دستگاه نظارتی ورود کند :
با وجود تحلفات محرز که در ذیل به صورت تلویحی به آنها اشاره شده است ،ورود مدیرکل به تایید صلاحیت افرادی که می توانند چالشی جدی برای نظام مهندسی ایجاد نماید مصداق حرکت در دالان تعارض منافع است ،تعارضی از از جنس دارار بودن و یاعضویت در چندین شرکت ژئوتکنیک وهمزمان عضویت در هیات مدیره نظام مهندسی و شورای انتظامی !!
کد خبر: ۹۹۱۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲ 07 September 2021

تابناک ایلام::این روزها با بررسی دقیق وضعیت معماری شهرها ،طرح های عمرانی ،زیرساختی ،ساحتمان های اداری ومسکونی ،راهها وابنیه ها می توان به ضعف اساسی معماری با اشکال گوناگون در آنها پی برد . ساختمان هایی که با کمترین تکانه زمین فرو ریخته و دار وندار مردم را به فنا می دهند .

راههایی که بدلیل عدم رعایت استاندارد راه سازی از زیر سازی وبیس گرفته تا آسفالت در کمترین زمان ممکن کارآیی خود را از دست می دهند و ساختمان های اداری وابنیه هایی که بدلیل عدم بکارگیری مواد استانداردورعایت اصول فنی عمر مفید خود را از دست داده وهزینه های فراوانی به منافع عمومی تحمیل می کنند.

ساختمان های شهری که بدلیل عدم رعایت تراکم و اخلاق حرفه ای ،قارچ گونه از نقاط مختلف شهرهای کوچک سر بیرون آورده و چهره ای کریه از معماری غیر اخلاقی وغیر حرفه ای را در شهرها به نمایش گذاشته اند .و طرح های عمرانی وزیر ساختی که به علت بی دقتی های فنی و منفعت طلبی پیمانکاران، هرگز نتوانستند به خوبی در خدمت رفاه وتامین نیازهای جامعه قرار بگیرند.

اینها فقط بخش هایی از ضعف های کارکردی عمران شهری وروستایی کشور است که بدلیل ضعف ناشی از عدم نظارت ،بی دقتی ،تعارض منافع ،عدم رعایت اخلاق حرفه ای و یا ضعف علمی سیستم نظارت بر ساخت وسازها ظهور وبروز کرده اند  . 

اینجاست باید گفت زیر بنای یک شهر وروستای قوی ،مستحکم با زیر ساختها وابنیه های محکمتر را نظارت درست واصولی وبدون اغماض دستگاه نظارت بر ساحتمان سازی و طرح های عمرانی ،یعنی "سازمان نظام مهندسی " ودستگاههای ناظر بر این سازمان، همچون شورای انتظامی سازمان های نظام مهندسی می سازد.

این مقدمه را ذکر نمودیم که منطبق است با یک اتفاق و رخدادی در حوزه ساختمان و نظام مهندسی استان ایلام . چرا که این روزها خبر می رسد که دستگاه بررسی صلاحیت کاندیدهای عضویت در سازمان نظام مهندسی به درستی و با ایمان به ضرورت یک نظارت قوی با چاشنی اخلاق حرفه ای بر طرح های عمرانی ،صلاحیت تمامی نامزدهای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان ایلام را احراز نکرده است .

این عدم احراز صلاحیت های از سوی دستگاه مسئول را می توان گامی اخلاق با رعایت اخلاق حرفه ای در راستای پاسداشت سلامت حرفه ای این سازمان مهم با اثرگذاری بالا قلمداد کرد . چرا که سازمان نظام مهندسی این سالها حامل رخدادها واقدامات غیر حرفه ای بوده  که سود  ناشی از برخی رفتارهای منفعت طلبانه آن به جیب اعضا و دود آن به چشم مردم ومنافع عمومی وارد شده است .

حال که خبر می رسد دستگاه نظارتی احراز کننده صلاحیت اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی مسیر درستی را برای اجرای  اصول اخلاق حرفه ای از سوی اعضای هیات مدیره انتخاب کرده و در بررسی صلاحیت ها مر اخلاق وقانون و انصاف را مدنظر قرار داده است ،زمزمه تایید صلاحیت افراد احراز نشده از سوی مدیرکل راه وشهر سازی استان ایلام سیگنال های نگران کننده ای به بیرون منتشر می کند.

شنیده ها حاکیست با علم به تخلفات محرز صورت گرفته در سازمان نظام مهندسی و شورای انتظامی که به اشکال گوناگون در سپهر نظارت عمرانی شهر هویداست ،اما جناب مدیرکل بنا دارند با چشم بستن بر این تخلفات و رای دستگاه نظارت بر تایید صلاحیت نامزدها ،با استفاده از اختیارات قانونی خود رد صلاحیت شده ها را تایید نمایند تا کورسوی امید برای بهبود شرایط ،نظارت کیفی و حذف نگاههای رانتیر و منفعت طلبانه به این سازمان حساس نظارت فنی را خاموش نماید .

با وجود تحلفات محرز که در انتهای مطلب به صورت تلویحی به آنها اشاره شده است ،ورود مدیرکل به تایید صلاحیت افرادی که می توانند چالشهای جدی برای نظام مهندسی ایجاد نموده وبستر سوء استفاده مالی ،منفعت طلبی و از سویی فرمالیته شدن نظارت های فنی و بستر سازی برای تامین منافع افراد خاص،مصداق حرکت در دالان تعارض منافع تعبیر می شود ،تعارضی از جنس دارا بودن و یاعضویت در چندین شرکت ژئوتکنیک وهمزمان عضویت در هیات مدیره نظام مهندسی و شورای انتظامی ! براستی که این تعارض منافع مفهومی روشن وسلیس از بکارگیری اصطلاح استفاده از  دستمال کثیف برای پاک کردن شیشه است !

از دستگاه نظارتی استان انتظار می رود با ملحوظ دانستن تخلفات ذیل از سوی برخی اعضای هیات مدیره ونامزدهای احراز صلاحیت نشده که بدلیل تعارض منافع پدیدار شده ،مانع از بستر سازی استمرار این تخلفات از سوی مدیر کل شوند !

عدم رعایت دستورالعمل تعارض منافع و نظام نامه اخلاق مهندسی 

عدم برخورد با متحلفان و جلوگیری از شکل گیری تخلف از اجرای دستوالعمل های مربوطه 

ترسیم نقشه های مجدد از سوی نظام مهندسی وایجاد رابطه مالی با خروجی احداث ساختمان های غیر فنی وغیر مرتبط با دستوالعمل های شهرسازی 

عدم رعایت صلاحیت وپایه در انجام مطالعات و صدور آرای غیر مسئولاته وعدم رعایت اصل بی طرفی 

حضور همزمان در کمیسیون کنترل تقشه ،شورای انتظامی وهیات مدیره شرکت های متعدد

عدم رسیدگی به شکایات واصله از سوی اعضا بر علیه دوستان وآشنایان خود 

عدم رعایت تعداد کارهای واگذار شده طبق دستورالعمل به شرکت های ژئوتکنیک

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار