طی روزهای اخیر قبض هایی با مضمون عوارض ساخت و ساز شهرداری و با مبالغ مختلف به درب منازل شهروندان آبدانانی رسیده که برای بسیاری جای سوال است در حالی که طی سنوات گذشته هیچ گونه ساخت و سازی نداشته دلیل این قبض چیست؟
کد خبر: ۹۴۷۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 10 March 2021

تابناک ایلام ، بهروز مردانی :: طی روزهای اخیر قبض هایی با مضمون پرداخت عوارض ساخت و ساز و با مبالغ مختلف به درب منازل شهروندان آبدانانی رسیده که برای بسیاری جای سوال است در حالی که طی سنوات گذشته هیچ گونه ساخت و سازی نداشته دلیل این قبض چیست؟

شهردار آبدانان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت : ارگان ها و نهادهای مختلفی در جامعه وجود دارند که وظیفه خدمت رسانی درجهت برقراری نظم،حفظ و صیانت،بهره برداری و استفاده مطلوب از اموال عمومی و مواردی از این قبیل را برعهده دارند که همواره مردم قدردان این نهاد ها و ارگان هامی باشند .

 وی افزود: برخی از این نهادها به جهت خدمات و اقداماتی که برای جامعه متحمل می شوند هزینه هایی را اخذ می کنند و شهرداری از این قاعده مستثنا نبوده و در قبال وظایفی که انجام می دهد عوارضی تحت عنوان نوسازی از شهروندان اخذ می کند.

شاپور هادیزاده ادامه داد: این عوارض، مبلغی است که شهروندان در قبال ارائه خدماتی که شهرداری از قبیل ایجاد خیابان ها، کوچه ها،حفظ، توسعه و نظافت آن ها و…متحمل می شود موظف به پرداخت آن می باشند و تفاوتی بین املاک مسکونی و تجاری وجود ندارد و به نوعی عوارض یکی از اصلی ترین منابع مالی شهرداری محسوب می شود.

وی بیان داشت: با مالیات که یک نوع هزینه اجتماعی است و شهروندان یک جامعه در راستای بهره‌ برداری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آن را پرداخت نمایند تا توانایی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود تفاوت دارد و از طرفی مالیات توسط دولت اخذ می شود و مالیات مستقیم فقط مختص به املاک تجاری می باشد.

هادیزاده تصریح کرد: عوارضی که شهرداری از شهروندان دریافت می کند بسته به نوع خدمات متفاوت است،مواردی از جمله عوارض خدمات مدیریت پسماند، عوارض کسب و پیشه محل های تجاری، عوارض نوسازی و عمران شهری و… است.

 وی یکی از این دسته مربوط به عوارض نوسازی شهرداری عنوان و بیان داشت: عوارض نوسازی و عمران شهری برخلاف اسم خود بدین معنا نمی باشد که فقط از املاک نوساز قابل دریافت بوده و سایر املاک تکلیفی به پرداخت آن ندارند، بلکه همه املاک واقع در یک شهر می بایست این عوارض را پرداخت نمایند.

وهادیزاده این عوارض را متفاوت از عوارض پسماند دانسته و خاطرنشان کرد: عوارض نوسازی صرف بهسازی معابر، گسترش و توسعه فضای یک شهر می شود، بطور مثال اقدام شهرداری جهت درختکاری در خیابان ها و معابر، در صورت نیاز اقدام به آسفالت کوچه ها و معابر و… همگی از محل عوارض نوسازی تامین می شود.

شهردار آبدانان تاکید می کند معیارهای تعیین و میزان عوارض نوسازی قابل پرداخت توسط شهروندان در شهر ها و استان های مختلف متفاوت میباشد./م

بیشتر بخوانید ::

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار