رییس کل دادگستری ایلام؛
رییس کل دادگستری استان ایلام گفت: ۱۴ فقره پرونده قتل عمد در نتیجه رایزنی های صورت گرفته با خانواده های طرفین منجر به مصالحه شده است.
کد خبر: ۹۷۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱ 22 June 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛ علی دهقانی  در نشست با اصحاب رسانه به مناسب هفته قوه قضاییه اظهار داشت: با تلاش همکاران دستگاه قضا در استان سرانه رسیدگی به نسبت پرونده و قضات از ۶۰ پرونده به ۱۶۰ پرونده در ماه رسیده است و این آمار قابل راستی آزمایی و نتیجه آن آشکار است ، ضمن اینکه پرونده های مانده نیز کاهش ۵۳ درصدی یافته اند.

وی افزود: این میزان کاهش در دادگاه های تجدیدنظر استان محسوس تر است بطوریکه شاهد کاهش ۹۱ درصدی پرونده ها در این مرحله تجدید نظر طی سال گذشته بوده ایم.

رییس کل دادگستری ایلام همچنین از کاهش ۴۷ درصدی پرونده ها در شعب اجرای احکام و ۵۸ درصدی در دادگاه ها و دادسراها خبر داد و گفت: میزان پرونده های مانده در سال ۹۹ ۲۷ درصد کمتر از پایان سال ۹۸ بوده است.

دهقانی تعداد پرونده های ورودی به سیستم قضایی استان در سال گذشته را ۱۳۱ هزار و ۳۹۸ پرونده عنوان کرد و افزود: ۱۳۵ هزار مورد از این تعداد مختومه شده است.

وی تعداد پرونده های یکتا در استان را سال گذشته ۵۱ هزار و ۹۹۵ مورد برشمرد و اظهار داشت: این تعداد در مقایسه با سال ۹۸ حدود چهار درصد کاهش یافته است.

رییس کل دادگستری ایلام از کاهش ۱۵ درصدی مدت زمان رسیدگی به پرونده ها خبر داد و گفت: نقش شوراهای حل اختلاف در کاهش اطاله دادرسی بسیار موثر بوده بطوریکه ۳۲ درصد پرونده های ارجاعی در این شعب به صلح و سازش منجر شده است.

دهقانی با اشاره به نقش بزرگان و معتمدان در حل و فصل دعاوی یاداور شد: ۱۴ فقره پرونده قتل عمد در نتیجه رایزنی های صورت گرفته با خانواده های طرفین منجر به مصالحه شده است.

وی استفاده از فناوری های نوین را از مهم ترین راهبردهای دستگاه قضا برای رسیدگی بهتر به پرونده های قضایی اعلام کرد و تاکید کرد:هم اکنون ۴۰ سامانه هوشمند در حوزه های مختلف قضایی مورد استفاده قرار می گیرد که از این تعداد می توان به سامانه های نوبت دهی ، صدور گواهی عدم سوء پیشینه ، راهنمایی و مشاوره قضایی ارزیابی عملکرد قضات و .. اشاره کرد که در چارچوب سند تحول قضایی مورد استفاده قرار می گیرد.

رییس کل دادگستری ایلام با اشاره به راه اندازی اپلیکشین عدالت همراه در سیستم قضایی اضافه کرد: ایجاد این ابزار در گوشی های تلفن همراه توانسته بخش زیادی از نیازهای مراجعان را برطرف کند ، ضمن اینکه هم اکنون ۲۰ استعلام قضایی به شکل برخط قابل انجام است.

دهقانی با اشاره به انتقال زندان قدیمی ایلام به مکان جدید گفت: سرانه نگهداری زندانی در نتیجه این فرآیند از هفت به ۱۱ متر افزایش یافته است، ضمن اینکه دادرسی در سطح زندان ها نیز الکترونیکی شده است و در این زمینه رتبه برتر کشور را کسب کرده ایم.

وی به جذب کمک های خیرین و همچنین نهادهای حمایتی برای کمک به زندانیان و خانواده های انان اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۱۸۰ زندانی در چارچوب این کمک ها آزاد شدند و در سه ماه ابتدایی امسال نیز زمینه آزادی ۵۰ زندانی دیر فراهم شده است.

رییس کل دادگستری ایلام یکی از اصلی ترین برنامه های قوه قضاییه بر اساس سند تحول را استفاده از مجازات های جایگزین حبس برشمرد و یادآور شد: استفاده از این روش سال گذشته در استان به نسبت سال ماقبل ۸۶ درصد افزایش یافته است.

دهقانی حمایت از خانواده های زندانیان را نیز از راهبردهای پیشرو عنان کرد و گفت: پارسال ۲ هزار بسته معیستی میان خانواده های زندانی نیازمند توزیع شد و امسال نیز تاکنون ۸۰۰ بسته واگذار شده است.به اهتمام ویژه دستگاه قضایی استان در رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: دستگاه قضایی استان موفق شد از تعطیلی ۵۶ واحد تولیدی در ایلام جلوگیری کند و موجب شد که گامی مهم در راستای تحقق شعار سال برداشته شود.

وی به آمار و ارقام پرونده‌های واصله و رسیدگی شده توسط دستگاه قضا در استان ایلام طی سال گذشت نیز اشاره کرد و یادآور شد: با تلاش قضات رسیدگی به پرونده‌های واصله در استان ایلام افزایش ۱۳۰ درصدی دارد.

رییس کل دادگستری ایلام افزایش سرانه رسیدگی به پرونده‌ها قضایی را در کلیه پروندهای تحدید نظر بسیار موثر دانست و اظهار داشت: این افزایش سرانه رسیدگی موجب شد که پرونده ها در دادگاه‌های تجدید نظر ۹۱ درصد کاهش یاید.

دهقان در خصوص اقدامات زیرساختی انجام‌شده در حوزه پزشکی قانونی در شهرستان‌ها نیز گفت: سالن تشریح آزمایشگاه سم‌شناسی در شهرستان‌های استان راه اندازی شده و این اقدام در ایاب و ذهاب مردم و سرگردانی و مراجعه به مرکز استان آنان بسیار اثر گذار بود.

رییس کل دادگستری ایلام تاکید کرد: دستگاه قضا بدون اغماض تمام موارد واصله را مورد رسیدگی قرار می‌دهد، اما به واسطه تکالیفی که در حفظ حریم خصوصی دارد نمی‌توان انتظار داشت تمامی این موارد را صریح و شفاف اطلاع‌رسانی کند.

رییس دادگستری ایلام تاکید کرد: دستگاه قضا خود را موظف می‌داند تا هرکس به حقش تعدی شده و به دستگاه قضا مراجعه کرده را برای رساندن به‌حق یاری کند.

نفش رسانه ها در ترغیب مردم برای حضور مردم در انتخابات ستودنی است

رییس‌کل دادگستری ایلام در ادامه به نقش روشنگری اصحاب رسانه در خلق حماسه حضور مردم پای صندوق رأی و نقش‌آفرینی آنان در خلق این حماسه اشاره کرد و گفت: رسانه ها بستر ارتباطی بین مردم و مسوولان و مطالبه گر خواسته‌های آنان هستند.

دهقانی در ادامه خبرنگاران را چشم و گوش مردم دانست و افزود: با اطمینان اعلام می کنم که شما خبرنگاران هر چه بنویسند، دیده و شنیده می‌شود بنابراین در انتقال مطالبات مردم و در یاری‌رساندن به رسالت دستگاه قضایی به‌منظور احیای حقوق عامه اهتمام جدی داشته باشید.

وی به پیروزی ملت ایران در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ اشاره کرد و بیان داشت: انتخابات مظهر اقتدار ملی، عرصه مشارکت مردمی برای تعیین سرنوشت خود است و در این انتخابات به تعبیر مقام معظم رهبری، ملت پیروز شد.

وی امیدواری کرد: برای موفقیت منتخب ملت در دولت با توکل به خداوند متعال و پشتیبانی مردم در شاهد تحقق وعده‌ها و تحقق خواسته‌های به‌حق مردم خواهیم بود.

دهقان یادآورشد : رییس جمهور آینده باید بتواند امیدآفرینی، اشتغال، افزایش معیشت و سامان وضعیت اقتصادی و رفع معضلات و مشکلات کنونی را در عرصه‌های مختلف را بااقتدار و سربلندی به فرجام برساند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار