مدیرکل دامپزشکی استان قم از ضرورت إعمال حداکثر اقدامات امنیت زیستی در راه اندازی نهایی باغ پرندگان قم سخن گفت و تصریح کرد: این باغ تا طی نشدن مراحل قرنطینه و مختومه سازی کانون آنفلوآنزای حاد پرندگان بازگشایی نخواهد شد.
کد خبر: ۹۴۳۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴ 23 February 2021

به گزارش تابناک قم، مهدی رفیعی محمدی بعد از ظهر امروز در نشست خبری با موضوع باغ پرندگان قم که به همت خانه مطبوعات استان قم برگزار شد اظهار کرد: شیوه نامه های سازمان دامپزشکی کل کشور، اطلاع رسانی موضوع آنفلوآنزای حاد پرندگان را فقط در اختیار رئیس سازمان می داند و از این رو اجازه اطلاع رسانی در موضوع باغ پرندگان قم تا بیست و ششم بهمن ماه سال جاری به این اداره کل داده نشد.

وی در این نشست که با حضور معاون خدمات شهری شهرداری قم و همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و جمعی از اصحاب رسانه همراه بود افزود: نوزدهم بهمن ماه امسال بود که گزارشی از تلفات غیرمتعارف در باغ پرندگان قم به دست ما رسید که در همان روز نمونه برداری های لازم به آزمایشگاه اداره کل استان ارسال و در تاریخ بیستم بهمن ماه، نتیجه این آزمایش ها مثبت اعلام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: پس از آن، قرنطینه باغ، شستشو و ضد عفونی کردن محیط و همچنین معدوم سازی و دفن کلیه طیور موجود در محل شامل 692 قطعه در دستور کار قرار گرفت و مستندسازی های لازم نیز در این باره انجام شد.

وی اضافه کرد: ضمنا رصد تا شعاع یک، 3و 10 کیلومتری از محل باغ پرندگان نیز انجام شد و خوشبختانه تاکنون مورد جدیدی از این بیماری در سطح استان گزارش نشده است.

رفیعی محمدی با بیان اینکه تمام مرغداری های صنعتی استان دارای مسؤول فنی و بهداشتی هستند تصریح کرد: البته در این مدت،  ضمن نظارت حضوری مکرر در محل مرغداری های استان، پایش های تلفنی نیز در سطح استان برای اعلام هشدارهای لازم و پیگیری های ضروری انجام شده است.

وی با اشاره به ظرفیت بیش از 10 میلیون مرغ استان و همچنین بیش از 6.5 میلیون مرغ تخم گذار در قم یادآور شد: آن چه می تواند صنعت طیور قم را همچنان پیشرو نگاه دارد، رعایت اقدامات امنیت زیستی حداکثری است تا بتوان از پیدایش دوباره این بیماری و یا شیوع آن جلوگیری کرد.

مدیرکل دامپزشکی قم همچنین درباره بازگشایی باغ پرندگان قم گفت: پس از پایان قرنطینه لازم و مختومه سازی کانون آنفلوآنزای حاد پرندگان در این باغ، باید مدت زمانی هم برای غیرفعال شدن این ویروس سپری شود و البته پس از این مراحل مجددا ضد عفونی محل انجام خواهد شد، ضمن آن که راه اندازی نهایی این باغ با لحاظ بالاترین اقدامات امنیت زیستی و بهداشتی همراه خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره منشأ پیدایش این بیماری در باغ پرندگان قم بیان کرد: این امر در دست بررسی است، چراکه ممکن است این بیماری از مسیر عدم رعایت مسائل بهداشتی توسط افراد آلوده یا وسائل آلوده و یا از طریق طیور آلوده اتفاق افتاده باشد، بنابراین باید تصریح کرد که پیدا کردن علت این بیماری در باغ پرندگان، آسان نیست و به تحقیقات علمی نیاز دارد، اما قطعا پس از پایان تحقیقات، نتیجه را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

رفیعی محمدی همچنین افزود: اگرچه رعایت شرایطی مانند کسب مجوز پروانه بهداشتی برای آغاز فعالیت باغ پرندگان مهم و ضروری است، اما در عین حال تردیدی نیست که مهم تر از این اصل اولیه، رعایت اصول امنیت زیستی و بهداشتی توسط بهره بردار طرح است

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره گونه پرندگان معدوم شده و خسارت این معدوم سازی گفت: لیست کامل این پرندگان از جمله طاووس، مرغ شاخدار، قناری، بوقلمون و قرقاول به صورت مستند وجود دارد و پس از استعلام نهایی قیمت ها، میزان خسارت نیز اعلام خواهد شد.

رفیعی محمدی با اعلام آمادگی اداره کل متبوع خود برای رفع هرگونه شبهه یا ابهام باقیمانده تصریح کرد: همچنان آماده شفاف سازی در این موضوع هستیم.

وی با ابراز خرسندی از عدم گزارش آنفلوآنزای حاد پرندگان در مرغداری های صنعتی استان از سال 1397 تاکنون ادامه داد: خوشبختانه در سال جاری واکسیناسیون لازم و کافی برای طیور انجام شده و واحدهای صنعتی و روستایی بدون مشکل مشغول فعالیت خود هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم در عین حال یادآور شد: به هر حال وجود تالاب های مختلف در کشور و پرندگان مهاجر نشان از خطر همیشگی بیماری برای طیور دارد و از این رو همواره باید مراقبت های لازم مورد توجه قرار گیرد.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار