علی اکبر بسطامی عنوان کرد؛
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: ما دنبال استاندار امنیتی برای استان نیستیم و استاندار آینده ایلام باید دارای سبقه اقتصادی، اجتماعی با پیوست فرهنگی باشد.
کد خبر: ۹۹۰۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸ 01 September 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، یکی از موضوعات مهمی که بیشتر وقت کنشگران سیاسی و اجتماعی استان را به خود اختصاص داده ،انتخاب استاندار بعنوان نماینده عالی دولت در استان است .

از آنجائیکه استاندار پیشانی دولت در استان و در مقیاسی کوچکتر رئیس جمهور کوچک استان قلمداد می شود ،این موضوع در نزد کنش گران اهمیت و نقش مهمی یافته است.

استانداری که در کنار همسویی با دولت، از مولفه هایی همچون تخصص، تجربه و کارآمدی برخوردار باشد به یقین  می تواند در ادامه راه استانداران ادوار، بدون ایجاد وقفه ،مسیر توسعه استان را دنبال کند .

از سویی نیز نگاه تک بعدی به مقوله انتخاب استاندار، یعنی همسویی صرف با سیاست های دولت مستقر ،بدون اهتمام به دیگر مولفه ها نه تنها خسران منافع استان را به دنبال خواهد داشت ،بلکه می تواند اهداف و برنامه های دولت را نیز به ناکامی بکشاند.

از این‌رو اهتمام تصمیم سازان به مقوله انتخاب استاندار با نگاه چند وجهی و تکثر معیارها می تواند مطلوب استان محروم اما سرشار از ظرفیت استان ایلام باشد، از سویی می تواند فراهم کننده زمینه تحقق وعده ها وشعارهای دولت در حوزه های گوناگون شود.

از آنجائیکه وزیر کشور دارای سبقه امنیتی است ،در گمانه زنی ها و مباحثه های مجازی پیرامون انتخاب استانداران ،تصور بسیاری حول همین سبقه وزیر کشور تصویری از آینده مدیریت ارشد اجرایی استان را ترسیم کرده و با تخمین استاندار آینده ایلام را از بین نیروهای امینتی ،حتی نام برخی از آنان را نیز در تحلیل ها وخیرهای مجازی مطرح می کنند .

اما سخنان امروز نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی در جمع اعضای خانه مطبوعات استان مسیر دیگری را برای انتخاب سکاندار مدیریت اجرایی استان ترسیم کرد.

به این معنا که با اعلام نظر نمایندگان استان بعنوان مرجع اصلی گزینش و انتصاب استاندار، یقینا استاندار جدید ایلام از بین گزینه های دارای سابقه مدیریتی در وزارت کشور با نگاه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی خواهد بود .

چرا که علی اکبر بسطامی در این خصوص موضوع را به درستی مطرح کرد وگفت : به یمن بیداری و تلاش نیروهای امنیتی با وجود مرز 430کیلومتری با کشور همسایه ودرگیر نزاع های داخلی مرزهای استان یکی از امن ترین مرزهای کشور به حساب می آیند ،لذا مشکل امروز استان ما امنیتی نیست.

وی ادامه داد :بنابراین برای تعیین مدیر آینده اجرایی استان در دولت جدید ما دنبال استاندار امنیتی برای استان نیستیم ،باتوجه به اینکه به تبعه دیگر نقاط کشور، مشکل اصلی استان ما از جنس مشکلات اقتصادی ومعیشتی است ،بنابراین استاندار آینده ایلام باید دارای سبقه اقتصادی، اجتماعی با پیوست فرهنگی باشد وما در ترسیم چارچوب تعیین استاندار آینده ،این موضوع را به عنوان یک فاکتور مهم به تصمیم گیران منتقل کرده ایم.

ضمن تکریم جایگاه و شان نیروهای پرتلاش امنیتی ،با توجه به اینکه موضوع و مشکل اول استان و کشور ما مساله اقتصاد و مسائل اجتماعی و فرهنگی است، سنخ مدیران آتی استان ها نیز به تناسب این نیاز باید اقتصادی و اجتماعی باشد .بدیهی است که منشاء بسیاری از آسیب های امنیتی امروز کشور ما مصائب مالی ،مشکلات اقتصادی و معیشتی وبیکاری است که ذاتا به شکل گیری گره های امنیتی منجر خواهد شد .

چنانچه تصمیم گیران حوزه مدیریتی در سطح کلان با اهم ومهم نمودن مسائل و اولویت بندی درست مشائل کشور ،مدیرانی جهادی ،با تجربه و آشنا با مسائل اقتصادی ،اجتماعی و عمرانی در سطح مدیریت میانی بگمارند ،این ظرفیت های انسانی می توانند از طریق بالفعل سازی مزیت های اقتصادی هر استان ،زمینه اشتغال بیکاران ورفع دغدغه های اقتصادی بعنوان زمینه ساز مسائل امنیتی را فراهم آورند ،موضوعی که به خودی خود استان ها را از نصب مدیران امنیتی بی نیاز خواهد کرد.

بدون شک نگاه نماینده مردم ایلام به نیاز امروز استان و انتخاب مدیریت ارشد استان متناسب با نیاز جاری می تواند استان را در مسیر رشد و تعالی قرار داده و با بهره گیری استان از مدیریت توسعه گرا با سبقه مدیریتی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سنگ بنای توسعه استان در دوره مدیریت جدید کشور درست و منطقی و منطبق با نیازهای روز استان گذاشته شود و خواست قاطبه مردم استان نیز چیزی غیر از این نخواهد بود.

تحقق این امر مهم به همر افزایی و هم گرایی سه نماینده استان ،نماینده ولی فقیه ،فعالین رسانه ای و سیاسی منوط است،چنانچه آنان با درک درست ومنطقی از شرایط جاری استان ،بی توجه به فشارها ولابی های قدرت وسهم خواهی های ایلی و سیاسی ،همین مسیر درست و عقلانی علی اکبر بسطامی را دنبال کنند در کوتاه مدت می توان آثار ارزشمند چنین تفکری در عرصه مدیریتی استان را لمس کرد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار