مدیر کارخانه کاغذ سنگی ایلام:

بهره برداری از پروژه کاغذ سنگی چرداول طی ۲ ماه آینده

مدیر کارخانه کاغذ سنگی ایلام گفت: طرح کاغذ سنگی شهرستان چرداول ۵۰ درصد از نیاز کشور را تامین خواهد کرد که تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طی ۲ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۶۹۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰ 03 June 2024
به گزارش تابناک ایلام؛ مصطفی اله‌داد مدیر کارخانه کاغذ سنگی ایلام، بیان داشت: به طور میانگین برای تولید هر تن کاغذ بین ۱۷ تا ۲۴ درخت قطع می‌شود و با توجه به زمان ۱۶ ساله برای احیای درختان، روش‌های جدیدتری برای تولید کاغذ در جهان در حال توسعه است که کاغذ سنگی یکی از آنهاست.
 
وی افزود: کارهای اجرایی پروژه کاغذ سنگی در چرداول در مهرماه ۱۴۰۱ در شهرک صنعتی شباب به زمین زده شد که پیش‌بینی ساخت و بهره‌برداری آن ۱۳ ماهه بود که به دلیل تغییرات در طرح و تجهیزات، بهینه کردن محصولات و محدودیت در تهیه تجهیزات به خاطر تحریم‌ها تا امسال به درازا کشید و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی ۲ ماه آینده این طرح بزرگ و مهم بهره‌برداری می‌رسد.
 
مدیر طرح کاغذ سنگی چرداول، ادامه داد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه براساس اِشل مصوب پروژه حدود ۹۰ درصد است و تجهیزات تولیدی و دستگاه‌های مدرن از کشور چین خریداری شده و به زودی نصب، مونتاژ و راه‌اندازی می‌شود و همزمان با شروع آن دوره‌های آموزشی برای شاغلان که از نیروهای بومی و فعالان در احداث این پروژه هستند، برگزار می‌شود و نیروهای این کارخانه قطعاً از نیروهای بومی منطقه خواهند بود.
 
اله‌داد خاطرنشان کرد: برای ساخت این پروژه از اعتبارات ارزی اعتباری بیش از ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار یورو تأمین شده و زیربنای کلی این طرح نزدیک به ۲۸ هزار مترمربع و خود پروژه هم بیش از ۴ هزار مترمربع است و ۵۰ درصد از نیاز کاغذ سنگی کشور را تامین خواهد کرد؛ فناوری تولید کاغذ سنگی در حال حاضر فقط در کشورهای ایالات متحده کانادا و چین وجود دارد.

وی تصریح کرد: ظرفیت اسمی تولید کارخانه سالانه ۵ هزار تن خواهد بود و ۸۵ نفر به طور مستقیم و ۲۰۰ نفر به طور غیرمستقیم در این کارخانه مشغول به کار می‌شوند.

مدیر طرح کاغذ سنگی یادآور شد: این پروژه جزو تکنولوژی‌های نوظهور است که از ۷۰ تا ۱۲۰ میکرو تولید کاغذ خواهد داشت، برای تولید بیش از ۱۲ هزار تن کاغذ در سال و اشتغالزایی ساخت فاز ۲ آن را نیز پیش‌بینی شده است که با اختصاص اعتبارات و نگاه ویژه دولت، این امر نیز محقق خواهد شد.

وی اظهار داشت: فاز دوم کارخانه پس از تکمیل فاز اول آغاز خواهد شد و برای طرح فاز دوم ۳۵۰۰ مترمربع زمین در نظر گرفته شده است و با ۷۲۰۰ تن تولید سالیانه، در نهایت ظرفیت تولید به ۵۰ هزار تن خواهد رسید.

اله‌داد متذکر شد: تمام مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این محصول از جمله ۲ ماده اصلی آن شامل کربنات کلسیم و htp در ایلام به وفور پیدا می‌شود.

وی در پایان گفت: تولید کاغذ سنگی نسبت به سایر روش‌ها با کیفیت بالاتری انجام می‌گیرد و تفاوت عمده آن با سایر کاغذها بحث ضخامت کاغذ است، کاغذهای سنگین پیشین که با روش‌های سنتی تولید می‌شدند، در بحث بسته‌بندی و صنایع تزئینی استفاده می‌شد اما این کاغذ علاوه بر این کاربردها، در صنایع چاپ و نشر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایجاد کارخانجات و پروژه‌های اشتغالزایی در راستای رفع محرومیت و از اهداف دولت سیزدهم بوده که با حضور صنعت شستا ساخت این پروژه صنعتی در چرداول کلید خورد.

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار