مهدی اصلانی، بازرس کل استان در راستای نظارت بر فرایند تامین، توزیع و تزريق واکسن کرونا از مراکز تزريق واکسن قلاویزان و کوشای شهر ایلام بازدید سرزده و بازرسی میدانی به عمل آورد.
کد خبر: ۹۸۷۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸ 19 August 2021

بازدید بازرس کل استان ایلام از مراکز تجمیعی واکسیناسیون شهر ایلامبازرس کل استان در راستای نظارت بر فرایند تامین، توزیع و تزريق واکسن کرونا از مراکز تزريق واکسن قلاویزان و کوشای شهر ایلام بازدید سرزده و بازرسی میدانی به عمل آورد.

به گزارش تابناک ایلام ؛مهدی اصلانی در جریان مراحل پذیرش، نوبت دهی و تزریق واکسن براساس سند ملی واکسیناسیون و شرایط سنی و همچنین افراد معرفی از سوی ادارات دولتی و خصوصی قرار گرفتند و در خلال بازدید و بررسی‌های صورت گرفته از وضعیت مکانی و تجهیزاتی و سامانه های نرم افزاری موجود در سالن های مراکز واکسیناسیون کرونا و مذاکره و اخذ نظرات مراجعین و مدیران و نیروهای ارائه کننده خدمت، نسبت به موارد زیر اقدام نمود.

وی افزود:باتوجه به شروع نوبت دوم تزريق واکسن برای گروه‌های هدف و لزوم واکسینه نمودن تمامی افراد مشمول در نوبت دوم در موعد مقرر و عدم علت از تاخبر در واکسیناسیون نوبت دوم، می بایست برای ایجاد قابلیت ارسال پیامک از طریق سامانه ثبت اطلاعات دریافت کنندگان واکسن کرونا برای مشمولین فعال اقدام شود.

 اصلانی در ادامه گفت: باید ترتیبی اتخاذ شود تا مدیر شبکه بهداشت شهرستان و مسئولین مربوطه در مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت شهرستان، ملزم به تهیه فهرست افراد و فراخواندن آنها جهت دریافت دوز دوم حدود یک هفته قبل از رسیدن پایان مهلت زمانی نوبت دوم واکسن باشند و هر زمان که از ایشان پرسش کنند، بتوانند پاسخ دهند که چه تعداد افرادی هستند که نوبت دوم واکسن آن ها فرا رسیده و یا مهلت مذکور اتمام یافته ولیکن واکسن دوز دوم را تزريق نکردند.

بازرس کل استان در ادامه در این بازدید به مدیران ذی ربط اعلام داشت:که یکی از مشکلاتی که طی اخبار واصله به هیات بازرسی ارجاع شده، ساختگی بودن و عدم تطابق برخی از پیامک ها با اطلاعات سامانه ثبت نام واکسیناسیون هست که این موارد می بایست مورد توجه و دقت نظر کادر پذیرش در مراکز واکسیناسیون قرار گیرد و بر اساس تطبیق کد یا شناسه پیامکی با ره گیری در سامانه بر ساختگی یا صحت آن پی ببرند.

وی همچنین اشاره کرد: افرادی که طی فهرست معرفی شده‌اند، بایستی بررسی و محرز و سپس برای ثبت در فرم پذیرش اقدام کنند.

 اصلانی افزود: با توجه به‌ اطلاعات دریافتی مبنی بر اینکه تعداد ۴۱۶۵ نفر واکسن اسپوتنیک در نوبت اول و در نوبت دوم تعداد ۳۱۶۵ نفر دریافت کرده اند و محدودیت تعداد واکسن مذکور در استان لذا می طلبد مسئولین امر تدابیر لازم جهت پیگیری تأمین واکسن مذکور در دستور کار قرار دهد و این بازرسی کل نیز از طریق سازمان بازرسی کل کشور برای پیگیری از طریق وزارت موضوع را دنبال خواهد کرد.

بازرس کل استان ادامه داد: این بازرسی کل بارها بر ضرورت واکسیناسیون عمومی و گسترده مردمان ایلام برای اخذ مجوز از وزارت متبوع در جلسات ستاد کرونا تاکید شده و مکاتباتی هم انجام شده و از طریق سازمان بازرسی کل کشور هم پیگیری کرده و خوشبختانه با پیگیری استاندار و ریاست دانشگاه و سایر نهادهای مسول، مجوز واکسیناسیون عمومی همانند استان های شرقی و جنوب شرق برای متولیان با ۱۰ سال جوانتر ( متولدین ۱۳۵۸ به بالا) صادر شده ولیکن متناسب با افزایش حجم مراجعین به مراکز، سهمیه واکسن استان در حد کفایت تأمین نشده و در سامانه ثبت نام برای مشمولین، امکان ثبت نام در مشمولین جدید اضافه شده فراهم نشده و باید دانشگاه پیگیری از وزارت متبوع نماید.

وی افزود:تا امکان ثبت نام که نوبت دهی برای ایشان و امکان مدیریت مراجعات به مراکز واکسیناسیون و هدایت سامانه ای به سمت مراکز و جلوگیری از تجمیع و یا مراجعات بیشتر به یک مرکز جلوگیری و مقدمات افزایش سهمیه استان را فراهم نمایند و این بازرسی کل نیز از طریق سازمان متبوع خود برای پیگیری این موضوع از طریق وزارت بهداشت اقدام خواهد کرد.

وی بر ضرورت افزایش تعداد مراکز واکسیناسیون با همکاری سایر نهادها از جمله جمعیت هلال احمر و واگذار کردن تأمین نیرو و امکانات یک مرکز به جمعیت هلال احمر تحت نظارت دانشگاه همانند مرکز واکسیناسیون راه اندازی شده سپاه تحت نظارت دانشگاه تاکید کردند تا بدین ترتیب بحث عدم تمایل یا نبودن انگیزه لازم به دلیل تداخل مديريت نیروهای هلال احمر در مرکز واکسیناسیون هم منتفی شود و حتی به نوعی رقابت سالم در نحوه ارائه خدمات مراکز مذکور به مراجعان با نظارت دانشگاه هم فراهم خواهد شد.

بازرس کل استان، برآورد صحیح از امکانات و نیروهای موردنیاز جدید برای افزایش آمار واکسیناسیون از قبیل؛ اضافه نمودن واکسیناتورها و گیت های تزريق واکسن و تجهیزاتی از قبیل سیستم رایانه ای و یخچال نگهداری واکسن ها و ‌... را از ضروریات برنامه واکسیناسیون عمومی و گستره در آینده دانست.

ایشان همچنین بر ضرورت توجه به‌ جلوگیری از قطعی برق در مراکز واکسیناسیون از طریق شرکت توزیع برق و تأمین تجهیزات یا مولد تأمین برق اضطراری و UPS و همچنین پیگیری رفع کندی و قطعی اينترنت برای جلوگیری از اخلال در اجرای برنامه واکسیناسیون را ضروری معرفی نمود.

وی در پایان افزود: موارد مذکور به مسئولین امر در دانشگاه علوم پزشکی استان ( معاونت بهداشتی استان و مدیر شبکه بهداشت شهرستان ایلام ) منعکس شده و مقرر شده تا اقدامات لازم درخصوص رفع موارد مذکور به عمل آورند و این بازرسی کل نیز همزمان پیگیری آن قسنت از اموری که مرتبط با وزرات بهداشت می باشد را از طریق سازمان بازرسی و کشور دنبال خواهد کرد و امیدوار است دانشگاه و استانداری نیز پیگیری مجدانه برای این گونه موارد خواهد داشت./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار