بنابراین ضرورت دارد مسئولین ونمایندگان استان با درک واقعیات های مالی و سطح انتظارات مردم از سفر اخیر ریاست جمهوری با پرهیز از برنامه ریزی های غیر واقع وانتظار آفرین وتعریف پروزه های جدیدی که به دلیلی نتوان عملیاتی شدن آن را دنبال کرد ،صرفا بر طرح های مهم اقتصادی بر زمین مانده تمرکز نموده وبا تصویب وتزریق اعتبارات مسیر برای تکمیل این طرح های مهم بر زمین مانده را هموار نمایند.
کد خبر: ۹۹۵۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۴ 23 September 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::براساس برنامه ریزی صورت گرفته ،فردا جمعه ،استان ایلام مقصد چهارمین سفر استانی رییس دولت سیزدهم است ،سفری که بررسی وضعیت سه استان پیشین بیانگر نگاه ویژه رییس جمهور رییسی به مناطق محروم وکمترتوسعه یافته خواهد بود.

هر چند بدلیل مزیت های اقتصادی استان کم جمعیت ایلام نظیر منابع نفت وگاز سرشار ،زمین های مرغوب کشاورزی و قرار گرفتن در مسیر اربعین وهمچنین بازارچه تجاری مرزی که می تواند دروازه ورود ایران به مدیرترانه قلمداد شود نباید ایلام در زمره مناطق محروم قرار گیرد ،اما با این وجود  بازهم باید این انتخاب را به فال نیک گرفت.

شاید از این منظر که برنامه سفرهای رییس جمهورهای پیشین که منجر به زخمی شدن طرح های متعدد بر زمین مانده متعددی در مناطق محنلف استان شده ویا اینکه مردم در ایام اربعین شاهد حضور بی نتیجه مقامات متعددی از مسئولین ارشد کشور از معاون رییس جمهور تا وزرا و درماههای اخیر نیز اعضای کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی به استان شده اند ،این سفر نیز آنچنان مورد توجه هم استانی هایمان قرار نگیرد .

اما از این منظر که دولت تازه نفس ابراهیم رییسی در ابتدای راه مدیریت کشور قرار دارد  و بر اساس شعارهای داده شده مسیر جدیدی را برای رفع تنگناها و مشکلات گسترده در حوزه های گوناگون اقتصادی ،اجتماعی وعمرانی انتخاب نموده است ،این سفر وانتخاب ایلام بعنوان مقصد چهارمین سفر استانی از جنبه های گوناگون حائز اهمیت بوده و بتوان چنین ادعا کرد که این سفر از تمایز بیشتری با دیگر سفرها برخوردار باشد .

از اینرو سفر رییس جمهور وبرخی وزرای دولت سیزدهم به استان ایلام را باید سفری جدی در راستای رفع نیازها ودغدغه های مردم و احصاء دل نگرانی ها وتنگناهای قرار گرفته در مسیر رشد و توسعه استان های کمتر توسعه قلمداد کرد و امیدوارانه تحقق مصوبات ونتیجه سفر پیش رو را به انتظار نشست .

بنابراین ضرورت دارد مسئولین ونمایندگان استان با درک واقعیات های مالی و سطح انتظارات مردم از سفر اخیر ریاست جمهوری با پرهیز از برنامه ریزی های غیر واقع وانتظار آفرین وتعریف پروزه های جدیدی که به دلیلی نتوان عملیاتی شدن آن را دنبال کرد ،صرفا بر طرح های مهم اقتصادی بر زمین مانده تمرکز نموده وبا تصویب وتزریق اعتبارات مسیر برای تکمیل این طرح های مهم بر زمین مانده را هموار نمایند.

براین اساس پيشنهاد مي گردد در سفر رئيس جمهور به ايلام چند پروژه در اولويت طرح جهت اتخاذ تصميم قرار گيرند. اجراي برخي از اين پروژه ها بار مالي براي دولت نداشته و  فقط لازم است در اولويت استفاده از منابع صندوق توسعه ملي و بانك هاي توسعه اي نظير بانك صنعت و معدن و بانك كشاورزي قرار گيرند .

لازم به يادآوري است كه آغاز عمليات اجرايي و يا تسريع در اجراي اين پروژه ها تاثير  بسزايي در ايجاد نزديك ٦ هزار فرصت شغلي در استان خواهند داشت . اين پروژه ها عبارتند از 

١- موافقت شوراي اقتصاد با تخصيص اعتبار جهت امضاء قرارداد و آغاز عمليات اجرايي پروژه ميدان نفتي چنگوله ( ميدان چنگوله از ميادين مشترك نفتي با عراق است. بر اساس سياست هاي ابلاغي رهبري و نيز برنامه ششم توسعه ، بهره برداري از ميادين مشترك از اولويت هاي وزارت نفت است.
 
٢- پروژه ان جي ال و همچنين پروژه پتروشيمي دهلران كه تاخير بوجود آمده در اجراي آنها در آينده باعث ضرر هاي فراواني مي شود . در واقع تاخير باعث مي گردد گاز همراه با نفت همچنان بسوزد و در نهايت گازي براي خوراك اين دو پروژه باقي نماند.
 
٣- پروژه سامانه گرمسيري كه باعث تامين آب مورد نياز هزاران هكتار زمين كشاورزي در شهرستان ايلام ، بخش صالح آباد ، اطراف شهر مهران و حتي بخشي از شهرستان ملكشاهي مي گردد . اين پروژه به علت عدم تامين اعتبار بيش از يك سال است تعطيل شده است .
 
٤-پروژه پتروشيمي هليلان كه موافقت اصولي آن به مدت يك سال اخيرا توسط آقاي اوجي وزير نفت تمديد شد و بانك صنعت و معدن هم آن را جهت اعطاي تسهيلات پذيرش نموده است .جهت تسريع در آغاز عمليات اجرايي اين طرح لازم است در جريان سفر رئيس جمهور ، با اعطاي تسهيلات توسط صندوق توسعه ملي به آن موافقت شود .
 
٥- تسريع در اجرايي نمودن بزرگراه مهران - نجف كه مطالعات آن در دولت قبل انجام گرفته و مي تواند نقش بسزايي در تقويت ظرفيت ترانزيتي ايلام داشته باشد .
 
٦- اعطاي تسهيلات و تامين اعتبار مورد نياز جهت آغاز عمليات اجرايي سد چناره كه مجوز احداث آن با زحمت فراوان أخذ شده است . احداث اين سد نقش بي نظيري در توسعه شهرستان چرداول دارد.
 
مي گويند آدم ها را مي توان از طريق دغدغه هايشان شناخت پس باید دقت کرد که با طرح و بيان مطالباتي كه چندان حائز اهميت نيستند اجازه دهيد كه آقاي رئيسي و هيات همراه شناخت درستي هم  از ظرفيت ها و هم مطالبات واقعي مردم استان پيدا كند.شناختی که بدون دامن زدن به سطح انتظارات مردم در پایان با نتیجه آفرینی منجر به آفرینش امید به آینده ای بهتر در مردم استان شود .
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار