وجود آثار و علايمي از شيوع آفت زنگ زرد گندم در مزارع گندم مهران موجب نگراني زارعان اين شهرستان مرزي نسبت به گسترش اين بيماري و آلوده شدن بيشتر مزارع شده است.
کد خبر: ۲۰۸۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰ 07 April 2016

وجود آثار و علايمي از شيوع آفت زنگ زرد گندم در مزارع گندم مهران موجب نگراني زارعان اين شهرستان مرزي نسبت به گسترش اين بيماري و آلوده شدن بيشتر مزارع شده است.


به گزارش تابناک ایلام؛شماري از كشاورزان مهراني وجود اين آفت در مزارع را نگران كننده مي دانند و خواستار اقدام جدي براي مهار اين بيماري شدند.
يكي از كشاورزان مهراني با ذكر اينكه زنگ زرد از آفت هاي قارچي گندم است كه باعث كاهش توليد اين محصول مي شود گفت: سرعت گسترش اين بيماري كه با باد انتقال مي يابد زياد است و همين باعث دلمشغولي و نگراني زارعان شده است.
حشمت حسني افزود: سم مورد نياز براي اين آفت قيمت بالايي داريد و نياز است تا مديريت جهاد كشاورزي در اين خصوص به ما كمك كند.
علي خضري ديگر كشاورز مهراني مي گويد: چون اين آفت از طريق باد ازمناطق همجوار وارد شده بيم آن داريم كه از طريق بيمه خسارت وارده پرداخت نشود.
وي اظهار كرد: در سال هاي گذشته اين چنين با بيماري زنگ مواجه نشده ايم و مسوولان در اين خصوص راهكارهاي لازم را براي ما تشريح كنند.
كشاورز ديگري نيز در گفتگو با خبرنگار ما مي گويد: براي اولين بار است كه درمدت 20 ساله كشت محصول با اين مشكل مواجه شده ام.
علي كياني ادامه مي دهد : برگ هاي مزارع گندم زرد مي شوند و در روي برگ هاي جوان به صورت جوش يا تاول هايي به رنگ زرد مايل به نارنجي ظاهر شده سپس اين جوش ها به هم پيوسته و نوارهايي در امتداد رگبرگ هاي در هر دو سطح برگ نمايان مي شود .
مدير جهاد كشاورزي مهران در اين خصوص گفت: عامل بيماري زنگ زرد گندم قارچي است به نام puccinia striiformis كه از رده بازيديوميست ها راسته اوردينا ل هاي و خانواده pucciniacaeمي باشد، اين بيماري يكي از آفت گندم در دنيا و در ايران به شمار رفته و در سال هاي شيوع خسارت سنگيني را موجب مي شود .
حجت عارف افزود: زنگ زرد به اندام هاي مختلف گندم مانند برگ,غلاف ساقه ,خوشه , گلوم وگلومل و حتي ريشك ها حمله كرده و در بهار زودتر از ساير زنگ ها به چشم مي خورد، هر يك از جو ش ها روي برگ حاوي هزاران هاگ يا اوريوسپور بهاره است كه فعال ترين شكل تكثير قارچ عامل بيماري بوده و باعث توسعه بيماري در فصل رشد گندم در مزارع و همچنين انتقال بيماري از سالي به سال ديگر مي باشد.
وي ادامه داد: عوامل محيطي موثر در بروز و توسعه بيماري زنگ زرد عبارت است از درجه حرارت و رطوبت مناسب كه اگر در زمان رشد محصول درجه حرارت رطوبت و بارندگي براي جوانه زني و نفوذ اورديوسپورهاي قاچ فراهم باشد اولين الودگي به طور پراكنده در مزارع ايجاد مي شود.
مدير جهاد كشاورزي مهران با بيان اينكه كنترل و مبارزه با اين بيماري در همه مناطق آلوده آغاز شده است تصريح كرد:با توجه به اينكه در شهرستان مهران از ارقام مقاوم مانند گندم دوروم استفاده مي شود تنها 25درصد از مزارع اين شهرستان آلوده به بيماري زنگ هستند.
عارف اظهار كرد: براي كنترل اين بيماري غير از استفاده از ارقام مقاوم اقداماتي مانند از بين بردن علف‌هاي هرز گندميان حاشيه مزارع، استفاده بهينه از كودهاي ازته، از بين بردن كانون‌هاي اوليه آلودگي، استفاده از مقادير مناسب بذر در هكتار، خودداري از انجام كشت متراكم و استفاده از قارچكش‌هاي توصيه شده در صورت بروز اپيدمي سم‌پاشي در مرحله تورم خوشه انجام شود.
وي ادامه داد: در شهرستان مهران به دليل نبود فرودگاه نمي توان از هواپيماي سمپاش ه استفاه كرد از اين رو بوسيله سم پاشهاي خودرويي از جمله تراكتور در مزارع استفاده مي شود.
مدير جهاد كشاورزي مهران اضافه كرد: بيماري زنگ زرد گندم يك بيماري قارچي بوده كه از طريق كشور‌هاي همسايه مانند تركمنستان و عراق به وسيله باد به مزارع استان‌هاي مرزي كشور رسيده است.
عارف با تاكيد بر اينكه اينكه ميزان آلودگي مزارع گندم مهران به زنگ زرد بسيار محدود و در سطح پراكنده در برخي مزارع مشاهده شده گفت: سم مورد نياز براي مقابله با اين آفت خريداري شده و جاي نگراني در اين رابطه نيست.
شهرستان مهران با 220 كيلومتر مرز مشترك با كشور عراق در 85 كيلومتري جنوب غربي ايلام قرار دارد.
امسال 15 هزار از اراضي ديم و آبي مهران به كشت پاييزه اختصاص يافته است./ف

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار