نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با بیان اینکه نماز جمعه مورد هجمه فرهنگی دشمن قرار گرفته است، گفت: نماز عبادی و سیاسی جمعه موجب مصون ماندن انسان از آسیب های اجتماعی و زمینه ساز ترویج معروف و کارهای نیک در جامعه است.ه های نماز جمعه پاسخگوی مطالبات مردم باشد که بطور قطع در حضور مردم در نماز جمعه تاثیرگذار است.
کد خبر: ۹۷۷۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰ 10 July 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛ حجت الاسلام و المسلمین تبار در در نشست اعضای شورای سیاستگذاری نماز جمعه استان، اظهار کرد: نماز جمعه، نمازی سیاسی و عبادی است که به‌صورت ویژه در قرآن کریم به آن پرداخته شده و می فرماید هنگامی که صدای اذان بلند شد، بشتابید، این بشتابید یک تعبیری است با این مفهوم که انسان در هنگام اذان و نماز، هر کاری که مغایرت با نماز جمعه دارد را رها کند و به سمت نماز بشتابد.

وی با بیان اینکه در واقع حضور در نماز جمعه باید در سبک زندگی و در فرهنگ ما جایگاهی داشته باشد به گونه ای که به عنوان یک رکن اصلی زندگی شمرده شود، تصریح کرد: انسان باید برای نماز جمعه برنامه زندگی را به گونه ای تنظیم کند که مهم ترین کار انسان شرکت در نماز جمعه در روز جمعه باشد، و باید به گونه ای فرهنگ سازی شود که حضور در نماز جمعه به‌عنوان یک رکن اصلی قرار بگیرد.

امام جمعه ایلام اضافه کرد: دشمنان در ابتدای انقلاب اسلامی، ائمه جمعه را ترور کرده و حملات تروریستی در پایگاه های نماز جمعه انجام می دادند که این امر نشان دهنده نقشی است که نماز جمعه در فرهنگ سازی و تاثیر بسزای آن در جامعه داشته است.

وی تصریح کرد: در بسیاری از مواقع سرمایه ها، برای پیشگیری از معلول های و آسیب های اجتماعی هزینه می شود اما با سرمایه گذاری در ترویج فرهنگ نماز جمعه از بسیاری از علت های آسیب های اجتماعی می توان جلوگیری کرد و زمینه ساز ترویج معروف ها در جامعه شد، در تهاجم فرهنگی دشمنان، نماز جمعه نیز مورد هدف قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه هر جمعه یکی از دستگاه های اجرایی با اطلاع رسانی قبلی می تواند در پایگاه های نماز جمعه پاسخگوی مطالبات مردم باشد که بطور قطع در حضور مردم در نماز جمعه تاثیرگذار است.

حجت الاسلام کریمی تبار با اشاره به ۵ مرداد ماه سالروز اقامه اولین نماز جمعه در کشور به امامت مرحوم آیت الله طالقانی، ابراز کرد: برنامه ریزی برای فرهنگ سازی در راستای حضور در نماز جمعه باید در کمیته های تخصصی بررسی شود که انشا الله بعد از فروکش کردن کرونا، شاهد حضور پرشور و دشمن شکن مردم در صفوف به هم پیوسته نماز جمعه باشیم.

وی یادآور شد: کارگزاران جمهوری اسلامی باید در راستای ترویج فرهنگ دینی پیش گام باشد چرا که نخستین شاخص کارگزار جمهوری اسلامی اقامه نماز است،

حجت الاسلام کریمی تبار بیان کرد: وظیفه شرعی و قانونی کارگزار اسلامی این است که در جایگاهی که قرار دارد، همان طوری که برای کارهای سازمانی تعهد دارد و باید پاسخگو باشد در برابر نماز و امر به معروف و نهی از منکر و ارزش های دینی هم نیز مسوولیت دارد.

امام جمعه ایلام با بیان اینکه عید غدیر و امامت و ولایت فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ نماز جمعه است، یادآور شد: برنامه های تخصصی در راستای توسعه و ترویج فرهنگ نماز جمعه در شورای فرهنگ عمومی مطرح و مورد بررسی قرار گیرد و در سایر شهرستان های استان نیز اقدام مشابهی انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار ابراز کرد: برخی از نمازگزاران جمعه وسیله شخصی ندارند و از نبود وسایل نقلیه عمومی گلایه دارند، به طور قطع اگر وسایل عمومی حمل و نقل باشد، می توانند در نماز جمعه مشارکت کنند، باید یک تدبیری شود که زمینه انتقال نمازگزاران به مصلی از مناطق مختلف شهر، از طریق ناوگان عمومی فراهم شود و تعدادی اتوبوس از نهادهای مختلف مشخص شوند تا این امر انجام گیرد البته این برنامه ریزی ها، برای بعد از شکست کرونا انجام شود.

وی با تاکید بر رعایت کامل دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی در محل های برگزاری نماز جمعه تا شکست کامل کرونا، اظهار داشت: کارهای تبلیغی متناسب با شرایط کرونا برای نماز جمعه انجام شود ولی برنامه ریزی برای رونق و فرهنگ سازی نماز جمعه برای بعد از شرایط کرونایی حتما مد نظر باشد./م

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار