به گزارش تابناک از فارس؛ حجتالاسلام سید صدرالله رجایینسب در دومین سمینار تخصصی «اخلاق حرفهای پزشکی و آموزههای قانونی» که با حضور جمعی از مسئولان و فعالان حوزه سلامت در شیراز برگزار شد با تأکید بر اینکه اخلاق مهمترین عامل در پیشگیری از شکایات است، اظهارداشت: خدمت به بیمار باید با نیت الهی همراه باشد تا این حرفه از آسیب نگاه مادی در امان بماند.
وی ادامه داد:بیتوجهی به این اصل و بروز قصور در امر پزشکی نه تنها سلامت روانی بیمار را تهدید میکند، بلکه اعتماد عمومی به نظام درمان را نیز خدشهدار میسازد.
محمدرضا دیدهبان،رئیس سازمان نظام پزشکی شیرازبا اشاره به جایگاه تاریخی و اخلاقمحور این حرفه نیز گفت: ما محرم اسرار مردم هستیم و این مسئولیت، تنها با تعهد اخلاقی قابل تحقق است.
وی اصول چهارگانه اخلاق پزشکی—سودمندی، ضرر نرساندن، خودمختاری و عدالت—را پایههای تصمیمگیری صحیح پزشکی دانست و تأکید کرد: رابطه پزشک و بیمار، بدون ستون اخلاق، معنایی ندارد.
سید بصیر هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان اینکه اعتماد عمومی به جامعه پزشکی ریشه در پایبندی به اصول اخلاقی دارد، به مشکلات معیشتی پزشکان نیز اشاره کرد و نیزگفت: تورم شدید و افزایش ناچیز تعرفهها تعادل را بر هم زده است. حل مشکلات پزشکان باید با گفتوگو و همراهی صورت گیرد، نه با انگ تخلف. نیازمند توازنی میان حقوق بیماران و پزشکان هستیم.
مهرداد امیرآبادی، دبیر کمیسیون برگزاری سمینار، نیز با ارائه آماری قابل تأمل بیان کرد: آمار تخلفات پزشکی نسبت به حجم بالای خدمات، بسیار اندک است و بسیاری از این موارد با گفتوگو و جبران قابل حل هستند.» وی آرامش روانی و اقتصادی را شرط عملکرد بهتر پزشکان دانست.
در پایان این سمینار که با مشارکت نهادهای دانشگاهی و سازمان نظام پزشکی شیراز برگزار شد، از اعضای کمیسیون اخلاق حرفهای این سازمان تقدیر به عمل آمد. موضوعاتی، چون سلامت روان و اخلاق حرفهای، اخلاق پزشکی در فضای مجازی، و اخلاق از دیدگاه سعدی شیرازی، از دیگر محورهای مورد بحث در این گردهمایی بود.
/س/