بدون تردید امروزه اگر یکی از مطالبات و خواسته مردم آبدانان را جویا شوید قطعا وام های زلزله سال ۹۳ است که اینک به دغدغه اصلی آنها تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۶۶۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳ 25 May 2021

تابناک ایلام ، بهروز مردانی :: در روزگاران نه چندان دور آبدانان کانون زلزله های متعدد و متناوب و به شهر زلزله مشهور شده بود و این دو واژه تا مدت ها قرینه و همزاد هم شده بودند بطوریکه بعد از سالها هنوز لفظ زلزله در گفتگو های آبدانانی ها جاری و اثرات آن در زندگی آنها باقی مانده است.

در بازه زمانی سالهای ۹۳ و ۹۶ دو زلزله مهیب و بیش از هزاران پس لرزه در مقیاس‌های مختلف اتفاق افتاد که سوای خسارات مالی تا مدت ها مردم این شهرستان را مضطرب و وحشت زده کرده بود.

وجود آن همه زلزله و هراسی که در مردم ایجاد کرده بود تنها منحصر به خسارات مادی بود و منشا نعمتی بنام نوسازی و بهسازی ساختمان های کهنه و قدیمی و استحکام منازل و بناهای شهر و بخش و روستاها شد.

تسهیلات زلزله در قالب وام های کم بهره و بدون بازپرداخت جهت ساخت و تعمیر منازل کمک شایانی به بافت فرسوده شهرستان کرد ولیکن طریقه وصول و عدم اعمال بخشودگی ها و عدم تمدید از جانب برخی بانک‌ها در زمانهای خاص مشکلاتی را گریبانگیر شهروندان کرده که بعد از سالها هنوز با آن دست و پنجه نرم می کنند.

باید این نکته را متذکر شد که علاوه بر زلزله های مذکور در سال ۹۸ سیل ویرانگری که در اکثر نقاط کشور اتفاق افتاد موجب تمدید و عدم استمهال وام ها گردید که ظاهراً برخی بانک‌ها از آن استنکاف کردند.

بدون تردید امروزه اگر یکی از مطالبات و خواسته مردم آبدانان را جویا شوید قطعا وام های زلزله سال ۹۳ است که اینک به دغدغه اصلی آنها تبدیل شده است.

به طوریکه در بخشی از نامه جمعی از شهروندان به نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی آمده است که «یکی از مشکلاتی که گریبان گیر مردم شده وام های زلزله است که در سال های گذشته گرفته و در بانک های عامل ضامن و مدارک تحویل داده اند حال برای تقسیط و گرفتن ضامن وام گیرنده دوباره باید اقدام کنند در این بین وام گیرند با سود مشارکتی برخورد میکند که هزینه های سرسام اوری برای وام گیرندگان دارد، سود مشارکتی که قرار بر آن بوده تا پایان کار توسط دولت بخشیده شود و از قرار معلوم وام های زلزله که قرار بوده درصد سود آنها چهار درصد باشد الان با سود هجده درصد و بدون تنفس و مدت بازپرداخت ده ساله باید پرداخت گردد.

وام‌های مسکن در برهه های حساس پانزده و بیست ساله باید تقسیط می‌شدند ولی بعضی از بانکها یا با هماهنگی بانک سرپرستی یا با هماهنگی مدیر شهرستان وام ها را با بهره بالا و مدت زمان کمتر تقسیط نموده اند...»

در گفتگو با نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یکی از دغدغه های خود را این مورد ذکر و می گوید: در دیدارهای مردمی قول پیگیری موضوع داده و تا کنون رایزنی‌های متعددی با مسئولان مختلف انجام گرفته اما چون سالها از موضوع گذشته کار را پیچیده کرده و کسی زیر بار مسئولیت آن نمی رود.

بهزاد علیزاده خاطرنشان کرد: از طریق دولت و شخص معاون اول رییس جمهور موضوع را پیگیری تا شاید بخشی از جرائم و دیرکردها را بخشیده و شرایط پرداخت وام ها را تسهیل شود.

وی اضافه کرد: زلزله های متوالی و سیل سالیان گذشته موجب تاخیر در پرداخت وام ها شده و اینک موضوع به معضلی برای مردم و بانک ها شده که باید رفع رجوع شود./م

بیشتر بخوانید: 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار