مدیر جهاد کشاورزی دره شهر:
مدیر جهاد کشاورزی دره شهر گفت: یک هزار و ۵۰۰ متر سایبان برای اولین بار در استان بر روی مزارع این شهرستان نصب شده است.
کد خبر: ۹۹۳۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵ 15 September 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ طیار فیلی بیان داشت: این سایبان ها بر روی مزارع صیفی و سبزی این شهرستان به منظور تعدیل گرمای هوا قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: این سایبان ها از جنس توری فید بوده و مزارع و درختان را از گرمای آسیب زای تابستان، تگرگ، بارش شدید، باد و یا گرد و غبار محفوظ می کند.

مدیر جهاد کشاورزی دره شهر ادامه داد: گرما یا سرما باعث ایجاد اختلال در فرآیند فتوسنتز و عملکرد گیاه شده که ایجاد و نصب سایبان موجب تعدیل در شدت گرما یا سرما می شود.

فیلی افزود: این سایبان ها برخلاف گلخانه ها نیاز به کنترل دما، صرف انرژی برق، تهویه و سایر امکانات و تجهیزات ندارد و برخلاف گلخانه، مزرعه محصور نیست، بلکه هوا آزادانه در اطراف مزرعه جریان دارد.

وی در خصوص مزایای نصب سایبان توضیح داد: علاوه بر حفاظت گیاه و محصول مزرعه از سرما یا گرما و دیگر پدیده های جوی، باعث کنترل و دفع آفات، مانع هجوم حشرات یا پرندگان و نیز کاهش تبخیر آب نیز می شود.

فیلی درباره محصول این مزارع نیز یادآور شد: محصول این مزارع زودرس با حفظ کیفیت است و همچنین مقدار ثمردهی این مزارع سه برابر دیگر مزرعه ها است.

وی افزود: به عنوان مثال در مزارع خیار فاقد سایبان میزان محصول نهایی بین ۲۵ تا ۳۰ تن است در حالیکه یک مزرعه خیار دارای سایبان ۹۰ تن محصول می دهد./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار