اما امسال برخلاف دو سال گذشته کشور عراق با تعیین سهمیه زائرین اربعین، با عزیمت شصت هزار هموطن آن هم به صورت هوایی موافقت کرده و مقدمات این برنامه نیز فراهم شده است 
کد خبر: ۹۹۳۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰ 15 September 2021

تابناک ایلام::دو سالی می شود که ویروس کرونا تمامی ساحت های زندگی را در نوردیده است ،کسب و کارها را نیمه تعطیل، تفریحات را تعطیل ،شیوه آموزش و معاشرت را دگرگون کرده است.

همه این تغییر رفتارها در زندگی کرونایی صرفا بخاطر مصون ماندن از مخاطرات آن است ،چرا که بدلیل آغاز دیر هنگام واکسیناسیون در کشور، تنها راه مقابله با آن همان رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تغیر در سبک زندگی است.

استان ما نیز که به مدد برخورداری از برخی مولفه های چندسالی می شود به کریدور زائرین عتبات عالیات و گنگره بزرگ اربعین تبدیل شده ولی به دلیل تاثیر پذیری از رفتار این ویروس خطرناک از برکات سفرهای زیارتی و اربعین محروم مانده است. 

اما امسال برخلاف دو سال گذشته کشور عراق با تعیین سهمیه زائرین اربعین، با عزیمت شصت هزار هموطن آن هم به صورت هوایی موافقت کرده و مقدمات این برنامه نیز فراهم شده است. 

اما روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه امکان بازگشت این جمعیت از مرز مهران امکان‌پذیر شده است و سفر آتی وزیر کشور به استان نیز در راستای تمهید اندیشی برای بازگشت زائرین از مهران تعبیر و تفسیر می شود. 

با وجود احترام و قداستی که اربعین نزد ما ایلامی برخوردار است، اما شرایط جاری استان هرگز نمی تواند اجازه این ریسک بزرگ را به مسئولین کشور و استان بدهد .

در حالیکه هنوز مردم ما از تاثیرات مخرب موج قبلی رهایی نیافته اند، حضور شصت هزار جمعیتی که در مراسم اربعین بصورت فشرده در کنار خیل عظیمی از زائرین دیگر کشورها قرار گرفته اند ،یعنی انتقال هزاران ناقل احتمالی کرونا به استان ایلام !

بدیهی است چنانچه این بازگشت بدون تمهید اندیشی مراقبتی یعنی واکسیناسیون اکثریت استان ایلام از مرز مهران محقق شود، یعنی  تبدیل استان ایلام به کانون خیزش موج ششم کرونا !

گرچه اعتقاد داریم که اربعین از حیث مادی و معنوی حاوی برکات ارزشمندی برای کشور و استان است ،اما هزینه و مخاطرات ناشی از احتمال تبدیل استان به کانون موج جدید کرونا باید مدنظر دست اندرکاران قرار گرفته و روند بازگشت زائرین به همان شکل رفت ،یعنی به صورت هوایی انجام پذیرد.

بازگشت زائرین از استان ایلام زمانی می تواند یک لطف به حساب آید که در کنار آثار معنوی پذیرایی از زائرین و مواهب اقتصادی ناشی از آن برای استان ،ثلمه ای به مردم وارد نشود .

 بزرگان دین و مذهب همواره سلامت جان مسلمان را بر بسیاری از مستحبات ترجیح داده اند و این از نگاه مترقی اسلام و فقه شیعه به اهمیت جان مومن نشات می گیرد که این مهم باید در تصمیم گیری های لحاظ شود./ع

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار