رییس سازمان محیط زیست با اشاره به تصویب سند توسعه پایدار، گفت: بر اساس این سند، توسعه پایدار بر مبنای حفظ محیط زیست و بحث آموزش بویژه آموزش کودکان مورد تاکید قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۱۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹ 27 September 2015

به گزارش تابناک یزد،معصومه ابتکار در مراسم اهدای جوایز نخستین دوره جایزه سپیدار، از احیای مجدد جشنواره فیلم سبز، ایجاد تسهیلاتی برای انتقال کتاب‌های برگزیده این جایزه به مدارس سراسر کشور خبر داد.

وی در ادامه با اشاره به فاجعه منا، این حادثه دردناک را تسلیت گفت و تاکید کرد که دولت عربستان به عنوان میزبان حجاج باید پاسخگوی این مصیبت باشد.

ابتکار همچنین با اشاره مراسم اهدای جوایز جایزه سپیدار اظهار کرد: جایزه سپیدار که با همت گروهی از فعالان حوزه کودکان و نوجوانان، انتشارات فنی و ... شکل گرفته بسیار ارزشمند است چراکه این فعالیت به مدد سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی برپا شده و همچون جوامع پیشرفته که از شاخصه‌های اصلی آن پیشگامی نهادهای مردمی در فعالیت‌هاست، در مورد این جایزه هم همین‌طور است.

وی تاکید کرد: در بحث محیط زیست هرچقدر مردم پیشگام‌تر باشند بهتر می‌توان مسئولیت‌های اجتماعی را به آنان واگذار کرد. دنیای امروز دنیایی پر از جنگ و خشونت است اما کودکان با شادی و نشاطی که در وجودشان نهفته است بهتر از بزرگسالان می‌توانند محیط زیست خود را پاس دارند؛ بویژه آن‌که زاویه دید آنان بسیار اثربخش‌تر و تاثیرگذارتر است.

ابتکار گفت: حیات وحش یکی از شگفت‌انگیزترین آفریده‌های خداوند است که کودکان به خوبی آن را می‌فهمند، در حالی که در بسیاری از موارد ما بزرگسالان از درک آن عاجزیم. همه گونه‌های متنوع دریایی، زمینی و هوایی شگفت‌انگیز هستند ولی متاسفانه ما در 70 سال گذشته نزدیک به 50 گونه گیاهی از این شگفتی‌های طبیعی را نابود کرده‌ایم و با توجه به اینکه حیات ما با بخش عظیمی از این گونه‌ها در پیوند است، بنابراین تداوم این جریان به ناکجا ختم خواهد شد.

رییس سازمان محیط زیست با اشاره به تصویب سند توسعه پایدار، انعقاد و تصویب این سند را از دو منظر پایداری توسعه با محوریت حفظ محیط زیست و بحث آموزش حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: این مصوبه اتفاق مهمی از نظر جهانی محسوب می‌شود و ما برای تحقق آن موظف به تامین شاخص‌هایی همچون بحث آموزش محیط زیست در حوزه آموزش و پرورش هستیم. همچنین بنا داریم مدرسه جامع محیط زیستی را در سطح کشور دایر کنیم. با گروهی از ورزشکاران، هنرمندان نیز هماهنگ شده‌ایم تا هرکدام یکی از گونه‌های در معرض تهدید را حفاظت و احیا کنند. همچنین بنا شده است جشنواره فیلم سبز که بخشی از مخاطبان آن کودکان و نوجوانان هستند مجددا کلید بخورد.

بنا به گفته رییس سازمان محیط زیست معرفی آثار طبیعت‌گرای استاد فرشچیان بخش دیگری از فعالیت‌هایی بوده که در این راستا کلید خورده است.

وی ادامه داد: جایزه سپیدار که با همت ارگان‌ها و سازمان‌هایی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلید خورده است ضمن تبلیغ و ترویج کتابچه محیط زیستی تلاش خواهد شد تا کتاب‌های برگزیده این جشنواره ابتدا در سطح مدارس استان تهران و سپس به مدارس سایر استان‌ها ارسال شود به ویژه که موضوع محیط زیست از موضوعات مورد علاقه بچه‌هاست.

در ادامه، فریدون عموزاده خلیلی دبیر جشنواره سپیدار، ضمن تسلیت‌گویی به جامعه مسلمانان بویژه ایرانیان به مناسبت فاجعه منا تصریح کرد: من حس دوگانه‌ای راجع به این مراسم دارم. از یک سو خوشحالم همه کسانی که دغدغه فرهنگی و محیط زیستی را دارند در قامت نهال نورس جشنواره سپیدار گردهم آمده‌اند و از سوی دیگر دچار دلهره پنهانی هستم که متاثر از جشنواره‌ای به همین نام در سال 74 بود.

وی یادآور شد: در سال 74 جشنواره و همایشی در حوزه محیط زیست برگزار شد. حدود 15 هزار کودک از سراسر ایران در آن جشنواره مشارکت داشتند و 500 نفر از آن‌ها انتخاب شدند. من در آن زمان متاثر از فضایی که در آن قرار گرفته بودم به اصطلاح امروزی‌ها جوگیر شدم و قول‌هایی دادم که در عمل، نشد. آیا این سپیدار که امروز پس از گذشت 17 سال مجددا کاشته شده است بارور خواهد شد؟ من این‌بار می‌خواهم از بزرگانی که در این مراسم حضور دارند قول بگیرم؛ از افرادی همچون خانم ابتکار که آیا می‌تواند قول دهد که بچه‌ها را با بحث‌های محیط زیستی درگیر کند یا از کانون که آیا حاضر است از تمام ظرفیت‌ها و ارتباطات خود برای تداوم این جشنواره تلاش کند یا از افرادی چون معاونت فرهنگی وزیر ارشاد بخواهیم کتاب‌های محیط زیستی را که مورد تشویق قرار گرفته امکانات نشر گسترده دهد؟

این نویسنده و منتقد ادبی گفت: کمتر اتفاقی است که همه نهادهای جدی فرهنگی بر سر آن به توافق رسیده باشند اما ما در این جشنواره شاهد چنین اتفاقی هستیم، می‌توانیم به عنوان یک پیشنهاد از همه نهادها و مؤسسات درگیر با مساله محیط زیست می‌خواهم تا کنسرسیومی تشکیل دهند که در آن همه نهادها اعم از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، مسئولان سازمان حفظ محیط زیست، صاحبان قلم و ... گردهم آیند و به یک برنامه ریزی درازمدت و دایمی و اقدامات عملی برای محیط زیست و بچه‌ها فکر کنند.

عموزاده خلیلی تاکید کرد: سه‌گانه کتاب، محیط زیست و بچه‌ها را باید به عنوان سه ضلع این حرکت قلمداد کرد تا بتوانیم جدی‌ترین و بهترین برنامه‌ها را در این زمینه داشته باشیم تا در 20 سال آینده اگر کسی به جای من در این‌جا قرار گرفت و من نبودم نگوید 20 سال پیش حرکتی انجام شد و در جا ماند. امیدوارم این حرکت، برگ آخر نباشد، بلکه کنسرسیومی باشد از تصویب یک برگ کوچک برای کاشت نهالی تنومند.

در ادامه مراسم، سیدرضا کروبی مدیر انتشارات فنی ایران و کتاب‌های نردبان، گفت: تحقق جشنواره سپیدار، تحقق رویای 20 ساله ماست. اولین کتاب ما در حوزه محیط زیست در سال 74 منتشر شد و ناکام ماند اما ما به انتشار کتاب‌های سبز پرداختیم. این کتاب‌ها در سال 82 برنده جایزه محیط زیست شدند. امروز بحث محیط زیست دغدغه‌ای همگانی است که باید به آن پرداخته شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار