
به گزارش خبرنگار تابناک از استان لرستان، بنابر تازهترین آمار منتشرشده از نتایج نهایی امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۴، وضعیت تحصیلی دانش آموزان در بسیاری از استان های کشور نگران کننده است. در این میان استان لرستان با کسب معدل ۸/۹۹ و افت ۴۳ صدمی نسبت به سال گذشته در رتبه ۲۷ کشور قرار گرفته است، در این رتبهبندی، استانهای یزد، خراسان جنوبی و سمنان به ترتیب با میانگین معدلهای ۱۲/۴، ۱۱/۸۱ و ۱۱/۶۲ در رتبههای اول تا سوم قرار دارند.
افت میانگین نمرات و رتبه پایین استان در معدل امتحانات نهایی میتواند پیامدهای جدی برای فرصتهای تحصیلی و ورود به دانشگاه دانشآموزان لرستانی داشته باشد و از این رو کاهش کیفیت آموزشی و فاصله میان استان با میانگین کشوری، تهدیدی برای عدالت آموزشی و فرصتهای برابر دانشآموزان است که اگر این وضعیت ادامه یابد، احتمال افزایش ترک تحصیل، انتخابهای نامناسب در رشتهها، یا خروج از چرخه آموزشی وجود دارد.

بر اساس اظهارات « زهرا نظری» معاون آموزش متوسطه استان در جلسه شورای آموزش و پرورش لرستان، چند عامل کلیدی همچون: کمبود فضاها و تجهیزات آموزشی، ضعف هدایت تحصیلی و رشتهبندی، عوامل فردی، انگیزشی و اجتماعی در این وضعیت نقش دارند.
وی میانگین نمرات پایه دوازدهم در برخی مناطق را کمتر از ۶.۵ اعلام نموده و گفته است: اختلاف شدید نمرات بین مناطق شرقی و غربی ناشی از ضعف پایههای تحصیلی و خروج تدریجی دانشآموزان از چرخه آموزشی می باشد.
معاون آموزش متوسطه استان لرستان دانشآموزان ضعیف بهجای هدایت به شاخههای فنی و مهارتی، به رشتههای نظری سوق داده میشوند و این روند برخلاف سیاستهای کلان وزارت آموزش و پرورش است.

بر اساس گزارشها، اداره کل آموزش و پرورش لرستان برنامهٔ عملیاتی در سه سطح ( استان، منطقه، مدرسه ) تدوین کرده است که محورهایی چون توانمندسازی معلمان، افزایش مشارکت والدین، گسترش مشاوره تحصیلی، و توازن بین آموزش نظری و مهارتی دارد، که در همین راستا سید« عیسی سهرابی »مدیر کل آموزش و پرورش لرستان در گفت و گو با خبرنگار تابناک در استان لرستان اظهار کرد: شاهد افت میانگین نمرات امتحانات نهایی در کشور هستیم و استان لرستان نیز از این افت مستثنی نبوده؛ اما با این وجود در برخی پایهها و رشتههای تحصیلی میانگین نمرات امتحانات نهایی استان با رشد همراه بوده است که میتوان به رشد ۳۶ صدم در میانگین پایه یازدهم اشاره کرد.
وی در ادامه گفت: بر اساس یافتههای این پژوهش، طرحی جامع در سه سطح استان، منطقه و مدرسه طراحی شده که چهار محور اصلی دارد؛ ارتقای مهارتهای آموزشی و حرفهای معلمان، افزایش نقشآفرینی خانوادهها در فرایند یادگیری، گسترش خدمات مشاوره تحصیلی و ایجاد تعادل میان آموزشهای نظری و فنی و حرفهای. هدف از اجرای این طرح، افزایش میانگین نمرات دانشآموزان در سال تحصیلی جاری است.

نگاه کلان به آموزش و پرورش و اهمیت بالای نمره میانگین امتحانات نهایی باعث نگرانی مسئول ارشد دولت در استان شده است که در همین راستا « سعید شاهرخی » استاندار لرستان در نشست با شورای آموزش و پرورش استان اظهار کرد:معدل نمرات نهایی دانشآموزان مطلوب و قابل قبول نیست بنابراین باید برنامهریزی عملیاتی و مدونی برای بهبود این وضعیت انجام شود.
وی در ادامه ضمن تاکید بر اصلاح رویکرد های فعلی در آموزش و پرورش و بازگشت به نخبگان تاکید کرد: وضعیت کنونی آموزش و پرورش مطلوب نیست و باید هر چه سریعتر به جایگاه پیشین خود بازگردد که این امر با کمک نخبگان امکان پذیر است.
زنگ خطر افت تحصیلی در لرستان به صدا درآمده است. کاهش میانگین نمرات نهایی پایه دوازدهم و رتبه پایین استان، ضرورت بازنگری در سیاستهای آموزشی را دوچندان کرده است. آموزشوپرورش لرستان برای عبور از این وضعیت، نیازمند حمایت همهجانبهی نهادهای استانی، فرهنگیان و خانوادههاست تا کیفیت آموزش به جایگاه شایستهی خود باز می شود.
انتهای پیام/