در صورت عدم برگزاری مسابقات به صورت متمرکز و تصمیم به برگزاری رقابت‌ها در زمین تیم‌های میزبان از سوی فیفا و‌ای اف سی، فدراسیون فوتبال ایران هم ناچار به تهیه و نصب داور ویدئویی استاندارد خواهد بود.
کد خبر: ۹۷۲۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰ 19 June 2021

طبق پیش‌بینی‌ها و با توجه به حساسیت مسابقات، گفته شده که کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار است در دور پایانی مرحله پایانی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ از کمک‌داور ویدئویی استفاده کند.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) اعلام کرد، در دور پایانی مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ که ۱۲ تیم قاره کهن در آن حضور خواهند دارند، از فناوری کمک‌داور ویدئویی (VAR) استفاده خواهد شد؛ مسابقاتی که قرار است از ماه سپتامبر (شهریور) آغاز شوند و چهار نماینده مستقیم در کنار یک تیم برای حضور در پلی‌آف آسیا در جام‌جهانی قطر را معرفی کند.

دور نهایی مقدماتی جام جهانی با VAR ؛ هشدار برای سلب مجدد میزبانی ايران

استفاده از این فناوری برای اولین بار از مرحله یک‌چهارم نهایی به بعد مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات صورت گرفت. همچنین فصل گذشته از VAR از بازی‌های مرحله یک‌چهارم نهایی به بعد لیگ قهرمانان آسیا هم استفاده شد، اما نکته اینجاست که هیچ یک از رویداد‌ها تا امروز به میزبانی کشورمان نبوده و اگر قرار باشد، تیم ملی پنج بازی را طبق حق خود در خاک ایران برگزار کند، از همین حالا باید زنگ خطر را شنید و بهانه دست شیخ سلمان و یارانش نداد.

به این ترتیب، در صورت عدم برگزاری مسابقات بصورت متمرکز و تصمیم به برگزاری رقابت‌ها در زمین تیم‌های میزبان از سوی فیفا و‌ ای اف سی، فدراسیون فوتبال ایران هم ناچار به تهیه و نصب داور ویدئویی استاندارد خواهد بود که هزینه‌ای چند میلیاردی خواهد داشت؛ هرچند خرید و تامین آن برای فوتبال امروز کشور نه فقط در استادیوم آزادی که در همه استان‌های صاحب تیم حداقل در سطح لیگ برتر یک ضرورت است.

متاسفانه فدراسیون ایران در دوره ریاست مهدی تاج در این زمینه هم فقط شعار داد و به کارهای رونمایی و اجرای چند شو بسنده کرد تا این مورد ضروری برای قضاوت فوتبال در کشورمان نیز تا امروز روی زمین بماند.

دور نهایی مقدماتی جام جهانی با VAR ؛ هشدار برای سلب مجدد میزبانی ايران

فدراسیون تاج و مدیران عمدتا بی کفایت آن که لقب پنج ستاره را روی خود گذاشتند، برای مدتی یک نمونه داخلی از داور ویدئویی را نمایش دادند و حتی با دعوت از پیرلوییجی کولینا داور سرشناس و بازنشسته ایتالیایی و از مدیران دپارتمان داوری فیفا، ژست به کارگیری این سیستم مدرن را گرفتند اما دیگر خبری از بهره برداری نشد و حالا که سه سال از آن نمایش و بازی با افکار عمومی می‌گذرد، هیچ اثری از آن طرح نیست.

در این زمینه، حتی علیرضا فغانی در چند بازی داخلی، در اتاق VAR ورزشگاه آزادی نشانده شد تا این سیستم ساخت داخل را تست کند؛ اما هیچ نتیجه ای از نسخه آزمایشی منتشر نشد و اصفهانیان هم دیگر ادعای استفاده از آن را به زبان نیاورد!

جالب اینکه کلاس داور ویدئویی بدون آنکه سیستم آن در ایران باشد، بین داوران سطح اول فوتبال ایران برگزار شد و سوبخیدین داور معروف مالزیایی مدرس این دوره دانش افزایی بود اما از این کلاس فقط عکس شکوری سرپرست دبیرکلی وقت فدراسیون که به ماشین امضا شهرت داشت، وجود دارد و اثری از اجرای آن سیستم حتی همان ورژن بدلی اش نیست.

 

دور نهایی مقدماتی جام جهانی با VAR ؛ هشدار برای سلب مجدد میزبانی ايران

کاش در این زمینه نیز سازمان برنامه و بودجه پیشقدم شده و با تداوم نگاه مثبت نوبخت به فوتبال و اثبات تاثیر فراگیر آن روی ایرانیان فوتبال دوست، بودجه واردات چند ست از سیستم داور ویدئویی مورد پذیرش و تحت استاندارد فدراسیون جهانی فوتبال تامین شود.

قطعا این اقدام موثر دولت در ماه‌های پایانی می تواند یک پوئن بزرگ برای حسن روحانی و مسعود سلطانی‌فر نیز محسوب شود که سال های زمامداری به دلیل تحریم‌های ظالمانه، اقدامات اساسی و زیربنایی ناچیزی در ورزش انجام دادند.

بهتر است قبل از اینکه دیر شود و بازرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بازدید امکانات ما به تهران سفر کنند، سریع داور ویدئویی خریداری و با هماهنگی قبلی با گمرک وارد کشور شده و نصب شود و در چند دیدار داخلی هم مورد استفاده آزمایشی قرار گیرد تا بهانه دست همگروهای ما نیفتد.

بطور حتم بازرسان اعزامی ای اف سی، امکانات ما را شبیه ورزشگاه المحرق بحرین بازرسی نمی کنند و چشم خود را به روی چمن افتضاح، تاسیسات قدیمی و فرسوده و استاندارد پایین و آماتور ورزشگاه بحرینی ها نمی بندند، چون ما در تشکیلات آسیایی، مهدی تاج را به عنوان نایب رئیس داریم که در جلسات یک تماشاگر است و هیچ تاثیری روی تصمیمات ضد ایرانی این نهاد مافیایی ندارد./ع

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
BakhtiariReza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
سلام...تشکر .. لطفا اگر ایرانی هستید یک خبر کامل بزارید چطور عراق داره با فیفا جلسه میزاره تا قبل بازیا ورزشگاهش var بیاره؟؟؟؟بعد مسولان ما میگن نصب var حداقل شش ماه تا یکسال زمان میبره؟؟؟؟اقا ما نمیگیم همه ورزشگاهها مجهز کنن ...فقط ازادی که میزبان تیم ملی تجهیز کنید....شک.ندارم دارن دروغ میگن....چهارتا دوربین یه اتاق شش ماه تا یکسال زمان میبره.؟؟؟؟... لطفا با مسولان فدراسیون تماس بگیرید مثل میزبانی بحرینبا بهانه ندن دست عربا مطمینم ای اف سی اینو بهانه میکنه خواهید دید....کشور هشتاد میلیونی پول یه چهارتا دوربین نداره بیاره ورزشگاه ازادی؟؟؟؟؟شما باید به مردم اطاع رسانی کنی...ـشما نماینده ما هستی با ید هشدار بدید به فدراسیون.... این ظلم که ما جوونا تو کشورمون بازی نبینیم اونوقت عراق جنگ زده var بیاره؟!؟؟؟!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
لعنت به تاج و تیم اختلاص گرش!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار