی این دو کارگردان هم استانی از طریق ساخت فیلم سینمایی مستطیل قرمز برآورده شد ،چه جایی بهتر و مقدس تر از کنگره شهدا تا معجون زیبایی از بزرگداشت نام شهدای سه هزار شهید استان و ارج نهادن به اقدام فاخر این دو هم استانی هنردوست که خواستار اهدا افتخارات خود به مقام سه هزار شهید استان در این کنگره ملی شدند ؟!

حال که به هر دلیلی این افتخار بزرگ از دو برادر کارگردان هم استانی بمنظور اهداء جوایز آنان به پیشگاه شهدای گرانقدر استان سلب شد ،آن را به پای فشردگی برنامه ها گذاشته و دلیل دیگری بر عدم جا نمایی این اقدام فرهنگی در بین برنامه های اختتامیه متصور نیستیم ،اما می توان این انتظار را از ارگان های مرتبط حوزه فرهنگی داریم که علم ترویج فرهنگ شهادت ،ایثار وشهادت طلبی را همچنان برافراشته نگه دارند .

برکسی پوشیده نیست که این اثر فاخر فرهنگی ،یعنی تهیه و ساخت فیلم سینمایی ارزشمند مستطیل قرمز اولین اثر هنری حوزه سینمایی است که به یک رویداد بزرگ دفاع مقدس در استان ایلام پرداخته است ،اثری ارزشمند که در کنار به تصویر کشیدن مظلومیت شهدای ایلامی توانست از نگاه داوران ملی وبین المللی حائز کسب جوایزی شود .اثری که ابعاد هنری وارزش های معنویش ،آن را در زمره آثار فاخر هنری دفاع مقدس قرار داد.

چنانچه صرفا از این زاویه به اهمیت جایگاه این اثر هنری دفاع مقدس نگریسته شود که این فیلم توانسته است بخشی از دغدغه های رهبری انقلاب را برآورده نماید ،همین موضوع می تواند آن را در زمره آثاری بهره مند از بار و ارزش معنوی قرار دهد که باید مورد توجه دستگاههای متعدد فرهنگی وهنری قرار دهد.

دغدغه امروز رهبری نظام ،خارج نمودن استان مرزدار ایلام از کنج فراموشی ،به تصویر کشیدن مجاهدت های آنان و پرده افکنی از خباثت های دشمنان نظام اسلامی و ظلمی است که به مردم غیرتمند ایلام در دوران دفاع مقدس وارد شده است ،همین بس که کارگردانان این فیلم با درک درست از واقعیات دفاع مقدس در استان ایلام ،پیشاپیش در مسیر عمل به منویات مقام معظم رهبری گام برداشته وزمینه ساز اقدامی عملی  در راستای رسوا نمودن خباثت های مدعیان دفاع از حقوق بشر شده اند.

امروز کنگره شهدای ایلام به پایان رسید ،اما راه ورسم شهدا همچنان در این استان چراغ  راه مردم ومسئولین آن است ،علم ایثارگری ها و ترویج فرهنگ شهادت همواره در این استان برافراشته شده باقی خواهد ماند و تعمیق این رسم مبارک جز در سایه انتقال ارزش های والای شهدا ،از طریق عمل به مطالبات رهبری از طریق پرداختن به آثار هنری،تصویری ومکتوب امکانپذیر نخواهد بود.

به یقین ثبت و ضبط ارزش آفرینی های ایثارگران وشهدای گرانقدر و ترویج آن کاری بس بزرگ وبا اهمیت است که وظیفه این کار بزرگ بر دوش هنرمندان ومتولیان امر فرهنگ و هنر قرار دارد .برادران صیدخانی با هنرمندی گوشه ای از رویدادها وحقایق دفاع در ایلام را به تصویر کشیده اند ،حال وظیفه ترویج وتسری آن بر عهده دیگر دستگاههای فرهنگی و هنری قرار دارد .

امروز رهبری در حوزه ترویج فرهنگ شهادت وانتقال مفاهیم والای شهادت و ایثارمردم استان حجت را بر دستگاههای متولی تمام کرده اند . پس بر دستگاههای هنری وفرهنگی ،نظیر سپاه پاسداران ،وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ،معاونت سینمایی ،سازمان تبلیغات اسلامی ،آموزش وپرورش و وزارت علوم تکلیف است که با لبیک به اوامر رهبری ، اثر ماندگار مستطیل قرمز را به هر نحو ممکن در جای جای کشور به تصویر بکشند ،تا مردم خوب ما از نزدیک با واقعیات دفاع مقدس در استان آشنا و از سویی نیز انگیزه ها برای ورود به این حرکات پرارزش هنری مضاعف شود .

به هرتقدیر تلاش شبانه روزی دست اندکاران کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام را ارج می نهیم ،خاکسار پای آنانی هستیم که با گامهای استوار خود ،راوی گامهایی بودند که برای اعتلای این سرزمین برداشتند تا پای کثیفی در این خاک فرود نیاید !کنگره شهدای ایلام روای بزرگ ایثارگری های مردم مقاوم ایلام بود ،و گله گزاری اخیر را در نیز در همین مسیر معنا می کنیم  ولا غیر !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار