کد خبر: ۹۶۱۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲ 04 May 2021

تابناک ایلام ::در طول تاریخ زندگی بشریت ،همه قوانین ،مقررات ، اخلاق ،سیاست ، آداب ورسوم عرف و سنت ها ،آرام آرام شکل گرفته اند ،رشد کرده اند تا در خدمت رفاه وآرامش انسان ها قرار گیرند .اینجا می خواهم منحصرا به نقش سیاست در زندگی انسانها بپردازیم.

واژه سیاست در لغت ‏به معنى پاس داشتن ملک، حراست و نگهدارى، حکم راندن، رعیت دارى، ریاست، داورى، مصلحت، تدبیر، تادیب، دوراندیشى، قهر کردن، شکنجه، عذاب، عقوبت، عدالت و غیره آمده است.و از نظر اصطلاحی فرهنگهاى سیاسى تعاریف مختلفى از سیاست ارائه کرده، که تعدادى از آنها بازگو مى‏شود: سیاست politic به معناى آنچه مربوط به شهر، اداره آن و متعلقات آن است . سیاست، فن حکومت ‏بر جوامع انسانى است .سیاست اخذ تصیمیم درباره مسائل ناهمگون است.  سیاست توزیع اقتدارآمیز ارزشهاست.

اگر در معنی لغوی و اصطلاحی سیاست از منظر فرهنگ های مختلف سیاسی مداقه کنید ،به یک نکته مهم بعنوان حلقه اتصال تمامی تعاریف صورت گرفته از سیاست خواهید رسید،حلقه ای به نام اخلاق و ارزشها!!

به این معنا که سیاست بعنوان فن اداره شهر ،فن حکومت یا هر عنوان دیگری که بدان اطلاق شود با محور اخلاق است ،اخلاقی که ارزش آفرین است ،ارزشهایی که باید در خدمت انسانیت قرار گیرند . در خدمت رفاه وآسایش زندگی انسان ها باشند تا انسان را در همان چارچوب انسانیت وارزشهای انسانی اش حفظ نمایند.

بررسی کارکردهای سیاسی در نظامات رایج در جهان نشان می دهد ، هرچند آنجا  مذهب ودین محور نیست ،اما واضح است که در این نظامات این اخلاق است که بر تمامی ساحت ها خدایی می کند ! این اخلاق است تعیین می کند سیاست به کدامین سمت وسو برود ،سیاست چه بکند و چه نکند !سیاست با تمام مفاهمیمش در بست در خدمت رفاه و زندگی انسان هاست ،افسارش هم در اختیار انسان هاست!

اما دقت کردید در کشور ما به رغم اینکه قوانین ومقررات بر پایه اسلام است ،اسلامی که برای مکارم اخلاقی آمده است ،اما افراد همه چیز راپیش پای سیاست ذبح  کرده اند ؟! این سالها تمامی مرزهای اخلاق ،سیاست ،فرهنگ جابجا شده ،سیاست تعریف واقعی خود را از دست داده و به جای اینکه در خدمت اخلاق قرار گیرد ،این اخلاق است که زیر پای سیاست و سیاست بازی ها له و لورده شده است !سیاست تمام ساحت های زندگی انسان ها را فتح کرده و همه را در خدمت اهداف خود گرفته است !

در وجود همه ما انسانها گرگ درنده ای خوابیده است ،افسار این گرگ در دست وجدان واخلاق انسان قرار دارد ،این روزها سیاست بازی وقدرت طلبی وبه تعبیری شهوت قدرت به عنوان آسیب و آفت اخلاق بر تمامی ارزشها غلبه و افسار این گرگ درنده را از دست انسان رها کرده است ،آثارش را به وضوح می توان در محاورات روزانه ،چت های ما در گروههای تلگرامی ،پست های اینستاگرامی وانواع واقسام مطالبی که در رسانه و فضای مجازی می نویسم یا منتشرمی کنیم مشهود است.

اصلا دقت کردید که گروهها و جناح های سیاسی آنچنان غرق در قدرت طلبی شده اند که فراموش کرده اند سیاست ورزی وسیاست پیشگی باید در خدمت توسعه اخلاق و آسایش انسانها قرار گیرد ، به گونه ای رفتار می کنند تا از هر قدمی که برمی دارند یا حرفی که بر زبان می آورند ،آسایش وآرامش را از زندگی مردم ایران بگیرند!

دقت کردید که این سالها رقابت های سیاسی برای کسب قدرت از چارچوب رایج خود خارج شده است ،جناح ها و طیف های سیاسی به جای ارایه برنامه و تعیین خط ومشی برای زندگی بهتر افراد جامعه وجلب نظر آنان ،صرفا بر بزرگ نمایی نقاط ضعف همدیگر تمرکز کرده اند ؟!به جای ارایه فهمی دقیق از علم سیاست ومدیریت ،به اندرونی ها رفته وپته دیگری را بر روی آب می ریزند !به جای نمایش توانمندی خود ،ضعف دیگری و ناگفته ها آنان را پشته کرده واز بالای آن خود را به مردم نشان می دهند ؟!

راستی چرا ما اینجوری شده ایم ؟ گفتمان رایج ما شده است ،تهمت ،افترا ، بیان ناگفته های شخصی و تخریب وتضعیف دیگری !به جای اینکه خود را به مردم بنمایانیم که چه در چنته داریم ،با بی اخلاقی هر چه تمامتر نقاط ضعف و مسایل شخصی دیگری را به مردم نشان می دهیم ،دیگری را  از بالا به پایین می کشیم ،له می کنیم و بر جسد مرده اش هم لگد می کوبیم ،تازه با افتحاز انگشت را به نشانه پیروزی بالا می بریم !

سراسر فضای مجازی لجام گسیخته پر شده است از لجن پراکنی ،تهمت و افترا به رقبای سیاسی ،به جای اینکه به مردم بگوییم که کدامین برنامه برای زندگی شما بهتر است و آنان را در منسب قضاوت قرار دهیم ،تمام تلاش ها بر این متمرکز شده است که ثابت کنیم که رقیب ما یا یکی از اعضای خانواده اش دزد هستند ،خرابکارند ،یاغی اند ،باغی اند ،مشکل اخلاقی دارند و فلان وبهمان ! برای هیچ کدام از اتهامات هم سندی در دست نداریم !

از اینکه رقیبمان را با بی اخلاقی از بالا پایین کشیده ام احساس پیروزی می کنیم ،هنر نابود کردن بزرگان را خوب آموخته ایم واز آن بدرستی استفاده می کنیم ،این همه شعف وشادمانی برای مردن شخصیت انسانی های بزرگ تنها یک دلیل می تواند داشته باشد ،مردن اخلاق و وجدان در درون ما !

سیاسیون ما تمام هنرشان شده سرک کشیدن به پرونده های خاک خورده رقیب !شاید از لای یک پرونده بهانه ای برای پایین کشیدنش پیدا کرده وبه مدد دنیای مجازی در کسری از ثانیه آبروی رقیب و تمام داشته و نداشته اش را بر باد دهند !

اصلاح طلب واصول گرا هم ندارد ! اصلاح طلبان به گونه ای از اصولگرایان یاد می کنند که از آنها در ذهن انسان  تصویر داعش و طالبان و القاعده مجسم شود !افراطی ،متحجر ،خشک مغز ،خشونت طلب ،جنگ طلب ! انسان این تصویر را از یک اصولگرا در ذهنش ترسیم کند " انسانی با ریش بلند ،چهره ای بر افروخته ،کاردی در یک دست ودر دست دیگرش یک سربریده "!

اصولگرا ها هم هنری جز تخریب وتهمت زنی به رقیب اصلاح طلب خود در اختیار ندارند ،به جای ارایه برنامه مدیریت بهتر به مردم ،شب وروزشان شده تصویر سازی وارونه از یک اصلاح طلب !به نحوی از آنان تحت عنوان نفوذی ،فاسد ،حاسوس و بی دین یاد می کنند که کسی فکر می کند روزشان را با سیا در سواحل مدیترانه شب کرده  وشبشان را در مجلل ترین هتل ها با موسادی ها روز می کنند!

آخر این چه طرز سیاست ورزی وسیاست بازی در کشوریست که جمهوریت و اسلامیت درآن پیوندی ناگسستنی دارد ؟!انعکاس رفتار ما در فرزندانمان چگونه خواهد بود ؟! آیا وقتی این همه بد اخلاقی ،انسان کشی و بی هنری را به نام دین از ما ببینند ،فردا روزی آنان با دیگران چگونه رفتار خواهند کرد ؟!آیا غیر از این است  که با این رفتارها بساط دین و مذهب را جمع کرده ایم واز دین جز پوستینی تهی چیز دیگری باقی نگذاشته ایم ؟!

باور کنید ما مسئول تمامی اتفاقات جامعه ایم ،از اینکه در مقابل یک معتاد متجاهر بینی خود را با لا ببرم ،در مواجهه با یک متجاوز وقاتل دست بر روی چشم خود بگذارم ،در مواجهه با فحش های رکیکی که درخیابان و بازار می شنوم گوش بچه ام را بگیرم ،با دیدن یک دزد یا قاتل چهره ام بر افروخته شود ،شرمم می آید ! چرا ؟! چون همه این بی اخلاقی ها تجسم رفتاریست که ما روشنفکر نماها در مواجهه با اتفاقات از خود بروز داده ایم ،درست مثل همین رفتاری که با رقبای سیاسی امان داریم ! ما درحال جبران مکافات رفتار خود هستیم!!خودکرده را تدبیر نیست!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
درود فراوان
مطلب عالی ست...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار