عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور ایلام:
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور ایلام گفت: دخترها و پسرهایی که قصد ازداوج با هم دارند به موضوع شناخت از همدیگر توجه کافی داشته باشند و بدانند که این شناخت با پیامک بازی و کافی‌شاپ رفتن به دست نمی‌آید.
کد خبر: ۹۷۲۶۹۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵ 21 June 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر امیر عبدالحسینی عنوان کرد: امروزه با تغییر آداب و رسوم‌ نگاه به مقوله ازدواج نیز تغییر کرده و بدون داشتن زوج‌هایی آموزش دیده و دارای مهارت زندگی نمی‌توان انتظار یک زندگی موفق و پایدار را داشت.

وی گفت: امروز با مشکلاتی مانند آسیب‌های اجتماعی، خیانت، طلاق و بخصوص طلاق‌های دوران عقد مواجه هستیم که آمارشان رو به فزونی است بنابراین ضرورت دارد که آموزش‌های پیش از ازدواج بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور ایلام با بیان اینکه شناخت ناکافی و عدم آگاهی خیلی از زوجینی که مهارت‌های لازم زندگی را بلد نیستند، بعدا مشکل‌ساز می‌شود، تصریح کرد: موضوع شخصیت همدیگربرای زوجین جوان بسیار مهم است چون شخصیت‌ها با هم متفاوت است و گاها اختلال شخصیتی نیز وجود دارد که این اختلال‌های شخصیت در طول دوران نامزدی، عقد و در دوران زندگی مسئله ساز می‌شود و مشکلاتی برای زوجین بوجود می‌آورد.

این مدرس آموزش‌های پیش از ازدواج اضافه کرد: علاوه بر این آموزش مسائل جنسی بسیار مهم است که مشاوران و روانشناسان حتما مطرح می‌کنند و به زوجین این آموزش ها را می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور ایلام ادامه داد: شاید در بعضی از فرهنگ‌ها مسائل جنسی زوجین تابو باشد یا به دلیل شرم و حیا مقاومت کنند و این مسائل را مطرح نکنند ولی ضرورت دارد بیش از پیش به این آموزش‌ها توجه کرد چون یک مسئله قابل حل به دلیل برخی دیدگاه‌ها در این زمینه منجر به طلاق شده و علت آن عدم آگاهیکافی در مورد این مسئله است که به آن باید به صورت علمی پرداخته شود.

عبدالحسینی افزود: یک مسئله مهم در ازداوج چگونگی آشنایی طرفین با همدیگر است، خیلی از آشنایی ها سطحی هستند.یعنی مثلا طرف از قیافه طرف خوشش می‌آید ولی سوال آنچنانی نمی پرسند.از قدش خوشش می آید یا در فضای مجازی با هم آشنا می شوند و... دلایل مختلفی برای آشنا شدن وجود دارد.ولی این آشنایی ها اگر به شناخت نرسد در آن ازدواج مشکل ایجاد می‌کند.

وی بیان داشت: در ازدواج مراحلی وجود دارد اول علاقه پیدا کردن یا به دل نشستن است اما بعد از این مرحله شناخت است.دراین مرحله از شناخت تا آنجایی که امکان دارد باید از جنبه‌های مختلف سوال‌ها پرسیده بشود.می توانند از روانشناسان یا مشاوران کمک بگیرند تا از آن ها تست‌های روانشناختی بگیرند یا در سایت تفاهم‌سنجی زوجین که تقریبا 28یا 29 حوزه زندگی را پوشش می‌دهند یا پرسشنامه نیازهای اساسی را در 5 حوزه پر کنند تا ببینند چقدر تفاهم یا شباهت دارند و آن مشاور یا روانشناس می‌گوید که اینجوری بهتر می‌توانند همدیگر را بشناسند و راهنمایی کنند که کدام نیاز را افزایش یا کاهش دهند و می‌توانند هر سوالی دارند بپرسند.نه این که پیام بازی کنند یا مرتب این کافی‌شاپ و آن کافی‌شاپ بروند. هرچند اینها هم لازم است اما در دوره آشنایی لازمه جزئیات پرسیده بشود تا به شناخت لازم برسند.

این مدرس آموزش‌های پیش از ازدواج با بیان اینکه مرحله سوم ، مرحله تصمیم‌گیری است، تاکیدکرد: در رابطه‌هایی که وجود دارد معمولا چند حوزه مد نظر است که یکی از آن‌ها جذابیت ظاهری است که ظاهر هرچند مهم است اما فراوان‌ترین وغیر منطقی‌ترین حالتی است که بیان می‌کنند چون به هر حال بعد از مدتی جذابیت ظاهری عادی می‌شود و آنچه می‌ماند شخصیت و ویژگی‌های فردی طرف مقابل است.

عبدالحسینی ادامه داد: شناخت یک فرایند است و نمی‌توان یک روزه یا یک هفته‌ای این فرایند را به پایان رساند، حتی اگر طرفین فامیل باشند، بنابراین تبادل اطلاعات در مرحله آشنایی در مشاوره‌ها باید وجود داشته باشد . مثلا زوجین به هم بگویند از چه چیزی خوشمان می‌آید . درمورد بچه‌داری چه دیدگاهی دارند و هزاران سوال و موضوع دیگری که مهم هستند و بعدا در طول زندگی مشترک مهم‌تر هم می‌شوند.

وی با بیان اینکه در پرونده‌های طلاق معمولا موضوعاتی علت اصلی هستند که باید در دوره نامزدی طرفین به هم می‌گفتند، که بیماری‌های جسمی از جمله‌ی این موارد است.

عبدالحسینی اظهار کرد: در دوران نامزدی باید مرز عواطف را رعایت کرد تا یک دفعه دلبستگی ایجاد نشود چون ممکن است به تفاهم نرسند، پس هیجان‌ها باید کنترل شود.

وی یادآور شد: طرفین در مرحله آشنایی به هم قول ازدواج ندهند و فقط اطلاعات از همدیگر بگیرد و در این آشنایی قصدشان حتما باید ازدواج باشد.یعنی همدیگر را سرکار نگذارند و حتما این آشنایی‌ها زیرنظر خانواده باشد.حتما یکی از اعضای خانواده در جریان باشد که اگر اتفاقی افتاد بتوانند کمک کنند چون خانواده بهترین و قوی ترین منبع حمایتی است و اگر مسائل آشنایی به ازدواج ختم نشود ممکن است باعث اضطراب یا افسردگی شود که خانواده می‌ توانند به آن ها کمک کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور خاطر نشان کرد: خط پایه در مسئله ازدواج حتما مراجعه به یک مشاور است حتی اگر نسبت فامیلی باشد، این هزینه ها در مشاوره مفید است چون مشاور یا روان شناس می‌گوید که ریسک ازدواجشان بالا است یا خیر، به آن‌ها نمی‌گوید حتما ازدواج کنید یا ازدواج نکنید./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار