
به گزارش خبرنگار تابناک از استان گیلان «محمدرضا احمدیسنگر» نماینده مردم رشت و خمام، با بیان جزئیات تازه درباره روند احیای رودخانههای گوهررود و زرجوب، پرده از برخی منابع نادیدهگرفتهشده آلودگی در این دو رودخانه برداشت و اظهار کرد: اگرچه طرح احیا با هدف کاهش بار آلودگی آغاز شده، اما شواهد نشان میدهد برخی ورودیها همچنان بدون هیچگونه تصفیه وارد مسیر رودخانهها میشود.
وی با اشاره به اینکه پروژه احیا در دو بخش لولهگذاری گسترده و مسدودسازی ورودی فاضلاب دنبال میشود، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۲۶ کیلومتر لولهگذاری در عمقهای مختلف، حتی تا هشت متر انجام شده و محور فخب نیز بهطور کامل وارد مدار شده است.
نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد: عملیات لولهگذاری در مسیرهای «نخودچر» و «سیااسطلخ» هم در حال اجراست.
احمدی سنگر به یک چالش جدی اشاره کرد و گفت: در بررسیهای اخیر مشخص شد برخی آرامستانها فاقد تصفیهخانه هستند و پساب حاصل از شستوشوی اموات، سدر و کافور مستقیماً وارد رودخانهها میشود.
نماینده مردم رشت و خمام، تاکید کرد: این موضوع را فوراً با استانداری و ادارهکل محیط زیست در میان گذاشته و پیگیری حقوقی و اجرایی آن را آغاز کرده است.

احمدی با اشاره به نیاز ۲۰ همتی پروژه احیا، افزود: علیرغم کمبود منابع، کار را با اعتبار هزار و ۱۶۰ میلیارد تومانی شروع کردیم، زیرا وضعیت دو رودخانه چنان بحرانی است که تعلل جایز نبود.
وی بخش دیگری از مشکلات زیستمحیطی رشت را به سایت پسماند سراوان مربوط دانست و بیان کرد: با وجود ادعای بهسازی ۸۰ درصدی، در بررسی میدانی مشخص شد که میزان واقعی پیشرفت کار حدود ۵۰ درصد بود و اکنون این رقم به ۸۰ درصد رسیده، اما ادامه ورود زباله میتواند تمام اقدامات انجامشده را بیاثر کند.
احمدی با تاکید بر اینکه بر اساس وعدهها قرار بود پایان آبان ورودی سراوان بهطور کامل بسته شود و زبالهها به لندفیل جدید منتقل شوند اما این محل جدید هنوز با موانعی روبهروست و کار به کندی پیش میرود، گفت: اگر ورودی سراوان بسته نشود، تمام هزینهها و بهسازیها عملاً از بین خواهد رفت.
نماینده رشت، تاکید کرد: احیای رودخانهها و ساماندهی سایت سراوان تنها زمانی نتیجه میدهد که دستگاهها با مسئولیتپذیری کامل پای کار بیایند و مسیرهای ورود آلایندهها بدون استثنا مسدود شود.
احمدی سنگر، افزود: اگر مدخلهای فاضلاب بسته شود، گوهررود و زرجوب نهتنها از بحران خارج میشوند، بلکه میتوانند به یک ظرفیت توریستی و حتی حملونقل شهری تبدیل شوند.
انتهای پیام/