شاعر ایلامی بیان کرد: مجموعه شعر کردی عاشورایی «زه‌یتون و مه‌رجان» در سه بخش غزل، مثنوی و نوحه، شامل ۱۱ غزل، ۵ مثنوی و ۱۲ نوحه، در ۸۶ صفحه با حمایت حوزه هنری ایلام و سازمان بسیج مداحان سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام، توسط انتشارات زانا در ۵۰۰ جلد و به قیمت ۲۲ هزار تومان چاپ و منتشر شده است.
کد خبر: ۹۸۷۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰ 19 August 2021

 به گزارش تابناک ایلام؛فرهاد شاهمرادیان مطرح کرد: مجموعه شعر کردی عاشورایی «زه‌یتون و مه‌رجان» در سه بخش غزل، مثنوی و نوحه، شامل ۱۱ غزل، ۵ مثنوی و ۱۲ نوحه، در ۸۶ صفحه با حمایت حوزه هنری ایلام و سازمان بسیج مداحان سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام، توسط انتشارات زانا در ۵۰۰ جلد و به قیمت ۲۲ هزار تومان چاپ و منتشر شده است.


وی افزود: نخستین مجموعه تالیفی شعر کردی عاشورایی در ایلام (پیش از این) مجموعه‌ی دو زبانه (فارسی و کردی) از شعر شاعران آیینی سرای ایلامی با عنوان «شه‌هید ئه‌سر» (شهید اشک) توسط «حبیب‌اله بخشوده» گردآوری و مهرماه ۱۳۹۵ با حمایت حوزه هنری ایلام منتشر و رونمایی شده است.
 
شاهمرادیان بیان کرد: توجه به آیات و روایات، مقاتل معتبر، تاریخ صدر اسلام به ویژه عاشورا، زیارات و ادعیه در سرایش اشعار به صورت جدی مد نظر بوده به طوری که تقریباً تمامی اشعار این مجموعه مستند به قرآن و حدیث و روایات معتبر تاریخی است.

وی گفت: در سال‌های گذشته اکثر نوحه‌ها و اشعار ایمن مجموعه توسط مداحان مشهور استان ایلام اجرا شده، بارها از صدا و سیمای مرکز ایلام و در کانال‌های مجازی پرطرفدار پخش شده و مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است. همچنین بعضی از این نوحه‌ها در سایر مناطق کردنشین ایران و عراق اجرا شده است.
 
شاهمرادیان ادامه داد: در این مجموعه به‌جای توجه صرف به احساس و عاطفه و تأکید بر مظلومیت‌ها و معصومیت‌های سیدالشهداء (ع) و خاندان پاک و یاران باوفایش، به انتقال حسی و عاطفی مفاهیم بلند و متعالی عاشورا، شأن و جایگاه رفیع امام در عالم هستی، مناقب و فضائل خاندان عصمت و طهارت (ع)، تقابل و ستیز همیشگی عدل و ظلم و موضع‌گیری در مقابل دشمنان امام و اسلام توجه شده و در کنار استنادات روایی و تاریخی، ادبیت و شاعرانگی متن نیز فراموش نشده است‌.

«فرهاد شاهمرادیان»، متولد سال ۱۳۵۷ شهرستان ملکشاهی و معاون فرهنگی حوزه هنری استان ایلام است. وی از شاعران توانمند زبان کردی است و تاکنون کتاب‌های اردیبهشت و ماه (مجموعه شعر) بلوط و باروت (آثار منتخب سومین جشنواره خاطره‌نویسی دفاع مقدس استان ایلام)، ملکوت کلمات (خاطرات منتخب دومین جشنواره خاطره‌نویسی دفاع مقدس در استان ایلام)، نوون دووس (مجموعه شعر) ده‌روه‌چ۱ (گزیده شعر کردی ایلام - آثار برگزیده در چهارمین دوره جایزه کتاب سال استان ایلام در سال ۹۹ در بخش ادبیات فارسی) از او منتشر شده است.

شاهمرادیان در نخستین جشنواره ادبی کُردی استان ایلام در بخش شعر کلاسیک برگزیده شد و در دومین دوره جایزه ادبی «باشور» در سال ۹۹ این جایزه را به خود اختصاص داد. بازنویسی و ویراستاری هم از دغدغه‌های اوست. او در بخش ویژه چهارمین سوگواره علمدار کربلا در سال ۹۶ نیز انتخاب و تجلیل شد./ع

بیشتر بخوانید:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار