حسن یزدانی دیشب اولین کشتی‌گیر در تاریخ کشتی ایران شد که هفت سال پیاپی در مسابقات جهانی و المپیک مدال گرفته است. از این حیث او در ایران بی‌نظیر است. یزدانی دیشب از حیث تعداد مدال در کنار تختی ایستاد. تختی هم ۷ مدال جهانی و المپیک دارد. ۳ طلا، ۴ نقره. یزدانی تاکنون ۴ طلا، ۲ نقره و ۱ برنز در مسابقات جهانی و المپیک کسب کرده است.
کد خبر: ۹۹۸۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ 04 October 2021

قهرمانی حسن یزدانی در مسابقات جهانی اسلو،‌ از چندین و چند جهت باارزش است. اول اینکه او طلسم دیوید تیلور را شکست‌. زور یزدانی از تیلور بیشتر است اما تیلور چالاک‌تر از اوست‌‌‌‌. بنابراین در رقابت این دو کشتی‌گیر کسی برنده خواهد بود که تفوق تاکتیکی بر حریف داشته باشد. "برتری تاکتیکی" اگر در کنار "قدرت بیشتر" قرار گیرد، یزدانی پیروز می‌شود ولی اگر در کنار "چالاکی بیشتر قرار گیرد، تیلور پیروز می‌شود.

یزدانی در مسابقه دیشب نشان داد که از المپیک درس گرفته و با تاکتیک مناسب از پس تیلور برآمد. او در سال ۲۰۱۸ هم باید تیلور را شکست می‌داد اما مبارزه‌اش فاقد تاکتیک لازم برای مهار بدلکاری تیلور بود.

اما جدا از این نکته مهم، که طرفداران یزدانی را به موفقیت‌های آتی او در برابر تیلور امیدوار می‌کند، حسن یزدانی دیشب اولین کشتی‌گیر در تاریخ کشتی ایران شد که هفت سال پیاپی در مسابقات جهانی و المپیک مدال گرفته است. از این حیث او در ایران بی‌نظیر است.

سوم اینکه، یزدانی دیشب از حیث تعداد مدال در کنار تختی ایستاد. تختی هم ۷ مدال جهانی و المپیک دارد. ۳ طلا، ۴ نقره. یزدانی تاکنون ۴ طلا، ۲ نقره و ۱ برنز در مسابقات جهانی و المپیک کسب کرده است.

چهارم اینکه، یزدانی با ۷ مدال پی‌درپی از موحد که ۶ طلای پی‌درپی کسب کرده، جلو زد ولی البته هنوز باید دو طلای دیگر بدست آورد تا در تالار کشتی ایران بی‌ چون و چرا پرافتخارتر از موحد بزرگ قلمداد شود.

پنجم اینکه، حسن یزدانی الان با یک طلای المپیک و ۳ طلای جهانی، پرافتخارترین آزادکار ایران در دوران پس از انقلاب است. او حتی از امامعلی حبیبی هم که ۴ طلا (یک المپیک و ۳ جهانی) داشت، بالاتر ایستاده و ابراهیم جوادی را هم که ۴ طلای جهانی و یک برنز المپیک را طی ۵ سال پیاپی کسب کرده، پشت سر گذاشته است.

غلامرضا تختی تا سن ۳۳ سالگی (المپیک ۱۹۶۴) به طور جدی درگیر مسابقات جهانی و المپیک بود. یزدانی الان ۲۷ ساله است و در بدبینانه‌ترین حالت، تا المپیک ۲۰۲۴ کشتی خواهد گرفت. سه سال آتی، می‌تواند یزدانی را پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ ایران سازد. بویژه اگر او طلای المپیک ۲۰۲۴ را کسب کند؛ چراکه هیچ کشتی‌گیر ایرانی تا به حال نتوانسته دو طلای المپیک بدست آورد.

قطعا کسب طلای المپیک در ۲۶ سالگی سهل‌تر از سی سالگی است و به همین دلیل یزدانی پس از شکست در فینال توکیو حق داشت آن گونه افسوس بخورد؛ ولی به هر حال او هم‌اکنون مثل تختی و برادران خادم بیش از یک مدال المپیک دارد. تختی یک طلا و دو نقره المپیک دارد، رسول خادم یک طلا و یک برنز، امیر خادم دو برنز، حسن یزدانی هم یک طلا و یک نقره المپیک. یزدانی الان دومین کشتی‌گیر تاریخ ایران از حیث افتخارات المپیکی است.

اما ششمین وجه اهمیت طلای دیشب یزدانی، ارتقای روحیه سایر کشتی‌گیران ایران پس از موفقیت کاپیتان تیمشان بود. ایران در اسلو شش فینالیست داشت که اولین طلا را یزدانی کسب کرد و دومی را زارع. طلای کاپیتان، آن هم پس از پیروزی بر گربه‌سیاه آمریکایی‌اش، سرتاسر ایران را غرق رضایت و شادی کرد. پیروزی یزدانی در فینال، پمپاژ روحی قابل توجهی برای کسب طلاهای بیشتر در اسلو بود.

چهار مدال طلا از شش فینال، اگر حاصل شود، موفقیتی چشمگیر در تاریخ کشتی ایران است. از حیث کسب مدال طلا، بهترین نتیجه تیم کشتی آزاد ایران در دوران بعد از انقلاب، در مسابقات جهانی تهران در ۱۹۹۸ رقم خورده که دبیر و حیدری و جدیدی موفق به کسب مدال طلا شدند. یزدانی با طلای خودش راه شکستن این رکورد را باز کرده. این فرصت طلایی را نباید از دست بدهیم.

قبل از انقلاب هم تیم کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی ۱۹۶۱ پنج طلا بدست آورد که حاصل درخشش سیف‌پور، صنعت‌کاران، حبیبی، مهدی‌زاده و تختی بود. شکستن این رکورد ناممکن به نظر می‌رسد ولی برد یزدانی مقابل تیلور هم ناممکن به نظر می‌رسید./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار