به مناسبت هفته دفاع مقدس
کتاب "جنگ بود" با روایت جنگ دهلران از نگاه یک کودک به نویسندگی احسان محمدی در تهران رونمایی شد.
کد خبر: ۹۹۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۴ 24 September 2015
کتاب "جنگ بود" با روایت جنگ دهلران از نگاه یک کودک به نویسندگی احسان محمدی در تهران رونمایی شد.
به گزارش تابناک ایلام،در مراسمی که دوشنبه شب(30 اردیبهشت) به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضوری جمعی از نویسندگان و هنرمندان در کافه کتاب«آمه» تهران برگزار شد، «کتاب جنگ بود» نوشته احسان محمدی، روزنامه نگار دهلرانی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
 
بر اساس این گزارش؛ پایگاه تحلیلی خبری نسیم دهلران به دلیل رسالت خبری و همچنین ادای دینی که این نویسنده دهلرانی برای شهرستان مرزی، تمام شیعه، ولایت مدار و زجر کشیده ی دوران دفاع مقدس نموده است یکی از خبرنگاران خود را برای پوشش این خبر به تهران اعزام نمود.
 
در ابتدای این مراسم سیدعبدالجواد موسوی- منتقد ادبی- ضمن تحسین این اثر گفت: مدتهاست در عرصه دفاع مقدس کتابی تا این اندازه روان، صمیمی و باور پذیر نخوانده بودم.
 
وی ضمن خواندن بخش هایی از کتاب افزود: در ادبیات دفاع مقدس کمتر از مردم مناطق مرزی که گرفتار جنگ بودند حرفی زده می شود، اینکه چطور در آن شرایط زندگی کردند، چطور با جنگ کنار آمدند و بچه ها چطور بزرگ شدند. این کتاب روایت مستندی از زندگی مردم است که با چه مظلومیتی زندگی کردند.
 
این روزنامه نگار سرا ضمن انتقاد از عدم دقت در ویراستاری برخی از محاوره های کتاب اظهار کرد: در ادبیات دفاع مقدس یا یک نگاه رسمی وجود دارد که بسیار تکرار شده است یا بعضی گرفتار پاره ای نقدهای روشنفکری شده اند و ظرایف جنگ را نمی بینند، نویسنده کتاب «جنگ بود» خوشبختانه گرفتار این دو  آفت نشده و لحن صمیمانه اش را تا پایان کتاب حفظ کرده است.
 
علی میرفتاح- روزنامه نگار- نیز در سخنرانی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات حوزه نشر، ضعف در تبلیغ و معرفی کتاب های منتشره است بیان داشت: ما باید از ظرفیت های جدید نظیر تشکیل شبکه های اجتماعی برای معرفی کتاب بهره بگیریم. این کار باعث می شود کتاب های تازه انتشار یافته خیلی زود بدون اینکه خوانده شوند در بازار گم نشوند.
 
نویسنده کتاب «خارج آهنگ» در ادامه گفت: اگر این اتفاق بیفتد حتماً کتاب «جنگ بود» با یک معرفی مناسب می تواند خوانندگان بسیاری را به خودش جلب کند چون یک تصویر متفاوت از زندگی در جنگ ارائه کرده است.
 
این منتقد ادبی افزود: نویسنده کتاب با پرهیز  از الفاظ و عبارات یا مفاهیم  لوث شده که بارها تکرار شده اند، مفهوم جنگ را از حالت انتزاعی به واقع گرایی تغییر داده که برای این اثر یک موققیت به شمار می رود.
 
احسان محمدی -نویسنده کتاب- نیز در سخنانی کوتاه با اشاره به موضوع کتاب بیان نمود: در تمام جنگ ها کودکان بزرگترین قربانیان هستند. آنها نه موافق اند نه مخالف، نه زنده باد می گویند و نه مُرده باد اما بیشترین صدمه های روحی را از جنگ ها می بینند.
 
وی افزود: بزرگترها تن شان زخم می شود و می توانند آن را نشان دهند اما بچه ها روح شان زخم بر می دارد و این زخمی است که هیچ وقت خوب نمی شود. در جنگ ها بیش از زنده ها، زندگی کشته می شود و بیش از کودکان، کودکی...
 
این نویسنده با نشان دادن شهر دهلران روی نقشه کشور و اشاره به محلی که ماجراهای کتاب در آنجا رخ داده است اظهار کرد: من در این کتاب سعی کردم به کودک هشت، نه ساله ای که در یک شهر مرزی و در جوار جنگ زندگی کرده است وفادار بمانم و زبان همه کودکان همسن و سالم باشم که در محرومیت، فقط و اضطراب جنگ بزرگ شدند. سعی کردم روایت کنم رنجی که پدرها و مادرهایمان در دوران جنگ با عراق کشیدند، مقاومتی که کردند و هنوز هم آنجا در آن دیار محروم مانده اند و زندگی می کنند.
 
محمود آموزگار- مدیر انتشارات «کتاب آمه»- ضمن تشکر از مهمانان و سخنرانان دلیل انتشار کتاب را روایت صادقانه آن عنوان کرد و گفت: وقتی نسخه پیش نویس کتاب به دستم رسید، بدون اینکه آن را زمین بگذارم تا آخر خواندم و بعد تصمیم گرفتیم آن را چاپ کنیم.
 
وی بیان نمود: وقتی امروز پدر و مادر احسان محمدی که قهرمان های اصلی کتاب هستند را از نزدیک دیدم، فکر کردم آنها را از قبل می شناسم، چون نویسنده خیلی خوب شخصیت پردازی کرده بود و این یکی از امتیازات کتاب «جنگ بود» است که توانسته از مردم یک شهر مرزی تصویری واقعی به خوانندگان ارائه کند.
 
در حاشیه:
- در این مراسم جمعی از اساتید دانشگاه، روزنامه نگارانی از روزنامه های شرق، اعتماد، هفته نامه امیدجوان، ماهنامه تجربه، نمایندگانی از خبرگزاری های عصر ایران، تسنیم، موج و چهره هایی از رادیو و تلویزیون در کنار سایر علاقمندان به کتاب حضور داشتند.
- قرائت بخش هایی از کتاب توسط نویسنده که در آن روایتی از گرفتاری مردم روستا در روزهای پایانی جنگ تصویر شده بود باعث شد بسیاری از مهمانان حاضر در مراسم اشک بریزند.
- در پایان این مراسم کتاب با امضای نویسنده فروخته شد. 
- کتاب «جنگ بود» بُرش هایی از زندگی مردم روستای کاور توه طاق از چشم نویسنده در خلال جنگ تحمیلی است که در 160 صفحه توسط انتشارات «کتاب آمه» منتشر شده است. آراگاس سیمونیان طراحی جلد کتاب را انجام داده است.
- علیرغم تلاش های نویسنده برای برگزاری مراسم رونمایی عمومی از این کتاب در شهر دهلران، متاسفانه این اتفاق رخ نداد و در هفته دفاع مقدس از کتابی که توسط یک نویسنده دهلرانی در خصوص جنگ در شهرستان دهلران نوشته شده، در تهران رونمایی شد!
- کتاب «جنگ بود» به قیمت 13000تومان در کتابفروشی معلم واقع در میدان بسیج دهلران به فروش می رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار