در حاشیه تلاش های پنهان وآشکار برای تغییر رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ؛
از اینرو تلاش های پنهان وآشکار برخی جریانات منتسب به قدرت برای ایجاد تغییرات به نفع خویش واطرافیانشان همسو با اهداف تعریف شده در ساختار مدیریت جدید کشور نبوده و زمزمه تغییر رییس دانشگاه علوم پزشکی استان بعنوان اولین منصب مورد هدف جریان قدرت ،به دلیل غیر همسویی با پارامترهای تعیین شده برای ایجاد تغییرات مدیریتی به صلاح نبوده وبه دلایل زیر باید تجدید نظر اساسی در این هدف صورت پذیرد ؛
کد خبر: ۹۹۸۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳ 04 October 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::این روزها بدلیل تغییر در ساختار مدیریت اجرایی وسیاسی ،اخبار تغییرات بدنه مدیریت کشور در لایه های میانی وپایینی به اخبار روز کشور مبدل شده است . اینکه روی کار آمدن تیم مدیریت جدید با تفکر نو به همسو نمودن لایه های مدیریتی با تفکر کلان همراه می شود ،امری پذیرفته شده در ساختارهای سیاسی ومدیریتی است ،پس حرف وحدیثی درباره آن نمی تواند وجود داشته باشد.

اما این تغییرات مدیریتی باید بسان  تزریق خون تازه در رگ های ساختار مدیریت کشور در راستای ایجاد تحرک وپویایی در حوزه های متعدد منجر شود نه اینکه به فرصتی برای انتقام جویی های سیاسی ،کینه ورزی های شخصی وباندی  ومهمتر از آن به فرصتی برای کلاه دوزی عده ای از نمد قدرت مبدل شود.

بدیهی است بی توچهی به تغییرات در ساختار مدیریت کشور صرفا با تمرکز بر منفعت طلبی ، قدرت طلبی ،نگاه تک بعد به مقوله مدیریت  و بی توجه به برخی مناصب مدیریتی تحصص محور نه تنها منافع فردی و گروهی را تحت شعاع قرار خواهد داد ،بلکه اهداف تیم جدید قدرت برای بهبود شرایط کشور را نیز به محاق خواهد برد .

از اینرو تلاش های پنهان وآشکار برخی جریانات منتسب به قدرت برای ایجاد تغییرات به نفع خویش واطرافیانشان همسو با اهداف تعریف شده در ساختار مدیریت جدید کشور نبوده و زمزمه تغییر رییس دانشگاه علوم پزشکی استان بعنوان اولین منصب مورد هدف جریان قدرت ،به دلیل غیر همسویی با پارامترهای تعیین شده برای ایجاد تغییرات مدیریتی به صلاح نبوده وبه دلایل زیر باید تجدید نظر اساسی در این هدف صورت پذیرد ؛

اول ، در این دوره تلاش نمایندگان برای تاثیر گذاری بر انتصابات در راستای به کارگیری آشنایان ونزدیکانشان بی توجه به پارامترهای مدیرگزینی پررنگ تر از دوره های قبل بوده واین موضوع نه تنها با اصل تفکیک قوا در تضاد و تباین است بلکه می تواند باسایه افکندن بر مدیریت اجرایی کشور آن را به شکل خیره کننده ای به حاشیه براند . بنابراین لازم است وزرای دولت واستانداران در انتصاب مدیران استان ها استقلال قوای بیشتری به خرج داده تا با فراغ بال بیشتری مدیران متخصص وبا تجربه را گزینش نمایند.

دوم، کشور در وسط معرکه نبرد با همه گیری کرونا قرار دارد ،در شرایط حساس کنونی خصوصا آغاز طرح واکسیناسیون عمومی و حضور شبانه روزی مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با این ویروس ،دست بردن در راس مدیریت دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان خط مقدم مبارزه با کرونا می تواند به ایجاد گسست در جبهه مقابله با کرونا منجر شود .در چنین شرایطی  تاثیرات منفی ومخرب تغییر رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کمتر از آثار روانی تغییر یک فرمانده در حین عملیات نخواهدبود !

سوم ،مدیریت  دانشگاه علوم پزشکی یکی از مناصب حساس وتخصص محور محسوب می شود که بی دقتی در انتصابات آن می تواند به محملی برای تغییر منفی شیوه های تامین سلامت مردم منجر شود ،تخصص وتجربه در مدیریت دانشگاه علوم پزشکی برجسته تر از دیگر مولفه ها قلمداد می شود ،از اینرو همسان سازی تغییرات مدیریتی این دشتگاه با دیگر دستگاههای اجرایی خسران جبران ناپذیری را بر پیکره جامعه وارد خواهد کرد .بنابراین باید دقت کرد که مصالح،منافع وسلامت مردم قربانی نگاههای باندی وسیاسی نشود .

چهارم ،دانشگاه علوم پزشکی بدلیل برخورداری از شبکه عظیم نیروی انسانی متخصص از سویی و آموزش محوری آن از سوی دیگر یکی از دستگاههای حساس قلمداد می شود ، اگر بنا بر تغییرات آن هم در فرجه مناسب باشد ،فردی باید در راس مدیریت آن قرار قرار گیرد که در کنار دیگر مولفه های مدیریتی  از علم وتجربه  وجوه دوگانه درمانی وآموزشی برخودار باشد .

پنجم ،دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام سرشار از نیروهای توانمند ،متخصص ،متعهد و کارآمداست و مداقه در بسته نیروی انسانی موجود در آن می تواند به گزینشی منطقی برای انتصاب مدیریت آن منجر شود ،اما دستپاچگی جریان قدرت به همراه نگاه تک بعدی سیاسی یا وابستگی می تواند به انتخابی ناقص منجر شود که آثار آن تا سالها گریبانگیر حوزه بهداشت ،درمان وآموزش دانشگاه ودر گستره ای بیشتر نظام سلامت مردم شود.

ششم ،تمرکز بر گزینه ای بی تجربه ،بی تخصص که در کارنامه مدیریت کوتاه وی هیچ آثار مثبت مدیریتی یا مقالات علمی مشهود نیست برای نظام سلامت وآموزش پزشکی استان زیانبار است . ضرورت دارد جریان پشت پرده انتصاب این گزینه ناکارآمد در راس دانشگاه علوم پزشکی از همکنون خود را برای رویارویی با مردم ،جامعه پزشکان ،پرستاران ،کادر درمان ،رسانه ها ودیگر کنشگران این حوزه آماده ساخته و پاسخگوی دخالت بی خد وحصر خود در این حوزه باشد !

هفتم وآخر اینکه آیا انتصاب فردی که در دوره کوتاه مدیریت خود در یک بیمارستان ،با سرلوحه قرار دادن رانت ورابطه و حذف شایستگان  منشاء انتصابات وتغییرات فله ای قومی و خانوادگی شده است در گستره بالاتر یعنی مدیریت دانشگاه فساد آور نخواهد بود ؟! آیا  رفتارهای رانت آلود وفسادزای این فرد با اهداف دولت فسادستیز سیزدهم در تضاد نخواهد بود ؟!آیا انتصاب چنین فردی در راس یک دستگاه حساس قطار سلامت را از ریل خارج نخواهد کرد ؟

یافتن پاسخ این سوالات کار چندان سختی نخواهد بود و افراد متاثر در تغییرات مدیریتی استان بهتر است با مداقه در آن در مسیری گام ننهند که خروجی آن به محاق بردن منافع مردم استان وبه خطر انداختن سلامت هم استانی هایمان شود ! چرا که سلامت مردم باید در نزد آنان از  درجه ای از اهمیت قرار برخوردار  باشد که براحتی وجه المصالحه بازی های سیاسی ویا انتقام جویی های فردی قرار نگیرد!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار