مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام گفت: با توجه به اینکه بستر دوره چهارم انقلاب صنعتی IT است، استفاده از فناوری های جدید در زمینه ایمنی و آتش نشانی در مجموعه وزارت نفت و بالطبع در شرکت‌های تابعه وزارت نفت ضروری به نظر می رسد.
کد خبر: ۹۷۲۴۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ 20 June 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛ روح اله نوریان در دومین کمیته تخصصی ایمنی و آتش نشانی وزارت نفت که به میزبانی پالایشگاه گاز ایلام برگزار شد، افزود: انقلاب صنعتی چهارم تحول عظیمی در ۱۰ سال آینده به وجود خواهد آورد که در بحث فن آوری های نوین، پیشرفت های رباتیکی ، شهر هوشمند، رایانش ابری، هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی، کلان داده ها و داده کاوی، محاسبات نرم و کاربرد اینترنت اشیا می تواند در این صنعت تحول اساسی ایجاد کند.

وی به اهمیت موارد ایمنی و آتش نشانی در واحدهای پرمخاطره همچون پالایشگاه ها اشاره کرد و اظهار داشت: با شروع دوره چهارم انقلاب صنعتی از سال ۲۰۱۵ و استفاده از فن آوری های جدید در بخش های ایمنی و آتش نشانی همچون استفاده از واقعیت مجازی V.R در شبیه سازی حوادث و استفاده آتش نشانان از آن،کلاه ایمنی و دستبند هوشمند، سنسورهای هوشمند در امداد و نجات، ردیابی افراد، ارسال لحظه ای اطلاعات حیاتی برای آمادگی و مقابله با حوادث احتمالی ضرورت دارد.

وی به شناسایی خطرات با روش های مختلف HAZID ، HAZOP ، JHA و همچنین انجام اقدامات اصلاحی برای فعالیت های ریسک بالا در سنوات گذشته در این پالایشگاه گاز اشاره و تصریح کرد: با اقدامات انجام شده در واحدهای فرآیندی خوشبختانه در چند سال گذشته حادثه ناتوان کننده یا آتش سوزی گسترده در سطح پالایشگاه نداشته ایم و در زمینه کاهش حوادث این شرکت کارنامه قابل قبولی دارد.

همچنین در نشست مدیر HSE شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه علل اکثر حوادث در شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی گاز ایران خطاهای انسانی است، گفت: علل تامه اکثر حوادث خطاهای انسانی است که نشان دهنده اهمیت فاکتورهای انسانی و نقش تعیین کننده آنها در حوادث می باشد.

غلامرضا بهمن نیا در ادامه به وضعیت رو به رشد HSE در شرکت پالایش گاز ایلام اشاره کرد و افزود: با ادامه این روند انتظار بر این است که پالایشگاه ایلام به زودی در رده پالایشگاه های برتر در حوزه HSE دیده شود.

وی به اهمیت و ضرورت نگاه عمیق به علل بروز حوادث و درس آموزی از حوادث نیز اشاره و تاکید کرد: مدیریت HSE شرکت ملی گاز ایران در راستای پیشگیری از بروز حوادث با تکیه بر درس آموزی از حوادث گذشته، پروژه های بهبود متعددی از جمله" بررسی حوادث ۱۰ سال اخیر در شرکت ملی گاز و استخراج و استفاده از درس آموخته ها" و "بررسی نقش خطای انسانی در حوادث و راهکارهای حذف علل ریشه ای بروز خطاها و مدیریت بهینه فاکتور های انسانی" تعریف نموده و در حال پیگیری است.

بهمن نیا اضافه کرد: در حوزه HSE، شرکت ملی گاز ایران تلاش می کند با ایجاد هم افزایی در همه شرکت های زیرمجموعه و بکار گیری ظرفیت موجود از بروز مجدد حوادث گذشته پیشگیری کند.

مدیر HSE شرکت ملی گاز ایران گفت: به هر حال راه کار اساسی در پیشگیری از حوادث، ارتقای فرهنگ HSE در سطح کل سازمان و اشاعه‌ی این موضوع که: "همه در زمینه HSE مسئول هستند" می باشد که در این راستا آموزش نقش اساسی در این زمینه دارد.

بهمن نیا یادآور شد: برگزاری آموزش های حضوری و مجازی، تدوین، چاپ و انتشار کتابچه های قوانین طلایی در زمینه های ایمنی، بهداشت و محیط زیست، استخراج ۵۰۰ درس آموخته از ۵۰ حادثه در سطح وزارت نفت و اطلاع رسانی در سطح شرکت از جمله اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از حوادث بوده است./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار