الجزیره گزارش داد اف‌بی‌آی نخستین بخش از اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر را که از حالت محرمانه خارج شده است، منتشر کرد.
کد خبر: ۹۹۳۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ 12 September 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی گزارش داد اف بی آی نخستین بخش از اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر را که از حالت محرمانه خارج شده است منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با امضای یک دستور اجرایی سبب انتشار این اسناد شد.

به نظر می‌رسد آنچه در اسناد قبلی منتشر شده و مربوط به تحقیقات مخفی (Operation Encore) حمله ۱۱ سپتامبر و نقش عربستان در این واقعه می باشد، به شدت تغییر و ویرایش شده است.

در تحقیقات گذشته آمده بود که عربستان شرایط را برای هواپیما ربایان فراهم ساخته است.

این سند به کمک‌های لجستیک مربوط می‌شود که به دو هواپیماربا داده شده است. در این سند جزئیات مربوط به تماس‌های هواپیماربایان با همدستان سعودیشان در آمریکا منتشر شده، اما اثبات اینکه مقامات سعودی در این توطئه همدست بوده اند یا نه ارائه نشده است.

سند مذکور شانزده صفحه‌ای و خلاصه‌ای از بازجویی اف بی آی از یک مرد در سال ۲۰۱۵ است که با اتباع سعودی در آمریکا در تماس بوده است که به اولین هواپیماربایان وارد شده به آمریکا قبل از حملات کمک کرده اند.

ریاض همیشه دست داشتن در این حملات را رد کرده است. حتی سفارت سعودی در واشنگتن از انتشار کامل اسناد به منظور ”پایان یافتن اتهامات بی پایه واساس علیه پادشاهی برای همیشه“ حمایت کرده است.

اما بستگان قربانیان انتشار این سند را گام مهمی در جهت ارتباط دادن حملات به عربستان سعودی می‌دانند. جیم کریندلر یکی از وکلای خانواده‌ها در بیانیه‌ای گفت یافته‌ها و نتیجه گیری‌ها در این تحقیق اف بی آی به بحث و استدلال‌های ما در خصوص مسئولیت ریاض در حملات یازده سپتامبر اعتبار می‌دهد. این سند همراه با شواهد عمومی جمع آوری شده تاکنون ثابت می‌کند که القاعده چگونه با حمایت عربستان داخل خاک آمریکا فعالیت می‌کرده است.

وی افزود: این شامل تماس‌های بین مقامات سعودی و تماس‌ها با ماموران القاعده و همچنین ملاقات‌ها با هواپیماربایان و کمک به این عناصر برای مستقر شدن و پیدا کردن مدارس آموزش پرواز است.

خبر نگار سی بی اس، نیز در توییتی در این باره نوشت: «شنبه شب اف بی آی پرونده‌هایی را از تحقیقات مخفی درباره عواملی که نقش پشتیبان را برای هواپیما ربایندگان در واقعه ۱۱ سپتامبر داشتند، منتشر کرد. و نقش تسهیل کننده القاعده برای اسامه بن لادن ، شیخ کور و دیگران کشف شد.»

خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر همچنان خواهان دریافت اطلاعاتی در این باره هستند که چه عاملی سبب انجام این حملات شد. آن‌ها بر این باورند این اسناد نشان می‌دهد عربستان سعودی در این حملات نقش داشته است، ادعایی که این پادشاهی آن را رد می‌کند.

حملات ۱۱ سپتامبر منجر به مرگ ۳ هزار نفر شد و از بین ۱۹ هواپیماربای این حادثه، ۱۵ نفر تابعیت سعودی داشتند که دو برج تجاری در منطقه منهتن نیویورک را از بین بردند.

اف بی آی نخستین بخش از اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر را منتشر کرد

اف بی آی نخستین بخش از اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر را منتشر کرد

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار