حامعه نخبگان استان بعنوان پیشران پیشرفت می توانند با اولویت قرار دادن توسعه ،تمرکز بر بالفعل سازی ظرفیت ها ، عبور از نگاههای مسموم سنتی وطایفه ای و چشم بستن بر تعصبات کور مدیریت بومی وتسری آن به دیگر لایه های جامعه ،بالفعل سازی ظرفیت های ارزشمند استان را رقم زنند .
کد خبر: ۹۹۳۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰ 13 September 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::پس از تغییرات مدیریتی شکل گرفته در راس هرم اجرایی کشور که متعاقب انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال جاری حادث شد ،براساس یک عرف سیاسی رایج در مدیریت کشور ،شکل گیری  تغییرات در مدیریت میانی، یعنی استانداران، نه به عنوان یک مطالبه در سطح افکار عمومی ،بلکه به انتظاری در لایه نخبگان جامعه تبدیل شده است .

برهمین اساس با تشکیل هسته مدیریتی کشور در سطح هیات دولت وتعیین وزرا ،بازار گمانه زنی ها و تحلیل وتفسیرها در خصوص انتصاب استاندار حسابی داغ شده است ،گمانه زنی هایی که از یک سو محصول خبرسازی بخشی از جویندگان نام ونشان و در سویی نیز ناشی از مطرح شدن نام افرادی برای در اختیار گرفتن سکان مدیریت اجرایی در سطح استان هاست .

از اینرو حتی زمانی که رییس دولت هنوز برای معرفی وزرای کابینه به جمعبندی لازم نرسیده بود ،در استانی همچون ایلام به دلیل بافت سیاسی واجتماعی منحصر به فرد خود و متاثر از فعالیت های انتخاباتی و تغییر در بدنه سیاسی کشور ، مطرح شدن نام افرادی برای قرار گرفتن در راس مدیریت اجرایی وسیاسی استان را شاهد بودیم .

هرچند تاکنون از سوی مراجع اصلی تعیین استانداران یعنی وزارت کشور و سایر ارکان رسمی قدرت در استان وکشور موضعی رسمی در این خصوص شاهد نبوده ایم ،اما هر روز مجادلات وتحلیل وتفسیرهای متعددی را از این جنس در سطح فضای مجازی ورسانه ای استان به نظاره می نشینیم.

برکسی پوشیده نیست که استان کوچک ایلام با وجود برخورداری از مواهب و ظرفیت های توسعه ای، بدلیل تاثیر پذیری از برخی نگاههای ضد توسعه ای هنوز نتوانسته است آنچنان باید وشاید با بالفعل سازی ظرفیت های بالقوه اش از گردنه توسعه نیافتگی عبور نماید .

بدون شک تا قشر تحصیل کرده وجامعه نخبگان استان نتواند خود را از دام نگاههای ضد توسعه ای از جنس مدیریت تعصبات کور طایفه ای وقبیله ای داخلی  و از سویی از زیر سایه سنگین مدیریت بومی وغیر بومی استانی رهایی بخشد ،باید گفت تیرها برای توسعه استان به هدف نخواهد خورد.

هرچند معتقدیم که بدلیل تعدد وتکثر ظرفیت های بزرگ مدیریتی درون استان ،می توان با اجماع بر سر نیرویی توانمند ،با تجربه وبرخوردار از مولفه های برجسته مدیریتی به دلیل شناخت کامل از ظرفیت ها و جغرافیای استان به هموار شدن مسیر برای اجرایی شدن طرح های توسعه ای امیدوارتر بود ،اما از سویی نیز نمی توان با وجود تکثر راهها برای علاج بیماری مزمن قرار گرفته در مسیر توسعه استان ،درمان را صرفا در مدیریت بومی جستجو کرد.

اما بررسی چرایی فاصله توسعه ای استان پر ظرفیت ایلام  با دیگر استان های توسعه یافته نشان می دهد در کنار سایر مولفه های اثرگذار بر روند رشد وتوسعه این مناطق ،نوع نگاهها ،برداشت ها و سوگیری جامعه نخبگان و همچنین افکارعمومی نسبت به مدیریت سیستم ها از تاثیر گذاری فزآینده ای بر سرعت توسعه این مناطق نقش آفرینی می کند.نگاههایی از جنس مدیریت قومی ،قبیله ای و تفوق نگاه مدیریت بومی ولو ضعیف و ناکارآمد بر نگاه غیر بومی با وجود کارآمدی وتاثیر گذاری عمیق بر توسعه همه جانبه درمناطق با بافت عشیر ه ای و طایفه ای !

این نکته را نباید از قلم انداخت که  با وجود اختلاف عمیق بر سر مدیر گزینی در استان چند طایفه ای ایلام و تاثیر گذاری و نقش آفرینی گزاره هایی از جنس برتری جویی های طایفه ای وایلی ،سهم خواهی های انتخاباتی و انتظارات سیاسی و مع الاسف برخی تعصبات کور ،حسادت ها و عدم هم گرایی ارکان قدرت و اثر گذار استان ،اجماع بر سر گزینه بومی برای مدیریت استان دور از دسترس است. (جهد آشکار وپنهان جریانات خاص طومار نویس برای اثر گذاری بر عدم قرار گرفتن یکی از ظرفیتهای مدیریتی استان در جایگاه معاون رییس جمهور را باید در همین راستا تعبیر وتفسیر کرد )

برهمین اساس ضرورت دارد جامعه نخبگان استان با تمرکز بر این مقوله که در قرن جدید و به موازات پیشرفت تکنولوژی و تغییر سریع ابزارها برای مدیریت بهینه ،نگاه وفرهنگ به این مهم  نیز باید به روز رسانی شود ،چرا که گره زدن مدیریت استان به موضوع پیش پا افتاده ومنسوخ مدیریت طایفه ای و بومی ،صرفا توسعه را به محاق خواهد برد.

حامعه نخبگان استان بعنوان پیشران پیشرفت می توانند با اولویت قرار دادن توسعه ،تمرکز بر بالفعل سازی ظرفیت ها ، عبور از نگاههای مسموم سنتی وطایفه ای و چشم بستن بر تعصبات کور مدیریت بومی و تسری آن به دیگر لایه های جامعه ،بالفعل سازی ظرفیت های ارزشمند استان را رقم زنند .

البته یادآوری این نکته چندان هم بدنیست که به اندازه هلهه برای قرار گرفتن فرزندان شایسته ایلام در مصادر مدیریتی ارشد دیگر استان ها ، از متورم شدن رگ های گردنمان بخاطر حضور ظرفیت های انسانی هم وطن غیر هم استانی در مصادر مدیریت استان جلوگیری شود .

این نکته را هم نباید از یاد برد که توسعه هزینه دارد ویکی از این هزینه ها عبور از تعصبات قومی و ایلی و البته آمادگی برای برخورد ترکش نگاههای  متعصبانه به خاطر طرح این موضوع در آستانه تغییرات مدیریتی در استان از سوی نخبگان استان است !

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Poland
|
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
به نظر من استاندار ايلام هر کسی باشد خیلی مهم نیست! قبلاً اعلایی با سابقه گل و گچ کاری هم استاندار ايلام بود و آب از آب تکان نخورد! یا حتی دشتکی هم مدتی استاندار ايلام بود!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار