با بررسی شرایط جاری و اینکه دولت ماههای پایانی عمر خود را سپری می کند ،با احترام با شان ،جایگاه وشخصیت گزینه های محتمل برای استانداری ایلام باید گفت به دلایل زیر ،محمد نوذری سرپرست فعلی استانداری ایلام بهترین ومنطقی ترین گزینه برای تصدی عنوان مدیریت ارشد دولت در استان به حساب می آیند .
کد خبر: ۹۴۱۹۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸ 18 February 2021

تابناک ایلام ::سه روز پیش در اقدامی غیر منتظره ،با تصمیم هیات دولت ،قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام بعنوان استاندار جدید خوزستان منصوب شد .این اقدام  آنهم  در ماه های پایانی عمر دولت ،موجی از انتقادات را متوجه وزارت کشور و هیات دولت نموده است .

به عقیده  افکار عمومی ،رسانه ها و فعالین سیاسی و اجتماعی استان ایلام ،در حالیکه شش ماه تا پایان عمر دولت دوازدهم باقی مانده است ،تصمیم گیران دولت در اقدامی یک جانبه نگرانه در راستای سرپوش گذاشتن بر چالش های مدیریتی یک استان که در حوزه های گوناگون ظهور و بروز نموده ،با گماشتن سلیمانی دشتکی  به جای غلامرضا شریعتی ،چالش جدیدی در مسیر تحقق برنامه های مهم اقتصادی و توسعه ای استان ایلام ایجاد نموده است .

اگر چه در حال حاضر با حکم وزیر کشور ،محمد نوذری معاون سیاسی و امنیتی استانداری ایلام در کسوت سرپرست ، سکان مدیریت استان را عهده دار شده است ،اما از همان ساعات اولیه بازار گمانه زنی ها در خصوص انتصاب استاندار جدید  این استان حسابی گرم شده است .

سخنان امروز معاون سیاسی وزیر کشور در فرودگاه اهواز مبنی بر اینکه سه گزینه برای تعیین استاندار جدید ایلام در دست بررسی قرار داشته و پس از جمع بندی بزودی استاندار ایلام از بین این سه گزینه انتخاب خواهد شد ،رسمی ترین موضع از سوی یک مقام رسمی به حساب می آید که بیس تحلیل های مرتبط با مدیر ارشد جدید استان را تشکیل داده است .

اما با این حال با توجه به جمیع احتمالات ، شرایط سیاسی و اجتماعی  پیش رو و مهم تر از همه رسیدن دولت به ایستگاه پایانی ،نخبگان ،دلسوزان و دغدغه مندان ،اصحاب قدرت و افراد موثر در استان ایلام تنها باید با ملحوظ دانستن منافع استان بر سر گزینه ای به اجماع برسند که در شرایط جاری بتواند تامین کننده منافع استان باشد.

بنابراین با بررسی شرایط جاری و اینکه دولت ماه های پایانی عمر خود را سپری می کند ،با احترام با شان ،جایگاه و شخصیت گزینه های محتمل برای استانداری ایلام ،باید گفت به دلایل زیر ،محمد نوذری سرپرست فعلی استانداری ایلام بهترین و منطقی ترین گزینه برای تصدی عنوان مدیریت ارشد دولت در استان به حساب می آیند ؛

اول ؛تا پایان عمر دولت شش ماه باقی مانده است، انتصاب استاندار جدید ولو با تجربه بالا ،بایستی  مدت باقی مانده عمر دولت را صرف شناخت ظرفیت ها ،آشنایی با شهرستان ها و مناطق مختلف نموده و دستیابی به یک شناخت نسبی از تمامی حوزه های استان حداقل شش ماه زمانبر خواهد بود .از اینرو استاندار جدید فرصتی برای ایجاد تغییر ،تحول و برنامه ریزی برای اجرایی شدن برنامه ها و طرح های موثر در روند توسعه استان نخواهد داشت .

دوم ؛سرپرست فعلی استاندار ایلام ،یعنی محمد نوذری نزدیک به چهار سال است که بعنوان معاون سیاسی و اجتماعی استانداری ایلام انجام وظیفه نموده و از نزدیک در جریان تمامی امور سیاسی ،فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی استان قرار دارد . بنابراین شش ماهی که استاندار جدید باید صرف شناخت از ظرفیت ها و جغرافیای استان نماید ،می تواند به فرصتی برای تحقق برنامه های بر زمین مانده از سوی نوذری تبدیل شود .

سوم ؛ در این مدتی که قاسم سلیمانی دشتکی ریل مدیریت استان ایلام را در اختیار داشته است ،محمد نوذری نیز بعنوان معاون سیاسی و اجتماعی ایشان از نزدیک در جریان طرح ها و برنامه های مهم استان قرار داشته و مهمتر اینکه به چم و خم امور مدیریتی استان شناخت کافی بدست آورده است . به نحوی که به راحتی می تواند استمرار دهنده طرح ها و برنامه های مهمی همچون استقرار دفتر شرکت نفت وگاز ،منطقه آزاد تجاری مهران ،پروژه های نفت و گاز ،زیرساختی و امور مربوط به اربعین باشند و از این منظر خللی در به سرانجام رسیدن این طرح ها ایجاد نشود .

چهارم ؛ با توجه به اینکه کشور در آستانه دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز قرار دارد ،سازماندهی احزاب سیاسی و برنامه ریزی و زمینه سازی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش رو از درجه اهمیت بالایی برخودار است . محمد نوذری در کارنامه خود رییس ستاد انتخابات استان را داراست که با برگزاری موفق  انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی توانست در سطح کشور رتبه سوم در توسعه مشارکت اجتماعی و سیاسی را به خود اختصاص دهد . 

پنجم ؛محمد نوذری با برخوداری از حسن خلق و برقراری ارتباط موثر اجتماعی با مردم ،نخبگان رسانه ها و فعالین سیاسی و اجتماعی استان در بین همفکران و غیر همفکران بعنوان مدیری اخلاقمدار شناخته می شود . همین موضوع باعث شده تا از یک مقبولیت اجتماعی در بین مردم استان بهره مند شود .

از اینرو با درک شرایط جاری و لحاظ نمودن مولفه های یاد شده ،تمامی دوستداران و دغدغه مندان استان ایلام  خصوصا نمایندگان مجلس ،رسانه ها و فعالین سیاسی باید این نکته را به یاد داشته باشند که سیاست دولت در انتصاب استانداران همچنان غیر بومی گزینی است و باتوجه به موارد پیش گفته شده یقینا استاندار جدید غیر بومی نمی تواند در مدت باقی مانده عمر دولت تامین کننده منافع استان باشد.

لذا باید دقت نمود با  کنار گذاشتن اختلاف دیدگاه ها ،به چیزی جز منافع استان نیاندیشیده و با اجماع  و همگرایی زمینه انتصاب محمد نوذری به عنوان استاندار ایلام را فراهم آورده که قطعا این انتصاب به خیر و صلاح مردم و در راستای منافع استان خواهد بود .

 

بیشتر بخوانید

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار