ابهری در گفت و گو با تابناک:
«دور دور»یکی از عوارض شهرنشینی و مالکیت خودرو در تهران است/خستگی ناشی از ترافیک سبب کاهش انرژی شغلی می شود
تابناک تهران- «دور دور یکی از عوارض شهرنشینی و مالکیت خودرو در تهران شده است.متاسفانه درتهران ماشین را با وسیله تفریح و گردش اشتباه گرفته اند و در طول روز درصد قابل توجهی از رانندگان و خودروهای موجود در خیابان ها کار قابل توجهی ندارند و برای گردش و خرید میوه و سبزی از ماشین استفاده می کنند.»

«پایتخت نشینان هر روز به طور میانگین 20 میلیون ساعت از عمرشان را در ترافیک هدر می دهند.»این خبری ست که سبب نگرانی آسیب شناسان می شود. این که گفته می شود پایتخت نشینان مردمانی پرخاشگر و بی تفاوند، شاید بیراه نباشد.
آمار دقیقی از تعداد مشاجره ها و دعواهای شهروندان بر سر مسائل شهروندی مانند حق تقدم خودروها، بگومگوهای مسافران اتوبوس یا تاکسی، اختلاف نظر برسر میزان کرایه اتوبوس بین مسافر و راننده و.... در پایتخت وجود ندارد. آستانه تحمل شهروندان در رفتار با دیگران حتی در سطح خانواده چقدر نزول کرده است. شاید«ترافیک» یکی از دلایل اصلی این نابهنجاری ها باشد.
دکتر مجید ابهری، آسیب شناس در گفت و با تابناک با فاجعه خواند آمار اتلاف عمر «20 میلیون ساعتی تهرانی در ترافیک» می گوید: این آمار نگران کننده و فاجعه است. یک شهوند تهرانی می داند این مقدار از عمرش در حال تلاف شدن در ترافیک است .
این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: ایستادن در صف های مختلف،منتظر ماندن در ایستگاه اتوبوس و تاکسی و بدتر از همه معطل ماندن در ترافیک های مختلف ضایعات جبران ناپذیری ایجاد می کند. متاسفانه آثار این گونه ضایعات در زندگی فردی و شغلی مردم تهران غیر قابل انکار است؛ از نظر زندگی فردی عمر انسان ارزشمند است، بنابراین این که قسمت اعظمی از این سرمایه گرانبها را در ترافیک بگذرانیم، لطمه ای غیر قابل جبران است.
وی ادامه داد: خستگی در ترافیک سبب کاهش انرژی شغلی می شود، حتی بر نحوه و نوع تربیت فرزندان و روابط زناشویی و تعاملات اجتماعی نیز آثار منفی دارد. بسیاری از پرخاشگری های شغلی ناشی از همین ترافیک است.
ابهری با بیان اینکه فرهنگ ما دچار اشکال است، گفت: متاسفانه قبل از ورود هر فناوری، فرهنگ سازی مناسب آن در کشور ما انجام نمی شود و از این جهت به جای این که تکنولوژی جدید در خدمت شهروندان قرار بگیرد، سبب برهم خوردن زندگی و آرامششان می شود.
این آسیب شناس اجتماعی افزود: باید در جامعه ما فرهنگ رانندگی و مالکیت خودرو آموزش داده شود. در بسیاری از کشورهای دنیا خانواده ها به تعداد اعضا دارای خودرو هستند اما این دلیل بر استفاده دائمی از آن در طول شبانه روز نمی شود.خریدن خودرو و مالکیت آن به مفهوم استفاده از آن به صورت دائمی نیست. متاسفانه در جامعه ما شهروندان به خصوص در تهران که به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شده، تصور می کنند چون خودرو خریده اند باید به صورت دائمی از آن استفاده کنند در حالی که این غلط است.