بسیاری از مردم سفرهای رییس جمهور را از قاب تلویزویون مشاهده می کنند ،اما چون آنچه که هدفمند به تصویر کشیده وپردازش می شود با آنچه که در میدان واقعیت به وقوع می پیوندد دارای تفاوت آشکار است ،بر ان شدیم سفر رییس جمهور به ایلام را از زاویه دیگری به نمایش بگذاریم ؛
کد خبر: ۹۹۶۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۴ 25 September 2021

تابناک ایلام ::روز گذشته استان ایلام مقصد چهارمین سفر رییس دولت سیزدهم بود .سید ابراهیم رییسی که از همان ایام تبلیغات انتخاباتی رویکرد جدید در مدیریت یعنی مردمی و انقلابی بودن را شعار خود بر گزید ،سفر زودهنگام به استان های محروم وعمدتا دارای مشکل را در راستای همان شعار ورویکردخود والبته نمایش متفاوت بودن از سلف خویش را در دستور کار قرار داد.

هرچند معتقدیم که نوپا بودن دولت ،مشخض نبودن وضعیت مدیران استان ها و احتمال تغییر تیم فعلی مستقر در استان ها از یک سو و همچنین وضعیت منابع مالی کشور ،بالا رفتن سطح انتظارات مردم از این چنین سفرهایی ، نبود برنامه مشخص از سوی گردانندگان این سفر وبی تجربگی قاطبه آنان ، عملیاتی شدن مصوبات این سفر را تاحدودی غیرممکن کرده است ،بنابراین باید گفت برنامه ریزی برای سفرهای استانی دولت اقدامی زودهنگام و تاحدودی بی نتیجه به نظر می رسد ،اما درعین حال باید نگاه رییس دولت سیزدهم به مناطق کمتر توسعه  لمس مشکلات مردم از نزدیک را ستود.

از اینرو ولو اینکه سفر رییس دولت به ایلام به برآورده شدن  انتظارات مردم از این دست سفرها ختم نشود   به بدلیل لمس بی واسطه دردها ،مشاهده میدانی مشکلات مناطق مختلف استان و قرار گرفتن در جریان مشکلات جاری به شرط اینکه در فراموشخانه پاستور بایگانی نشود ،می تواند در نتیجه تصمیمات کلان برای استان ثمربخش باشد .

از آنجاییکه هدف از نوشتن این مطلب بررسی اهداف ودستاوردهای این سفر نیست ،از پرداختن به این موضوع صرفنظر کرده وبه موضوع اصلی مطلب یعنی سفر رییس جمهور رییسی به استان ایلام می پردازیم .

بسیاری از مردم سفرهای رییس جمهور را از قاب تلویزویون مشاهده می کنند ،اما چون آنچه که هدفمند به تصویر کشیده وپردازش می شود با آنچه که در میدان واقعیت به وقوع می پیوندد دارای تفاوت آشکار است ،بر ان شدیم سفر رییس جمهور به ایلام را از زاویه دیگری به نمایش بگذاریم ؛

اگر چه اجرای پروتکل های امنیتی در هرجای جهان پای ثابت سفرمقامات ارشد کشورهاست وایران هم ا این قاعده مستثنی نیست ،اما شیوه برخورد تیم حفاظت از رییس جمهور ایران به دلیل انتظار تحقق شعار مردمی بودن آن ،هرگز با این شعار سازگار نیست.

بی توجهی به نقش خبرنگاران محلی وبازی با شان وجایگاه آنان در این سفر بسیار پررنگ بود ،با وجود صدور کارت برای خبرنگاران رسمی استان ،اما تیم حفاظت رییس جمهور هرگز اجازه حضور آنان در برنامه های تعریف شده این سفر را ندادند واین توهینی آشکار به جایگاه خبرنگاران استانی بود .

تیم رییس جمهور از همان مرکز خبرنگاران خود را به استان گسیل داده بود تا آنگونه که خود می خواهند راوی سفر رییس جمهور باشند نه آنگونه که خبرنگاران ایلامی در میدان مشاهده کردند ،به گونه ای که تجمع صدها شهروندایلامی برای نوشتن درددل و رنج نامه های خود به رییس جمهور را اشتیاق دیدار با رییس جمهور معنا کرده وبه خورد مخاطب دهند !

آنگونه که از عنوان نشست خبری بر می آید ،حضور خبرنگاران رسانه ها و طرح سوال از رییس جمهور است ،اما در نشست خبری رییس جمهور صرفا به حضور سه رسانه منتسب به یک نهاد انقلابی و خبرنگار واحدمرکزی خبر از مرکز اکتفا کرده تا سوالات مورد نظر تیم تشریفات از ایشان پرسیده شود نه آنکه در ذهن خبرنگاران رسانه های ایلامی بود !

جای تعجب دارد که تیم تشریفات رییس جمهور اگر برای نقش رسانه های استان اهمیتی قایل نبودند چرا از ابتدا برای آنان کارت خبرنگاری جهت حضور در برنامه های رییس جمهور صادر کردند ،اگر به انان اعتماد نیست از همان ابتدا لزومی به صدور کارت برای آنان نبود

نحوه مواجهه تیم تشریفات ،خصوصا تیم امنتیی رییس جمهور با خبرنگاران از اساس با مشی وشعارهای رییس جمهور در خصوص رسانه ها همخوانی ندارد .

در نشستی موسوم به نخبگان هرگز اثری از نخبگان نبود ،نشستی که باید محملی برای تبیین دردها ومشکلات وواقعی مردم استان بود به مکانی برای شعرخوانی و تعریف وتمجید ها مبدل شد.

در نشست شورای اداری که انتظارت می رفت مدیران صحبت کننده با درک درستی از مشکلات واقعی استان واحصاء آنان از دولت پیگیری وعملیاتی شدن آن را خواستار شوند ،شاهد تعریف حجم جدیدی از انتظارات و گاها بکارگیری جملات متملقانه ای نه برای تبیین مشکلات مردم بلکه نمایش خود برای سهم خواهی برخی مدیران وسیاسیون بودیم !

رییس جمهور سیزدهم نشان داده است که فردی ساده زیست ،مردمی و فساد ستیز است واین را می توان در سکنات ورفتار وی در دوران مدیریت وزندگی شخصی اشان استنباط کرد . اما این نکته را نباید از یاد برد همواره این اطرافیان یک مدیر هستند که از وی چهره سازی می کنند نه چهره واقعی که مدیر دارد !از اینرو رییس جمهور باید بدانند برخورد اطرافیان وی با مردم که در این سفر متجلی بود می تواند چهره ای برخلاف چهره واقعی رییس دولت به افکارعمومی ارایه دهد ،پس باید مراقب اطرافیانشان باشند !

وقتی که عنوان می شود دولت مردمی ،یعنی تمامی رفتار،برنامه ها وکردار وسکنات دولت و رییس آن مردمی و از جنس مردم باشد ،شیوه برخورد تیم تشریفات و حفاظت رییس جمهور با مردم هرگز نمایش دهنده چهره مردمی این دولت نیست !

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار