مدیرکل امور اجتماعی با تاکید بر ثبت به موقع وقایع حیاتی، اظهار داشت: گرچه در سال‌های گذشته به دلیل سنتی بودن جامعه، آمار این وقایع به موقع ثبت نمی‌شد، اما اخیرا این روند کاهش یافته و امیدواریم با توسعه خدمات ثبت احوال و سیاست‌های تشویقی از سوی دولت به حداقل برسد.
کد خبر: ۱۰۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶ 03 March 2015

حسن استوار آذر مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی در جلسه شورای هماهنگی ثبت احوال استان، با بیان این که آمار صحیح تاثیر مثبتی در برنامه‌ریزی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و تحلیل مسایل اجتماعی دارد، افزود: ارایه آمارهای غیرواقعی و اغراق‌آمیز در برخی مقاطع موجب خطا در تصمیم‌گیری‌ها می‌شد، اما چند سالی است که با تلاش دستگاه‌های ذیربط آمارهای تا حدی دقیق و قابل استناد ارایه می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی با تاکید بر ثبت به موقع وقایع حیاتی، اظهار داشت: گرچه در سال‌های گذشته به دلیل سنتی بودن جامعه، آمار این وقایع به موقع ثبت نمی‌شد، اما اخیرا این روند کاهش یافته و امیدواریم با توسعه خدمات ثبت احوال و سیاست‌های تشویقی از سوی دولت به حداقل برسد.

وی با قدردانی از اقدامات مدیران و کارکنان ثبت احوال استان، خاطرنشان کرد: خوشبختانه اداره کل ثبت احوال آذربایجان شرقی به دلیل به روز کردن خدمات جزو ادارات برتر کشور است.

استوار آذر استفاده از مدارک جعلی را یکی از آسیب‌های اجتماعی ذکر کرد و بر گسترش خدمات ثبت احوال به منظور جلوگیری از این آسیب تاکید کرد.

استوارآذر گفت: آمارغیرواقعی اغراق آمیز که گاها در جامعه منتشر می شود به برهم خوردن برنامه ریزی ها می انجامد و دستگاه ها بهتر است آمار لازم را از مراجع ذیصلاح اخذ کنند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به کاهش نرخ رشد جمعیت، اظهار داشت: با توجه به تاکید رهبری و سیاست دولت در بحث جمعیت، باید برای تسهیل ازدواج، کاهش ناباروری و ازدیاد جمعیت از سوی دستگاه‌های مسوول تدابیر مناسب اتخاذ شود.

استوارآذر به آمار طلاق و ازدواج ثبت شده در استان اشاره کرد و گفت: بالا بودن آمار طلاق و کاهش میزان ازدواج در استان نگران کننده است و باید هم از لحاظ اجتماعی و هم از لحاظ فرهنگی بر روی این موضوع کار شود.

وی با اشاره به وجود 400 هزار مجرد بالای 20 سال در استان، گفت: این آمار متاسفانه تاثیر هجمه فرهنگی غرب را نشان می‌دهد و علی‌رغم باورهای دینی در جامعه ما باید این واقعیت را قبول کنیم و از تبعات آن غافل نباشیم.

وی روند رو به رشد زندگی مجردی در جامعه را برگرفته از فرهنگ غربی عنوان کرد و افزود: باید برخی واقعیت ها را قبول کنیم و با آسیب شناسی و تقویت باورهای دینی، جوانان را به ازدواج و تشکیل خانواده تشویق کنیم.

استوار آذر افزایش 9.8 درصدی ثبت طلاق در یازده ماهه سال جاری را آماری هشدار دهنده توصیف کرد و گفت: طبق آمار ثبت احوال 5.5 درصد از ازدواج‌ها منجر به طلاق می‌شود که نشان می‌دهد در این زمینه باید کار بیشتری صورت گیرد و این وضعیت شایسته جامعه ما نیست.

وی همچنین اقدام سازمان بهزیستی استان در ارایه خدمات مشاوره پیش از طلاق را ستودنی دانست و افزود: در اثر این اقدام 48 درصد از زوج‌هایی که قصد طلاق داشتند به زندگی مشترک بازگشته‌اند و چنین اقداماتی باید افزایش یابد.

طلاق افزایش و ازدواج در استان کاهش یافت

علی جعفری آذر مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی هم در این جلسه در این مدت هفت هزار و 675 مورد طلاق در استان ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 9.8 درصد رشد نشان می دهد.

وی افزود: همچنین در این مدت 37 هزار و 668 مورد ازدواج به ثبت رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 92، 7.1 درصد کاهش نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: البته تمایل به ازدواج با اتباع خارجی هر چند رقم درشتی نیست اما رو به افزایش است.

وی هچنین از رشد 4.5 درصدی ثبت ولادت و یک درصدی ثبت فوت در 11 ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در این مدت 66 هزار و 669 مورد ولادت و 21 هزار و 48 مورد فوت در ثبت احوال استان ثبت شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار