معاون استاندار قم مطرح کرد؛

مدارس قم باید به مراکزی برای تربیت پژوهشگران آینده تبدیل شوند

گروه استان‌ها - معاون استاندار قم با بیان اهمیت پرسشگری و تحقیق در شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزی گفت: مدارس باید به کانون تربیت پژوهشگران و فناوران آینده تبدیل شوند.
کد خبر: ۱۲۱۲۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۴ - ۲۱:۲۵ 29 November 2025

مدارس قم باید به مراکزی برای تربیت پژوهشگران آینده تبدیل شوندبه گزارش خبرنگار تابناک از استان قم، «حسین محمودی» معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم در مراسم آغاز هفته پژوهش در مدارس استان قم با تأکید بر اینکه «پژوهش ثروت پنهان نسل آینده است»، گفت: مدرسه باید به سرزمین کِشت پژوهشگران و فناوران آینده تبدیل شود و رویکرد تحقیق‌محور در همه کلاس‌ها و فضاهای آموزشی جریان پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه رشد انسانی از «پرسشگری» آغاز می‌شود، خطاب به دانش‌آموزان افزود: هر چقدر سؤال بیشتری داشته باشید، یعنی گام‌های بیشتری در مسیر رشد برداشته‌اید؛ انسان ظرفیت بی‌نهایت برای تکامل دارد و این مسیر با سؤال، تفکر و تحقیق آغاز می‌شود.

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم، پژوهش را «زینت انسان» دانست و بیان کرد: همان‌گونه که طلا و زیبایی‌ها زینت بیرونی هستند، اهل تفکر و تحقیق بودن نیز زینت درونی انسان است و جایگاه اجتماعی ویژه‌ای ایجاد می‌کند؛ دانش‌آموزانی که در کتابخانه‌ها، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها فعالیت پژوهشی دارند، در نگاه جامعه موقعیت متفاوتی خواهند داشت.

وی با اشاره به نام‌گذاری یک روز از هفته پژوهش به عنوان «روز مدرسه»، اظهار کرد: مدرسه بستر اصلی پرورش پژوهشگران آینده است. معلمان باید بخشی از زمان کلاس را به فعالیت‌های پژوهش‌محور، مهارتی و آزمایشگاهی اختصاص دهند تا از یکنواختی کلاس‌ها کاسته شود.

محمودی فعال بودن محیط‌هایی همچون کتابخانه، آزمایشگاه، کارگاه، سایت‌های فناوری، رایانه، هوش مصنوعی و دوره‌های کدنویسی از جمله پایتون و اسکرچ را ضروری دانست و افزود: دانش‌آموزان باید حضور مداوم و هدفمند در چنین فضاهایی داشته باشند. او همچنین پژوهش‌سراها و مراکز خلاقیت را ظرفیت‌هایی مهم برای تقویت مهارت پژوهشی معرفی کرد.

وی، با اشاره به جایگاه دانشمندان شهید کشور خاطرنشان کرد: این افراد چهره‌های علمی بودند که ثمره پژوهش‌هایشان در حساس‌ترین مقاطع برای کشور اثرگذار شد. امنیت و عزت امروز ایران مرهون تلاش آنان است. او تأکید کرد: برای دستیابی به اقتدار پایدار، پژوهش باید با ارزش‌هایی نظیر دفاع از مظلوم و مسئولیت‌پذیری اجتماعی همراه شود.

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم با اشاره به نقش توان علمی ایران در جنگ 12 روزه غزه، پژوهش را در تاریخ کشور دارای آثار عمیق و ماندگار دانست و گفت: در قم بیش از سه‌هزار دانش‌آموز پژوهشگر حرفه‌ای و حدود سه‌هزار معلم پژوهش‌گر فعال حضور دارند که در تولید محتوا، فیلم و طرح‌های پژوهشی فعالیت می‌کنند و این ظرفیت ارزشمند نیازمند تقویت بیشتر است.

انتهای پیام/ 

آخرین اخبار