سازمان صمت استان ایلام در واکنش به مطلب تابناک با عنوان "اگر مشکلی در تامین روغن نباتی وجود ندارد ،پس ریشه این صف ها کجاست؟"با ارسال جوابیه ای خواستار انتشار آن در این رسانه شد.
کد خبر: ۹۴۷۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ 10 March 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛ سازمان صمت استان ایلام در واکنش به مطلب "اگر مشکلی در تامین روغن نباتی وجود ندارد ،پس ریشه این صف ها کجاست؟"با ارسال جوابیه ای خواستار انتشار آن در این رسانه شد.

متن جوابیه سازمان صمت استان ایلام به شرح ذیل است ؛

مدیر محترم خبرگزاری تابناک استان ایلام

با سلام و احترام
باعنایت به انتشار یاداشتی در واکنش با مصاحبه های رئیس محترم سازمان صمت با عنوان "اگر مشکلی در تامین روغن نباتی وجود ندارد ،پس ریشه این صف ها کجاست؟! " که در تاریخ 19 اسفندماه 99 در آن رسانه محترم ، بدینوسیله جوابیه روابط عمومی این سازمان به شرح ذیل به حضور ارسال می گردد. مقتضی است برابر ماده 23 قانون مطبوعات نسبت به انتشار آن در اسرع وقت اقدام لازم مبذول فرمایند.

جوابیه:

کمبود روغن خوراکی مخصوصا روغن جامد در سطح بازارهای مصرف طی نیمه دوم سالجاری، به طرز محسوسی باعث شکل گیری صف های خرید، شروع التهاب در سطح مراکز عرضه و در نهایت برهم خوردن تعادل در عرضه و تقاضای این کالای اساسی مردم شد.
سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز متاثر از وضعیت به وجود آمده در سطح کشور، با استفاده از ابزارها و شیوه های لازم، تامین و نظارت بر توزیع، برای ایجاد تعادل و رفع نیازهای مردم در دستور کار قرار داده و بر همین اساس چند برنامه عملیاتی نمود.

الف) تفکیک مصارف خانگی از مصارف صنفی و صنعتی با هدف ممانعت از تعطیلی واحدهای تولیدی مصرف کننده روغن و همچنین جلوگیری از انحراف سهمیه مصارف خانگی به سمت مصارف تولیدی و شکل گیری بازارهای سیاه اقدامی بود که به نحو مناسبی در مدیریت مصرف تاثیر مثبت خود بر جای گذاشت به نحوی که هیچ واحد تولیدی به خاطر نبود روغن از چرخه فعالیت خارج نگردید.

ب) طی همین مدت بیش از 1300 تن روغن مایع و جامد که بالغ بر 80 درصد آن روغن مایع بود، در سطح مراکز عرضه برای مصارف خانگی توزیع شد. علاوه بر میزان یاد شده، فروشگاه های زنجیره ای و شرکت های پخش مانند "رفاه" ، "اتکا"، "هفت"، "کوروش" و... به صورت مستقیم از مرکز نسبت به تهیه روغن مورد نیاز اقدام به نحوی که میزان عرضه روغن بالغ بر ۳۰۰۰ تن در استان صورت گرفته است.

ج) لازم است مجدد اشاره شود که کمبود روغن جامد در بازار به دلیل سیاست های کلی تنظیم بازار کشور مبنی بر اختصاص 80 درصد دانه های روغنی خام وارداتی به تولید روغن مایع، خریدهای هیجانی مردم، در استان ایلام نیز به علت نبود واحد صنعتی تولید و فرآوری دانه های روغنی و از طرفی اولویت عرضه روغن در استان های محل استقرار توسط واحدهای تولیدی که همین امر بر فرایند عرضه وتقاضا تاثیرات منفی فراوانی بر جای گذاشت.

د) بدون تردید مسئولین سازمان صمت هیچگاه ادعایی دال بر عادی بودن شرایط و یا نبود مشکل روغن در سطح بازارها نداشته و عموما هم در گفتگوهای خبری ضمن دعوت مردم به عدم خریدهای هیجانی و تهیه بر اساس میزان نیاز، کمبود روغن مخصوصا روغن جامد و دلایل آن را بارها اعلام کرده ضمن اینکه اعلام می داریم با وجود کمبودها این کالا در سطح کشور و بر هم خوردن عرضه و تقاضای این محصول، استان ایلام موفق ترین مدیریت و بالاترین سطح برنامه ریزی برای گذر از این شرایط تجربه کرده و به نسبت دیگر استان های کشور، کمترین چالش و تنش در سطح بازارهای استان را شاهد بودیم ضمن اینکه با توجه به برنامه های وزارت صمت و افزایش ظرفیت تولید کارخانجات روغن، این مسئله به زودی به روال عادی و شرایط نرمال بازخواهد گشت./م

منا صیدی
روابط عمومی سازمان صمت استان ایلام

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار