مدیرکل بازرسی استان ایلام؛
مدیرکل بازرسی استان گفت: به دلیل حساسیت برخی دستگاه ها و تجهیزات بیمارستاتی و ارتباط تنگاتنگ برخی از آن ها با جان بیماران بخصوص در زمان جراحی ها که چند ثانیه قطع برق احتمال فوت و آسیب بیماران یا خسارت به دستگاه ها ناشی از قطعی برق یا نوسانات غیر متعارف برق تولیدی مولدهای اضطراری برای برخی دستگاه های بسیار حساس وجود دارد، لذا باید در اولین قدم از هر گونه قطع برق بیمارستان ها جلوگیریزشود
کد خبر: ۹۸۷۸۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵ 22 August 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛ اصلانی با اشاره به وظایف قانونی سازمان بازرسی، در پیگیری مطالبات مردمی اظهار داشت: نگرش بازرسی کل، اولویت قایل شدن نظارتهای اصلاحی است و به دنبال راهی هستیم که دستگاهها به سمت اهداف و رسالت و مأموریتهای سازمانی خودشان بهتر از گذشته قدم بردارند

وی افزود: ما به اقتضای وظیفه ذاتی سازمان، گاهی اوقات ناچار می شویم، با توجه به یکسری وظایف و اختیاراتی که داریم به جهت رفع مشکلات عمومی، برخوردهای قانونی را انجام دهیم تا بتوانیم در پیشگاه خداوند و مردم سربلند باشیم.

مهدی اصلانی تصریح کرد: شما مجری قانون هستید و ما ناظر بر قانون، آنچه ما و شما را پیوند می زند و کنار هم قرار می دهد قانون است نه سلایق شخصی و گروهی.

وی با اشاره به اینکه نحوه برنامه ریزی و مدیریت هوشمندانه و جریان امور و فعالیت دستگاهها را رصد کنیم، اظهار داشت : باید از نظر نخبگان، کارشناسان و مراجعه کنندگان استفاده شود تا بتوانیم قدمهای بهتری را برداشت و سطح رضایتمندی را افزایش داد این مقوله از جهت نظارت بر حسن جریان امور که در قانون اساسی هم به عنوان وظیفه سازمان بازرسی کل کشور تأکید شده، به عنوان وظیفه سازمانی پیگیری می شود.

وی افزود: ما دنبال آن هستیم که آیا جریان امور در دستگاه اداری در مسیر درست پیش می رود؟ آیا خروجی فعالیت دستگاه ایجاد رضایتمندی عمومی است یا نارضایتی؟ آیا دستگاه سطح رضایت عمومی را نسبت به نظام جمهوری اسلامی و دولت افزایش می دهد یا دارد دشمن تراشی می کند؟ اینها برای ما بسیار مهم است که آیا جریان امور در دستگاه اجرایی، بر حسن جریان است یا دارای سوءجریان است؟

اصلانی تصریح کرد: رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم دستور اکید داده اند که بایستی عوامل ایجاد اخلال یا معطلی در ارایه خدمات به مردم شناسایی و برخورد شود و لذا هر زمان هر موضوعی که مشکلات عمده و نارضایتی عمومی ایجاد کند، رصد می شود و درصدد هستیم در راستای ارائه خدمات بهتر به مردم، کاهش نارضایتی، عوامل انسانی و یا علل فرآیندی و سیستمی که باعث اخلال در ارائه خدمات به مردم می شود، با کمک خود دستگاه ها شناسایی و برطرف کنیم.

مدیر کل بازرسی استان اظهار داشت: همه ما در کنار هم هستیم برای اینکه مسیر خدمتگزاری را بهتر پیش ببریم و بازرسی کل استان هم سعی می کند یک نقش پدرانه هدایتی و دلسوزانه را دنبال کند و اگر نقدی هم می کند و ایرادی می گیرد به لحاظ اقتضا وظیفه سازمانی است و به لحاظ اینکه می خواهد اصلاح انجام بگیرد.

اصلانی ابراز داشت: بنای ما بر ترجیح اصل امر به معروف ها و توجه دادن دستگاه ها به وظایفشان است، اولویت بر توصیه به سمت خوبی و معروف ها می باشد و اگر منکری هم محرز شد، ناچاریم حسب وظیفه، نهی از منکر کنیم و این هم اقتضای شغل ماست و ان شاءالله در کنار هم بتوانیم بخوبی این بار امانت مسولیتی که به دوش ما نهاده شده را به سر منزل مقصود برسانیم.

وی در ادامه گفت: بعضی دستگاهها به لحاظ اینکه خدمات مستقیم و لحظه ای و مستمر را به مردم ارائه می دهند، اگر کوچکترین نقصی در ارائه خدماتشان بوجود بیاید، به شدت در معرض نقد دیگران قرار می گیرند و البته این موضوع می تواند هم فرصت باشد و هم تهدید، از این بابت اگر یک لحظه از ارائه خدمات غفلت کنید همه متوجه اهمیت و ضرورت فعالیت شما می شوند که چقدر این مجموعه در زندگی روزمره تاثیرگذار است و همه فعالیتهای ما وابسته به برق است .

وی یادآور شد: اگر هم با نگاه بی توجهی باشد، می تواند یک تهدید علیه خود سیستم و دولت شود، اینها را بازرسی کل در کنار هم می بیند، شرکتها و دستگاههایی که بیشترین خدمت را به مردم می دهند، خودبخود بیشترین انتقاد را هم دارند، مجموعه ای که مستقیم و مستمر با مردم در ارتباط است، قطعا مورد انتقاد و اعتراض بیشتری قرار می گیرد، این برای ما به عنوان یک اصل پذیرفته شده است.

مدیرکل بازرسی ایلام عنوان داشت: خداوند لطف کرده و شما را در مجموعه ای قرار داده است که بیشترین ارتباط را با حوائج مردم دارید که این خودش یک نعمت است، شرکت در موقعیتی است که به مردم خدمات می دهد و باید قدر این جایگاه را بدانید.

وی با توجه با قطعی های مکرر برق و مشکلاتی که برای مردم بوجود آمده است، ابراز داشت: شکایات و اعتراضات مردمی در این روزها بسیار زیاد است. باید با بحث و گفتگوهای کارشناسی، دنبال این باشیم که مشکلات را کمتر کنیم حتی اگر یک قدم هم شده، باید برداریم.

مدیرکل بازرسی استان در بخشی دیگر از سخنانش به مدیریت بحران در استان هم اشاره کرد و بیان داشت: در قانون پیش بینی شده که مدیریت بحران استانداری متناظر با هر موضوعی که جنبه چالش و بحران را پيدا می کند، با کمک دستگاه مربوطه، مثلا در حوزه برق که شرکت توزیع برق استان، مسول است، باید همه راه حلها را پیش بینی کنید و هر روش و راهکاری که باعث کاهش مصرف برق و روش های جایگزین را قبل از دچار بحران شدن، شناسایی و ترویج و اطلاع رسانی کنید و البته وحدت فرماندهی و هماهنگی ها در این خصوص با مدیریت بحران استانداری است.

مهدی اصلانی افزود: ما هر موضوعی را که فکر می کنیم از اتلاف برق جلوگیری می کند، آن را پیگیری کنیم، ما بیشتر دنبال این مسئله هستیم که کار انجام شود نه اینکه فقط صحبت کنیم، بخشی از مشکلات به نحوه عملکرد و همکاری سایر دستگاهها برمی گردد که باید بقیه دستگاهها را پای کار آورد و اگر مشکلی پیش آمده، همه باید کمک کنیم، شرکت توزیع برق استان، مسئول کمبود تولید برق نیست. باید تدابیر و چاره اندیشی لازم بر اساس پیش بینی مصارف آتی و وضعیت زیرساخت ها و نیروگاه های تولید برق توسط متولیان کشوری در سالیان گذشته صورت می گرفت تا دچار قطعی برق نمی شدیم.

بازرس کل استان در ادامه از مرکز دیسپاچینگ یا مرکز هماهنگی و کنترل توزیع برق استان و دو بیمارستان طالقانی و امام خمینی ره بازدید نمودند و در جریان امور مربوط به چگونگی توزیع برق و نحوه اعمال خاموشی های با برنامه یا بدون برنامه قبلی و دستوری ناشی از اوج پیک مصرف خارج از حد مجاز و مشکلات قطعی برق در دو بیمارستان بحث تبادل نظر شد و در نهایت نشستی با حضور مدیرعامل و معاونان شرکت توزیع برق و یکی از مدیران و کارشناس فنی ساختمان دانشگاه علوم پزشکی و هیات بازرسی برگزار نمودند.

بازرس کل استان پس از مباحث کارشناسی نشست پایانی در شرکت توزیع برق، به مشکلات فراوان به وجود آمده در قطعی برق از جمله شکایت های متعدد مردمی مبنی بر خراب شدن و سوختن وسایل برقی آنها و پاسخگو نبودن شرکت برق بابت پرداخت از طریق بیمه طرف قرارداد اشاره کرده و بر لزوم پیگیری و ارائه پاسخ شفاف و مستند با رویکرد رفع مشکلات عمومی به جای احاله به پیمانکار طرف قرارداد تاکید کردند.

ایشان در ادامه سخنان خود به بحث مدیریت مصرف برق و توجه ویژه به عدم اعمال خاموشی ها و ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای قطع نشدن برق یا روش جایگزین تامین فوری و اضطراری برق در مراکز حساس و حیاتی مانند بیمارستان ها و مسولیت های مدنی ناشی از هر گونه خسارت های ناشی از قطعی برق اشاره کرد و گفتند به دلیل دوسویه یا عدم تامین برق از دو فیدر در بیمارستان ها، با قطع نشدن برق بیمارستان، همه مشترکین اطراف آن بیمارستان نیز از عدم قطعی برق بهره مند می شود و این امر باعث ناعدالتی در قطعی برق این گونه مشترکان می شود و لذا باید با درخواست بیمارستان و پیگیری مجدانه شرکت توزیع برق برای ایجاد دوسویه یا دو فیدر کردن نحوه تأمین برق بیمارستان ها در کوتاهترین زمان اقدام شود .

وی افزود:به دلیل حساسیت برخی دستگاه ها و تجهیزات بیمارستاتی و ارتباط تنگاتنگ برخی از آن ها با جان بیماران بخصوص در زمان جراحی ها که چند ثانیه قطع برق احتمال فوت و آسیب بیماران یا خسارت به دستگاه ها ناشی از قطعی برق یا نوسانات غیر متعارف برق تولیدی مولدهای اضطراری برای برخی دستگاه های بسیار حساس وجود دارد، لذا باید در اولین قدم از هر گونه قطع برق بیمارستان ها جلوگیریزشود .

و اصلانی ادامه داد :پس از آن با بررسی جوانب مختلف فنی و کارشناسی و پزشکی، چاره اندیشی مناسب صورت گیرد و برای تامین برق تاسیسات حساس بیمارستانی، صرفا از طریق برق دوسویه شرکت برق تامین شود و برای سایر بخش های غیر حساس بیمارستانی در مواقع اعمال خاموشی، از طریق استفاده بهینه و فعال سازی چندین دستگاه مولد اضطراری موجود در بیمارستان ها همراه با یو پی اس برای کنترل نوسانات برق اضطراری، به شرکت توزیع برق در جبران کسری برق در زمان اوج مصرف کمک کنند تا کمتر ناچار به اعمال خاموشی سایر مشترکان شوند.

مهدی اصلانی به اشاره به قطعی های مکرر کوتاه مدت چند دقیقه ای برق و آسیب های ناشی از آن اعلام داشت :مدیران برق استان اگرچه اعلام می نمایند که در این موضوع هیچ دخالتی ندارند و مدیریت این موضوع از مرکز مدیریت غرب در کرمانشاه انجام می شود ولیکن باز هم باید شرکت توزیع برق مراتب اعتراض به این نحوه قطعی برق را به آن مرکز با رونوشت به این بازرسی کل اعلام نمایند تا این موضوع از سوی همان مرکز مدیریت شود و هیات بازرسی نیز به طور دقیق این موضوع را بررسی خواهد کرد و به مقامات سازمان بازرسی کل کشور نیز منعکس خواهد شد تا این مساله را دنبال نمایند که آیا واقعا در آن مرکز مدیریت غرب کشور، نمی تواند برنامه ریزی دقیق تر و بهتری برای این نحوه اعمال خاموشی داشته باشد که این قطعی های لحظه ای و کوتاه مدت را نداشته باشیم و از زمینه های بروز خسارت به لوازم برقی مردم جلوگیری شود.

ایشان در ادامه به ضرورت اطلاع رسانی دقیق به مردم برای هدایت کردن ساعات کار برخی مشاغل برای توزیع فعالیت های تجمیعی در زمان پیک یا اوج مصرف برق به ساعات دیگری از شبانه روز پراختند و گفتند که با اطلاع رسانی دقیق به مردم می توان استفاده از وسایل برقی مانند اتو، جارو برقی، لباسشویی و... را به ساعات کم باری شبکه موکول کرد و این کار می تواند به مدیریت بهتر این موضوع کمک کند.

وی گفت: البته باتوجه به شرایط استان ما که 83 درصد مصرف برق ما مربوط به مصرف خانگی می باشد، قطعا باید توجه به تناسب جمعیتی و سهم بالای مشترکان خانگی و جلوگیری از ایجاد سهم خاموشی های بیشتر به مشترکان خانگی این استان در مقایسه با مشترکان خانگی سایر استان ها بخصوص استان های غیرگرمسیر و یا دارای مصارف برق بالاتر ناشی از برخورداری از واحدهای صنعتی بیشتر در رایزنی ها و مکاتبات و پیگیری های مسئولین استانی با مدیران منطقه ای و کشوری دنبال شود و این موضوع باید از طریق همه مسئولین مختلف استان به صورت صدای واحد به تصمیم گیران مرکز اطلاع داده شود تا ان شاءالله در خصوص استان ایلام به صورت ویژه برنامه ریزی نمایند.

وی افزود: در تقسیم و درنظر گرفتن سهم قطعی های برق به دلیل شرایط خاص گرمی هوا در ۷ شهرستان گرمسیر، باید سهم قطعی برق کمتری برای این گونه شهرستان ها گرمسیری درنظر گرفت ولیکن چنانچه در حذف برنامه قطعی برق در این شهرستان ها بدون آنکه از سوی مرکز برای افزایش سهمیه حد مجاز پیک باری یا اوج مصرف اقدام کنند و موجب انتقال برنامه خاموشی از این شهرستان های گرمسیری به سایر شهرستان ها شود، عملا تعداد و مدت خاموشی بیشتری در شهرستانهای غیر گرمسیری اعمال خواهد شد و این موضوع نیازمند بازنگری با در نظرگرفتن سهم قطعی کمتر برای شهرستانهای گرمسیری است تا بتوان برنامه مناسبتر و عادلانه تر در اعمال خاموشی ها داشت و البته بازنگری این موضوع در حیطه تصمیم گیری مقامات اجرایی است.

اصلانی گفت: ما در هر جایی و حوزه ای یا بحران های در پیش رو مردم را درجریان گذاشتیم و سهیم کردیم، موفق تر و بهتر عمل کرده ایم، لذا این امر باید در اولویت کاری مدیران استان باشد.

ایشان با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در کاهش اتلاف از حدود ۲۵ درصد در سال ۱۳۹۳ به حدود ۱۱ درصد در سال جاری، بر ضرورت توجه بیشتر برای روند کاهشی اتلاف برق با شناسایی مصارف سرقتی یا مصارف غیر مجاز در رمز ارزهای دیجیتال و بیت کوین ها در تعامل سازنده با مدیریت مخابرات و یا اتلاف در شبکه و خطوط توزیع، بررسی روش های جلب مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در تولید برق به روش های پنل خورشیدی یا نیروگاههای گازی و حرارتی مانند طرح بلاتکلیف انحرافی تولید برق حدود ۲۰ مگا واتی در مهران، استفاده از روش های نوین تجدید پذیر تولید برق برلی مصارف چراغ های معابر یا چراغ های علائم راهور، شناسایی روزانه مصارف بالا و غیر متعارف مشترکان بخصوص در ساعات اوج باری مصرف که منجر به قطعی برق می شود و بررسی و تحلیل روزانه این گونه مصارف و تطبیق با نوع کارکرد واقعی و کاربری مشترک و امکان جابجایی و تغییر ساعات کار آنها برای مدیریت نمودن پیک مصرف برق، شناسایی و فعال سازی مولدهای برق اضطراری دستگاه های اجرایی حتی برای زمان های غیر خاموشی برای جلوگيري از به اوج رسیدن مصرف برق تاکید کردند و اعلام نمودند طبق گزارش شرکت توزیع برق حدود ۴۵۰ مولد برق اضطراری غیرفعال داریم و نیازمند مدیریت فعالانه برای راه‌اندازی و استفاده صحیح از این تجهیزات در دستگاه های دولتی برای جلوگیری از وقفه در ارائه خدمات این گونه دستگاه ها و کمک بیشتر به شرکت توزیع برق برای برنامه ریزی نحوه مدیریت توزیع و مصرف برق و کاهش برنامه خاموشی ها هستیم .

اصلانی گفت: معمولا مردم مشکلات مرتبط با اخلال در مکالمات تلفن های ثابت و همراه مرتبط با مدیریت مخابرات و یا قطعی آب مرتبط با شرکت آبفا را ناشی از برنامه قطعی برق می دانند درحالی که امکان رفع بعضی از این مشکلات، درصورت توجه جدی به مبحث پدافند غیر عامل و مدیریت بحران از طریق استفاده ازمولدهای برق اضطراری و تجهیزات یو پی اس و یا باطری های موردنیاز در ایستگاه های مخابراتی یا ایستگاه های استخراج یا مخازن ذخیره و توزیع آب مرتفع می شد، لذا شرکت توزیع برق ضمن اطلاع رسانی عمومی در این گونه موارد سایر دستگاهرهای ذی ربط نیز باید با برنامه ریزی و تخصیص اعتبارات موردنیاز برای تسریع در رفع این گونه مشکلات عمومی اقدام نمایند و در واقع شرایط تهدیدی کمبود و قطعی برق را به فرصتی برای توانمندسازی و پیش آمادگی در برابر حوادث غیر مترقبه نمایند.

بازرس کل استان به شرکت توزیع برق استان تأکید نمود: برای شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی توانمند در خصوص تامین قطعات، تعمیر و نگهداری دستگاه های مولد برق اضطراری و معرفی آنان به ادارات همکاری لازم را داشته باشند و آمادگی مشاوره در مباحث مربوط به روش های کاهش یا مصرف بهینه برق و نحوه فعال سازی و استفاده‌ بیشتر از مولدهای برق اضطراری و تجهیزات ذخیره کوتاه مدت برق را به دستگاههای اجرایی استان اطلاع رسانی نمایند و مشخصات مولدهای برق اضطراری بلااستفاده و امکان بهره مندی از ظرفیت آن ها در تولید برق و وارد مدار کردن آن ها را دنبال و دستگاه های موفق و نمونه را به مردم معرفی و دستگاه ها کم کار را به بازرسی کل استان معرفی کنند و تمام اهتمام خود را برای جلوگیری از قطع برق بیمارستانها از جمله بیمارستان آیت الله طالقانی(ره) دارای شرایط خاص مراقبت از مادران و نوزادان و پیگیری دوسویه شدن تامین برق بیمارستان ها بکار گیرد و برای استفاده مناسب‌تر از مولدهای برق اضطراری در بیمارستان ها که در مواردی هم بلا استفاده و غیر فعال بوده و همچنین همکاری با بیمارستان امام خمینی (ره ) در خصوص جابجایی ایستگاه پست برق موجود بر سر راه ورود و خروج بخش ۶۵ تختخوابی و اورژانس جدید درحال راه اندازی برای رفع مشکلاتی عبور و مرور آمبولانس و اتوبوس آمبولانس ها با همکاری ویژه دانشگاه و معاونت عمرانی استانداری را دنبال کنند.

در پایان بازرس کل استان از زحمات و پیگیری های مدیران و کارشناسان شرکت توزیع برق در این شرايط خاص کمبود برق تولیدی که با صبوری درصدد حل مشکلات عمومی هستند، تشکر نموده و ضمن آرزوی توفیقات بیشتر در ماموریت ها بر توجه بیشتر و فراتر از حد معمول وظایف سازمانی با نگرش و روحیه جهادی برای عملیاتی شدن موارد مطروحه و کاهش نارضایتی های عمومی و همکاری و پیگیری های بازرسی کل تأکید نمودند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار