گرچه معتقدیم در دوره پاندمی کرونا کادر درمانی ،کارکنان و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان هیچگاه کم فروشی نکردند ،اما با این وجود نمی توان بر اهمال کاری ها در خصوص این مرکز درمانی و ارجح شدن فاکتورهای تخصصی بر تخصص برای مدیریت بیمارستان مهمی چون مهران چشم بست ،موضوعی که آثار مخرب آن می تواند تلاش های شبانه روزی کادر درمان را نیز تحت شعاع قرار دهد .
کد خبر: ۹۹۵۸۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰ 22 September 2021

تابناک ایلام ::هرچند واکسیناسیون کرونا در کشور سرعت قابل قبولی به خود گرفته و رِنج های مختلف سنی درا ین هفته ها مشمول طرح واکسیناسیون شده اند، اما تا تکمیل پروسه ریشه کنی این همه گیری کشنده راه دور ودرازی در پیش است و همچنان باید در کنار رعایت دستور العمل های پیشگیرانه از سوی مردم ،سیستم درمان کشور نیز باید به مقوله تجهیز مراکز درمانی به ابزار و نیروی انسانی متخصص اهتمام بیشتری بورزد .

بررسی آمارها گویای این واقعیت تلخ است که با انطباق آمار فوتی های ناشی از پاندمی کرونا ،با وجود تلاش های شبانه روزی مراکز درمانی ،استان ایلام به نسبت جمعیت آسیب پذیری بیشتری در مواجهه با این بیماری نشان داده است ،که بخش قابل توجه آن از  فقر تجهیزات پزشکی و نیروی متخصص در مراکز درمانی استان نشات می گیرد .

به طور مثال در شهرستان مرزی همچون مهران بدلیل بعد مسافت با مرکز استان ،قرار گرفتن در مسیر تجار ،زائرین خارجی وایرانی در حالی که باید تنها بیمارستان این شهرستان از وضعیت بهتری نسبت به دیگر مراکز درمانی برخوردار باشد ،اما متاسفانه اینگونه نیست و ضعف مدیریتی ،نبود تجهیزات و فقدان نیروی متخصص به سه ضلع آسیب پذیر شدن  این شهرستان در مقابل اپیدمی کرونا تبدیل شده است .

در حالیکه انتظار می رفت با توجه به متمایز بودن این شهرستان نسبت به دیگر نقاط  استان و مهمتر از همه کانون توجه قرار گرفتن  این شهر مرزی به واسطه گذرگاه  رسمی تردد زائرین اربعین ،نگاههای بیشتری در خصوص تجهیز مرکز درمانی آن معطوف می شد ،اما این انتظار هرگز محقق نشد و این روزها شاهدیم  مرگ روزانه بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان مهران، روندی نگران کننده به خود گرفته است.

مرگ امام جمعه سابق این شهرستان به عنوان یک سرمایه ارزشمند استان آن هم پس از یکماه بستری در بیمارستان مهران، ما را بر آن داشت تا با بررسی وضعیت تجهیزات و نیروی متخصص آن، در کنار آمار مرگ ومیرهای ناشی از اپیدمی کرونا از ابتدا تا کنون را به عنوان هشداری جدی به دانشگاه علوم پزشکی استان در راستای تمرکز بیشتر به این شهرستان تلقی نماییم .

بدیهی است وقتی مولفه های تخصص ،مهارت و تجربه در حوزه تخصصی برای مدیریت بیمارستانی در این سطح از درجه اهمیت به سطح وابستگی سیاسی به فلان حزب وجناح تقلیل یابد ،انتظارات از مدیریت برای تجهیز بیمارستان به نیروی انسانی متخصص و تجهیزات بروز درمانی در همان سطح سیاسی متوقف شده و نتیجه آن به مرگ سرمایه های انسانی ختم خواهد شد .

بر هر فردی ولو با کمترین دانش در حوزه پزشکی روشن است که وقتی بیمارستانی آن هم با توجه به شرایط ویژه منطقه از  متخصص بیمارهای تنفسی وریوی محروم باشد و حوزه درمانی آن به تنها  متخصص بی تجربه داخلی واگذار شود ،نتیجه ای جز مرگ بیماران بستری نباید برای آن متصور باشیم ،مساله ای که بخش اعظم آن متوجه شیوه مدیریت غیر عالمانه این بیمارستان است.

گرچه معتقدیم در دوره پاندمی کرونا کادر درمانی ،کارکنان و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان هیچگاه کم فروشی نکردند ،اما با این وجود نمی توان بر اهمال کاری ها در خصوص این مرکز درمانی و ارجح شدن فاکتورهای سیاسی و جریانی بر تخصص وتجربه برای مدیریت بیمارستان مهمی چون مهران چشم بست ،موضوعی که آثار مخرب آن می تواند حتی تلاش های شبانه روزی کادر درمان را نیز تحت شعاع قرار دهد .

از اینرو انتظار می رود دانشگاه علوم پزشکی با کاربردی نمودن مدیریت این بیمارستان براساس مولفه های تخصصی ،مسیر را برای شناسایی نیازهای اساسی این بیمارستان در دو حوزه نیروی انسانی وتجهیزات پزشکی هموار تر نمایند ،معتقدیم چنانچه اراده ای برای تحول در مرکز درمانی مهران وجود داشته باشد ،موضوع اربعین کم بهانه ای برای این تحول آفرینی نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار