با توجه به انتشار مطالبی در روزهای اخیر و البته تکرار در گذشته توسط سرکار خانم فلاحی نماینده محترم مردم شریف ایلام ، ایوان ، مهران و شیروان چرداول در مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی و برخی تریبون ها ی مختلف، توضیحات و نکات لازم در ۹ محور با توجه به اثرات سوء اقتصادی، اجتماعی و امنیتی این مواضع، برای آگاهی اصحاب رسانه، تنویر افکار عمومی و استحضار مردم شریف استان های کرمانشاه و ایلام اعلام می شود.
کد خبر: ۹۴۰۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶ 13 February 2021

با توجه به انتشار مطالبی در روزهای اخیر و البته تکرار در گذشته توسط سرکار خانم فلاحی نماینده محترم مردم شریف ایلام ، ایوان ، مهران و شیروان چرداول در مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی و برخی تریبون ها ی مختلف، توضیحات و نکات لازم در ۹ محور با توجه به اثرات سوء اقتصادی، اجتماعی و امنیتی این مواضع، برای آگاهی اصحاب رسانه، تنویر افکار عمومی و استحضار مردم شریف استان های کرمانشاه و ایلام اعلام می شود.

به گزارش تابناک ایلام ؛ متن کامل توضیحات به شرح زیر است:

۱- مردم شریف و نجیب ساکن در استان های کرمانشاه و ایلام به عنوان ساکنین باستانی غرب ایران کهن با اشتراکات فراون در دین، مذهب، گویش و فرهنگ در طول قرنها با همدلی در کنار هم زیست کرده وسرنوشت خویش را هیچگاه جدا از هم ندانسته اند.اما برخی مسئولان و نمایندگان متوجه این یکپارچگی همیشگی نبوده و به برنامه ریزی منطقه ای برای هم افزایی در سیاست ها و اقدامات باور ندارند.قطعا مراجعه به مبانی کارشناسی و تجربه های موفق نشان می دهد با نگاهی مبتنی بر آمایش سرزمین و مزیت های منطقه ای می توان بر مشکلات و موانع توسعه ای فائق آمد و پیشرفت کل منطقه را سامان داد. برای درک این موضوع شواهدی نظیر قطب های توریستی، صنعتی ، کشاورزی و خدماتی در داخل کشور خودمان وجود دارد که اهل فن بر آن مشرف بوده و سرنوشت آن مناطق را بهبود بخشیده اند.‌

۲- استان کرمانشاه به عنوان مرکزیت تاریخی غرب کشور متشکل از استانهای کرمانشاه،کردستان، همدان و ایلام با مردمانی شریف و نجیب همواره خیرخواه رشد و تعالی ایران اسلامی بویژه همسایه همزبان، ایلام قهرمان، بوده و خواهد بود. مردم و مسئولان استان کرمانشاه از دیر باز در کنار تلاش برای توسعه و پیشرفت این استان همواره دغدغه رشد و تعالی هموطنان عزیز ایلام را داشته و سعی در انجام فعالیت های تکمیل کننده همدیگر داشته اند. پروژه های سد سازی و انتقال آب، راه سازی، تجارت خارجی و... از این دست بوده که سابقه ای چند ده ساله دارد. اصولا مرز بندی های استان و شهرستان به خاطر ارتقای توان مدیریتی است وگرنه استعدادهای ژئو پلتیکی و طبیعی هر سرزمین و منطقه را حتی مابین کشورها و نه فقط استانها نمی توان از هم جدا دانست.

۳- از جمله ادله محکم، مستند و غیر قابل کتمان در همکاری و همراهی دیرینه استان کرمانشاه برای توسعه استان ایلام می توان به تخصیص ۴۵ درصد آب سامانه گرمسیری به استان ایلام اشاره نمود. در حالیکه استان کرمانشاه با داشتن زمین های حاصلخیز دیم درجه‌ی یک چهار برابر استان ایلام جمعیت دارد اما این تخصیص آب به استان ایلام در حالی اتفاق افتاده است که این منبع با ارزش و توسعه بخش از مقابل دیدگان کشاورزان محروم و مرزنشین استان کرمانشاه و از میان اراضی تشنه اما حاصلخیز این دیار می گذرد تا به اراضی کم کیفیت و با درجه پایین تر به ایلام برسد.

با این وجود مردم نجیب و نوع دوست استان کرمانشاه با نگاه ملی خود و اعتقاد به نگاه فرا استانی و منطقه ای به مبحث توسعه، علیه این موضوع مهم و حیاتی موضع گیری نکرده و اقدام به هیاهو و تشکیل کمپین اعتراضی نکرده اند. این در حالی است که هم اهمیت منابع آبی را برای توسعه می دانند و هم توان بهره مندی از آن را به خوبی دارند. آبی که از سیروان و رودخانه های مسیر تامین شده و ۲۰۰ کیلومتر انتقال یافته و بیش از ۲۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و منابع ملی استان کرمانشاه را برای رساندن آن تا ایلام تخریب کرده که دشت عباس را سیراب کند و مردم عزیز ایلام از آن بهره ببرند.

۴- یکی دیگر از پروژه های مهم ، برنامه ریزی برای احداث سد چناره در محدوده سرزمینی استان کرمانشاه با ظرفیت ۷۵ میلیون متر مکعب درشرایطی می باشد که کل آب آن از منابع آبی استان کرمانشاه سرچشمه گرفته و خود سد نیز در داخل استان بوده و احداث آن موجب زیرآب رفتن و تخریب ۶۰۰ هکتار از اراضی حاصلخیز کشاورزی، سکونتگاه های تاریخی و زیستگاه‌های بکر طبیعی در شهرستان اسلام آباد غرب می گردد و حتی یک قطره آن به استان کرمانشاه تخصیص نیافته و تمامی ذخایر آن برای تخصیص مصارف شرب، صنعتی و کشاورزی در استان ایلام می باشد. این در حالی است که احداث این سد موجب جابجایی ۸ روستا و کوچ آنهاست. آیا رواست که مسئولین و نمایندگان کرمانشاه با نادیده گرفتن برنامه ریزی منطقه ای و با نگاهی بسته و تنگ در تریبون ها فریاد برنند و مردم را به تشکیل کمپین دعوت کنند؟

۵- نیاز به افزایش تولید گاز در کشور بویژه در پیک مصرف آن در زمستان که طی سال‌های اخیر و بخصوص امسال منجر به مشکلات قطع مکرر گاز و برق در نقاط مختلف کشور شده است مسئولان وزارت نفت را بر آن داشته تا با بهره برداری از میادین گازی موجود نیاز داخل کشور را تامین نمایند.

پس از بررسی های کارشناسی یکی از مناطق مستعد برای تامین نیاز مصرفی کشور نواحی غربی استان کرمانشاه شناسایی شده که با وجود پنج میدان گازی اکتشاف شده بیستون، امام حسن، اسلام اباد، نفت شهر و باباگیر ظرفیت بزرگی برای تقویت گاز مصرفی کشور دارا بوده که در نظر است این پنج میدان گازی به صورت اشتراکی برای تامین خوراک یک پالایشگاه گازی در استان کرمانشاه مورد استفاده قرار گیرند. لیکن در این خصوص لازم است دقت فرمائید که از پنج میدان ذکر شده چهار میدان بطور کامل در محدوده سرزمینی استان کرمانشاه قرار داشته و بیش از ۸۰ درصد میدان باباگیر نیز در محدوده استان کرمانشاه و شهرستان گیلانغرب بوده و تنها بخش کوچکی از آن در استان ایلام قرار گرفته است.

۶-با توجه به موقعیت جغرافیایی ۵ میدان گازی مورد اشاره و قرار گرفتن آنها در استان کرمانشاه موضوع جانمایی این پالایشگاه در غرب این استان نه یک تصمیم قومی و قبیله ای و استانی بلکه یک تصمیم کارشناسی و با پشتوانه علمی در زمینه های تولید، حمل و‌نقل، دسترسی به بازار و زیر ساخت ها و... بوده است.

قاعدتا اهل فن و خبرگان بهتر می دانند که اکتشاف و بهره برداری از میادین نفت و گاز یک کار فنی و تخصصی بوده و به تبع آن انتخاب نقاط مورد نظر برای بهره برداری از این میادین نیازمند مطالعات دقیق کارشناسی و وضعیت دسترسی به منابع آب، برق، گاز، خطوط لوله صادراتی، مطالعات آمایش سرزمینی و ... می باشد.

بدیهی است که قرار گرفتن میادین گازی در استان کرمانشاه همراه با بررسی های فنی و وجود منابع متعدد از جمله خط گاز صادراتی ،هر کارشناس خبره ای را مجاب به ایجاد این واحد در استان می نماید.

۷-اصولا چنین پروژه هایی دارای پشتوانه های کارشناسی بوده و نمی توان با هیاهو و طرح مسائل غیر کارشناسی و تخریب افراد خدمتگزار و مدیرانی که به اندازه سن افرادی نظیر بنده و شما تجربه سکانداری وزارتخانه های مختلف داشته و به گواه همه دلسوزان و کارشناسان منصف تحول گر و موثر بوده اند موضوعات را به بیراهه برد. مضاف بر آن موضع گیری های شما مصداق کامل آتش زدن قیصریه برای دستمالی است و به نوعی خودگزی محسوب می شود.

۸-شما به عنوان نماینده کل مردم ایران قسم خورده اید و بایستی برای تاخیر در اجرای این پروژه ها در مکان مناسب فریاد بزنید . قطعا تاثیر ایجاد این واحدها که با تاخیر فراوان انجام شده برای کل منطقه بوده و شکل گیری صنایع پایین دست را در هردو استان بدنبال دارد . نمایندگان علاقه مند به توسعه بایستی با استفاده از همه ظرفیت ها سعی درجلب و جذب سرمایه گذاری های تکمیلی داشته باشند نه اینکه با طرح مسائل سطح پایین موجب حاشیه سازی شده و انرژی و توان خود و یکدیگر را مصروف امور غیر ضروری نمایند. نبایستی با خط کشی های مصنوعی بین استانهای هم سرنوشت و پر مشکل ، اصل فرآیند سرمایه گذاری را تحت تاثیر قرار داد و خدای ناخواسته ذهن مردم را نسبت به هم مسئله دار کرد. مردمی که بی توجه به رویکرد و نظر ما زندگی خود را با تعامل و رفت و آمد با همدیگر مدیریت کرده و از خدمت گیری در مرزها ، فرودگاه ها ، جاده ها ، بیمارستانها و‌کلینیک های هر دو استان بهره می برند.

۹-با وجود روابط تاریخی مردم در دو استان مهم مرزی کرمانشاه و ایلام اما اخیرا افرادی سودجو با اظهارات عوام فریبانه و انحراف افکار مردم از مسائل اصلی توسعه ، درصدد ایجاد ذهنیت برای یکدیگر هستند تا شاید از نمد گل آلود کردن فضا و ایجاد التهابات اجتماعی در داخل کشور و تحریک احساسات مردم علیه مردم برای پیشبرد منافع شخصی و سیاسی خود کلاهی بدوزند. قطعا مردم رفتار مدیران و وکلای خود را به دقت زیر نظر داشته و تحلیل می کند. خود که تحصیل کرده رشته علوم سیاسی هستید بهتر میدانید که مردم فرق خدمت در فضای کارشناسی و پیگیری دلسوزانه و منطقی را با جار و جنجال و رفتارهای تصنعی به خوبی تمیز می دهند.

پس بهتر آن است امور مردم شریف استان ایلام را از مجاری معقول و کارشناسانه پیگیری کرده و از توان همه ظرفیت های مردم منطقه و نخبگان آن بهره ببرید نه آنکه تقابلی را شکل داده و سرنوشت برخی امور مشترک و فرا استانی را منحرف و به شکست برسانید.زیرا تشکیل کمپین مردمی و‌جار و جنجال آفرینی برای امور فنی و پروژه های خاص کار دشواری نیست اما بیراهه ای خطرناک است که غایت آن ناپیدا و مبهم است . قطعا این توصیه خیر خواهانه برای سرکار خانم فلاحی نماینده محترم که خود عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز می باشد قابل فهم بوده و ابعاد آن بر ایشان به نحو بهتری مکشوف است.

در پایان سعادت ، بهروزی ، همدلی و رفاه برای تمام مردم ایران و به ویژه مردم شریف و عزیز استان های منطقه را از خدای سبحان خواهانم و امیدوارم همگان در پیگیری اهداف نظام مقدس اسلامی و حفظ و یکپارچگی ملی کوشا و مفید باشیم.

هدایت حاتمی

معاون هماهنگی امور اقتصادی

استانداری کرمانشاه

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
وه بختم حق گفته!!
ايراني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
احداث همزمان پالايشگاه نفت ، گاز و پتروشيمي در يك استان ناشي از ديد سياسي است متاسفانه ظلم در غرب كشور پاياني نداره .... انتقال آب از كرمانشاه به ايلام براي ايجاد كمربند سبز در جهت مقابله با ريزگردها در استان بود كه تاثير مثبت براي كل كشور داره ..استان كرمانشاه با برداشت يك دهم نفت نسبت به ايلام داراي دو پالايشگاه نفت قراره بشه خب مشخصه كه سياسي است چرا اين ديد به ساير استان ها وجود نداره همين الانم ايلام به خط لوله سراسري برنامه تزريق گاز رو داره و همه خوب ميدونيم بايد همگان از منابع استفاده كنن ولي اين كه كل منالع ايلام با سماجت وزير كرمانشاهي زير نظر استان كرمانشاه بمونه فقط ظلم است و بس خود كرمانشاه هم اينو ميدونن و همه چيز واضحه
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
مغلطه نکن عزیر! کدوم کمربند سبز! انتقال آب کرمانشاه به مهران و دهلران ایلام در حالی صورت میگیره که زمینای خود کرمانشاه تشنن ولی بیشتر این آب به ایلام اختصاص داده شده با تفسیر شما بوشهرم حق داره به پتروشیمی های کشور گاز نده یا خوزستانم حق داره به پالایشگاههای کشور نفت نده بحث مدیریت منابع ملیه عزیز اگه هر استانی ساز خودشو بزنه که همه کشور بهم میریزه
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
اگر شو تبلیغاتی خانم نماینده فقط و فقط برای کسب رای در دور بعدی انتخابات مجلس است، باید بداند که ایشان به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی بایستی بیش از هر کس دیگری تاثیر سخنان خود را در ایجاد تفرقه در میان مردم دو استان مرزی و استراتژیک کشور بداند!!!! لذا همانگونه که آقای حاتمی فرموده اند: می توان به راحتی حق آبه سد چناره (که به طور کامل در استان کرمانشاه قرار دارد و منابع آبی آن نیز از استان کرمانشاه تامین می شود ولی کاملا از ذخایر آبی آن برای کشاورزی در استان ایلام استفاده می شود) و طرح گرمسیری (که آن نیز از منایع آبی استان کرمانشاه تامین و در اختیار استان اسلام قرار دارد) را به استان کرمانشاه بازگرداند؛ آن وقت خانم نماینده می ماند و حوض خالی اش!!!! پس بهتر است در دیدگاه کلان این موارد را به این عضو مجلس شورای اسلامی متذکر شد، تا دیگر شاهد چنین سخنانی از ایشان نباشیم.
پاسخ ها
طرفدار سارا فلاحی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
این طرح گرمسیری یک طرح ملی هستش که شما از اون بهره برداری سیاسی میکنین.
با این حساب نفت و گاز غرب هم باید به ایلام انتقال پیدا کند که دهن شما مفت گویان بسته شود.
شارکم چوار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
سارا فلاحی را میتوان بعنوان سلطان پوپولیسی و شعار معرفیش کرد ولی اعدامش نکنن بیچاره هنوز آرزو داره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار