رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ایلام؛
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ایلام با هشدار نسبت به سرایت بیماری دامی تب کریمه کنگو به مصرف کنندگان گوشت قرمز توصیه کرد: برای حفظ سلامت خود گوشت مصرفی را از مراکز و قصابی های مجاز و مورد تایید شبکه دامپزشکی تهیه کنند.
کد خبر: ۱۶۵۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 18 January 2016
به گزارش تابناک ایلام، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ایلام با هشدار نسبت به سرایت بیماری دامی تب کریمه کنگو به مصرف کنندگان گوشت قرمز توصیه کرد: برای حفظ سلامت خود گوشت مصرفی را از مراکز و قصابی های مجاز و مورد تایید شبکه دامپزشکی تهیه کنند.
دکتر محمدعلی رحمی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تب کریمه کنگو در دام زنده، دارای علائم مشخص و بارزی نیست و تنها از راه آزمایش های تحقیقی وجود یا عدم وجود انگلی این بیماری قابل تشخیص است لذا انجام آزمایش های تشخیصی دام زنده و لاشه دام فقط در کشتارگاه های مجاز انجام می شود.
وی هشدار داد: مصرف گوشت های فاقد نظارت و تایید کارشناسان دامپزشکی در کشتارگاه های غیر مجاز امکان ابتلا مصرف کنندگان به بیماری مهلک و کشنده تب کریمه کنگو را افزایش می دهد.
دکتر علی رحمی افزود: فرهنگ غلط و خطرناک ذبح دام در معابر عمومی و جاده ها و کشتارگاه های غیر مجاز بدون تایید دامپزشکان به صرف سر زنده و شاداب بودن دام مورد تایید نیست و موجب ابتلای مصرف کننده به بیماری های مشترک انسان و دام می شود.
وی تاکید کرد: هم اکنون با مناطقی در این شهرستان که دام به صورت غیر مجاز کشتار می شود همچون مهدی آباد بطور جدی برخورد می شود و متخلفان پس از شناسایی به مراجع قضایی معرفی و پرونده تخلف آنها پیگیری می شود.
رئیس شبکه دامپزشکی ایلام با بیان اینکه مردم ظاهر سالم لاشه دام را ملاک سلامت قرار ندهند گفت: دام ناقل بیماری است و خریداران باید گوشت را قبل از مصرف به مدت 24 ساعت در یخچال قرار دهند.
وی با اعلام اینکه در استان ایلام فقط یک مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو شناسایی شده که در حال مداوا است، اضافه کرد: احتمال مرگ مصرف کننده گوشت ناقل بیماری تب کریمه کنگو تا 90 درصد وجود دارد.
دکتر علی رحمی از سمپاشی 80 درصد گله ها و جایگاه های دام شهرستان ایلام برای مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو خبر داد و افزود: این بیماری از طریق دام سبک و به علت وجود نوعی کنه از دام به دام و از دام به انسان قابل انتقال است.
وی از معرفی 30 کشتارگاه غیر مجاز منطقه مهدی آباد ایلام به مراجع قضایی خبر داد.
براساس گزارش های اعلام شده تاکنون تعدادی از ساکنان استان های شرقی کشور به علت ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو جان خود را از دست داده اند.
تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده است که ازطریق گزش کنه ویا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود./پ
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
دکتر جان شما که نمی توانید قصابیهای غیرمجاز مهدی آبادرا پلمپ وتعطیل بکنید لااقل ساماندهی بکنید هرروز خصوصا روزهای تعطیل پزشکتان آنجا حضورداشته باشه وبرکشتارها نظارت بکنین (یک مکان برای سلاخی درنظربگیرین تا همه زیر نظر دامپزشک کشتاربکنن )
متین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
با توجه به اینکه امکان مقابله با قصابان غیر مجاز بخصوص در شباب ، مهدی آباد، جایگاه دام پیچ آشوری ، هفت چشمه، زرنه، میش خاص ، جاده بدره و ... وجود ندارد ، پیشنهاد میشود مانند ناظران گندم در این مکانها ناظران دام از بین دانش آموختگان دامپزشکی و علوم دامی مستقر شوند و در قبال هر راس دام مبلغی از طرف دولت و قصابان به این کارشناسان پرداخت شود که هم اشتغال زایی صورت گرفته و هم از کشتار دام های آلوده و کم فروشی که در استان ایلام مد شده جلوگیری می شود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار